2011-06-18, 14:23
Medlem
669s avatar
Jag har fått prickar på ringfingret, dem är typ hårda att ta på och kliar, dem är ungefär samma färg som huden.

Det som oroar mig är att jag nyss hade en operation på samma hand på långfingret och nu plötsligt får jag dem här konstiga prickarna. Om man tittar på dem i ljuset ser det ut som blåsor. Dem är små och är på sidan av fingret.

Jag har hört att man kan få några sorts blåsor som är vanliga på fingrarna om man är förkyld eller något sådant och jag har känt mig snuvig den senaste månaden fast inte lika mycket som när jag är förkyld, trodde det var någon sorts allergi fast jag är inte väldigt allergisk mot något.
Citera
2011-06-18, 14:28
Bannlyst
vårtor?
Citera
2011-06-18, 14:30
Medlem
Evilyns avatar
Det låter som vanliga s.k. husmorseksem, de kliar något förbannat och kan vätska ibland.. Ser ut som små pluppar på huden, typ.
Totalt ofarligt, men väldigt störigt förstås. Beror oftast på att händerna varit i kontakt med diskmedel eller mycket tvål, eller haft dåligt med luft (jag brukar få dem på mjukdelen under lillfingret om jag sitter mycket vid datorn, eller på fingertopparna om jag har plåster eller plasthandskar t.ex).
Smörj in med fet kräm eller kortisonsalva om du har. Låt bli att klia på det, det blir bara värre då.
Citera
2011-06-18, 14:33
Medlem
669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Det låter som vanliga s.k. husmorseksem, de kliar något förbannat och kan vätska ibland.. Ser ut som små pluppar på huden, typ.
Totalt ofarligt, men väldigt störigt förstås. Beror oftast på att händerna varit i kontakt med diskmedel eller mycket tvål, eller haft dåligt med luft (jag brukar få dem på mjukdelen under lillfingret om jag sitter mycket vid datorn, eller på fingertopparna om jag har plåster eller plasthandskar t.ex).
Smörj in med fet kräm eller kortisonsalva om du har. Låt bli att klia på det, det blir bara värre då.
Ok tack, kan vara det.

Citat:
Ursprungligen postat av gunell
vårtor?
Nej, inte vårtor. Jag hade problem med vårtor på fötterna när jag var liten och det här ser inte ut som det.
Citera
2011-06-18, 14:43
Medlem
Evilyns avatar
Nu är visserligen detta en bild på ganska allvarliga (och uppkliade) hursmorseksem, men ser det ut som något i denna stilen, så...
http://huden.nu/Global/huden/b37.jpg?epslanguage=sv
Citera
2011-06-18, 14:53
Medlem
spermaoffrets avatar
Råkade ut för liknande sak förra året, i den sommarens värmebölja. Nojjade som fan först. Det var som små knottror/blåsor (trodde först vårtor) som helt blötsligt dök upp. Kliade och gick sönder.

Hittar inte infon nu, men det ska tydligen vara några slags bakterier som vissa är känsliga mot. Jag fick dom efter jag fått mangoklet från en ettåring på händerna.

Är inget farligt alls. Har fått så någon mer gång bara. Då om det varit varmt/svettigt.

Du behöver inte oroa dig.

Är för övrigt allergisk mot mango. :P
Citera
2011-06-18, 16:17
Medlem
669s avatar
Har tatt lite kortisonsalva på fingret nu och det slutade klia och blåsorna verkar bli lite mindre, förhoppningsvis går dem bort.

Tack för hjälpen!
Citera
2011-06-23, 08:23
Medlem
669s avatar
Ok äntligen när dem första blåsorna började gå bort så fick jag mer på samma finger och på fingret intill, samtidigt så börjar huden flagna lite på handen. Eftersom det är handen jag opererat så tror jag det kan vara något med det.

När jag var hos sjuksköterskan för att byta förband så sa hon att det var konstigt fast jag skulle inte göra någonting och det skulle gå bort av sig själv. Kortisonsalvan hjälper lite grann, men det kliar inte mycket iaf.

Jag får inte få vatten på förbandet så jag får ta en påse för att skydda handen när jag duschar, kan det ha nått att göra med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in