2011-06-19, 14:06
Medlem
neguins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PapaTom
Sålänge Koscielny inte har kontroll på bollen, och endast nuddar den, i denna situation ska domaren vinka för offside.

Är det vad som står i regelboken? Det är alltså upp till domaren att se om passen/rensningen kom dit försvararen tänkte sig? Vad innebär "kontroll på bollen"?
Citera
2011-06-19, 14:34
Medlem
Germanofils avatar
En sak som jag är nyfiken på är regler gällande obstruktion. Jag har själv varit fotbollsdomare (7-manna) i yngre år och vill minnas att om en spelare obstruerar en motspelare utan att ha bollen inom spelavstånd så ska indirekt frispark dömas. Stämmer detta? Och i så fall, varför ser man så sällan domare döma för detta inom den professionella fotbollen?
Citera
2011-06-19, 15:00
Medlem
PapaToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neguin
Är det vad som står i regelboken? Det är alltså upp till domaren att se om passen/rensningen kom dit försvararen tänkte sig? Vad innebär "kontroll på bollen"?
Det står i regelboken och bedömningen är upp till domaren.
Kontroll på bollen=man har koll på vad man gör med bollen, t.ex. nedtagning av boll för att sedan fördela den vidare. Om spelaren endast touchar bollen så påverkar han inte spelet nämvart, då han inte har kontroll på bollen.

Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
En sak som jag är nyfiken på är regler gällande obstruktion. Jag har själv varit fotbollsdomare (7-manna) i yngre år och vill minnas att om en spelare obstruerar en motspelare utan att ha bollen inom spelavstånd så ska indirekt frispark dömas. Stämmer detta? Och i så fall, varför ser man så sällan domare döma för detta inom den professionella fotbollen?
Detta stämmer, ja. Varför man så sällan ser det är nog för att det inte uppmärskammas något speciellt - bara att spelarna får reda på om det är indirekt- eller direkt frispark. För frispark döms alltid vid dessa tillfällen om någon av domarna ser.
Citera
2011-06-19, 15:45
Medlem
Bra iniativ!

En sak jag undrar är hur funkar det här med att en spelare kommer från offside, skulle behöva få det ordentligt förklarat! Tackar.
Citera
2011-06-19, 16:02
Medlem
PapaToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elnacht
Bra iniativ!

En sak jag undrar är hur funkar det här med att en spelare kommer från offside, skulle behöva få det ordentligt förklarat! Tackar.
Vet inte vilka förklaringar du fått innan, men kan ge det ett försök. Ex. spelare1 står i offsideposition. En medspelare slår en boll som inte når till S1. S1 tar ett par snabba steg ut ur offsidepostion och möter bollen. Offside.

Slutsats; domaren ska alltid vinka offside när en spelare som medverkar i spelet står i offsideposition när bollen slås. I detta fall så mötte han upp bollen när han stod offside från början.
Citera
2011-06-19, 16:09
Medlem
Predator123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elnacht
Bra iniativ!

En enkel förklaring är väl att spelaren står i offside när bollen slås, men står inte offside när han tar emot passningen. Det stämmer väl?
Citera
2011-06-19, 16:17
Medlem
PapaToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Predator123
En enkel förklaring är väl att spelaren står i offside när bollen slås, men står inte offside när han tar emot passningen. Det stämmer väl?
Bra och enkel förklaring. Min blev ganska kluddig pga jag skriver från telefonen.
Citera
2011-06-19, 17:26
Medlem
Citat:
Vet inte vilka förklaringar du fått innan, men kan ge det ett försök. Ex. spelare1 står i offsideposition. En medspelare slår en boll som inte når till S1. S1 tar ett par snabba steg ut ur offsidepostion och möter bollen. Offside.

Slutsats; domaren ska alltid vinka offside när en spelare som medverkar i spelet står i offsideposition när bollen slås. I detta fall så mötte han upp bollen när han stod offside från början.

Citat:
Ursprungligen postat av Predator123

Det var något sådant jag trodde också, tackar så hemskt mycket!
Citera
2011-06-19, 17:55
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
En situation som händer ytterst sällan och är svårdömd.
Det finns en regel som säger att: "om en spelare lägger sig utanför planen frivilligt vid en offside situation så skall domaren inte vinka för offside". Man kan säga att denna spelare 'vill' ställa offside då han ligger kvar utanför planen i hopp om att inte denna regel gäller här.

Spelaren har fått en mindre skada. Man kan inte direkt säga att det är frivilligt - men samtidigt så är det Buffon som framkallat situationen och så påverkas inte sitationen speciellt av den skadade spelaren. Holland tar tillfället i akt och jag tror att det blivit mål oavsett.

Fröjdfelt måste tänka ytterst snabbt i denna situation och jag tycker att han gör helt rätt.

Måste säga att det var ett något otydligt svar. Det fetmarkerade känns extra märkligt. Spelar det någon roll om det är en spelare i det egna laget som skadar dig? Du tycker att han gör helt rätt men samtidigt säger du att "man kan inte direkt säga att det är frivilligt". Du kan väl knappast basera det på din egen högst subjektiva bedömning att "Holland hade gjort mål oavsett"?
Citera
2011-06-19, 18:33
Medlem
preben12s avatar
Vad händer om man kör självmål på en indirekt frispark?

Svara gärna utan att googla eller kolla upp det.
Senast redigerad av preben12 2011-06-19 kl. 18:37.
Citera
2011-06-19, 19:01
Medlem
PapaToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Måste säga att det var ett något otydligt svar. Det fetmarkerade känns extra märkligt. Spelar det någon roll om det är en spelare i det egna laget som skadar dig? Du tycker att han gör helt rätt men samtidigt säger du att "man kan inte direkt säga att det är frivilligt". Du kan väl knappast basera det på din egen högst subjektiva bedömning att "Holland hade gjort mål oavsett"?
Klart det spelar roll. Annars ska frispark tilldömas. Regeln säger att den ska bedömas utifrån att spelaren lägger sig frrivilligt - men denna i denna situation råkar spelaten ut för en skada, men inte pass allvarlig att domaren ska blåsa av, vilket gör att bedömningen och målet är helt rätt. Han upphäver alltså offsiden.

Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Vad händer om man kör självmål på en indirekt frispark?

Svara gärna utan att googla eller kolla upp det.
Vad jag fått höra av div4 domare: Mål.
Citera
2011-06-19, 19:28
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Vad jag fått höra av div4 domare: Mål.

Det blir faktiskt hörna till motståndarlaget. Har aldrig upplevt det själv dock, väldigt ovanlig situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in