2011-06-18, 14:15
Medlem
Vad händer med min f-penning när mitt anställningsbevis löper ut och innestående semesterdagar betalas ut i pengar.

Fakta!

Mitt anställningsavtal löper ut slutet av Juni, men jag har varit föräldraledig sen mitten av Maj med ersättning från F-Kassan.

Jag vet att man inte kan ha betald semester och föräldrapenning samtidigt. Men iochmed att min anställning går ut så blir det per automatik att intjänad semester betalas ut i pengar.

Hur kommer detta att lösas om F-Kassan håller på att lägga sig i?

Är det skillnad på att ha en anställning och få betalda sem. dagar eller att inte ha anställning och få den utbetald i pengar????

Hoppas någon vettig förstår mitt problem och vill vara vänlig och guida mig genom detta.
Citera
2011-06-18, 14:45
Din föräldrapenning avslutas (förmodar du inte talar om vårdbidrag) i det ögonblick du går ut i arbetslöshet (ännu en förmodan från mig). Därefter kan du påbörja ny föräldrarledighet när du anskaffat nytt arbete. Man kan således inte vara föräldraledig och arbetslös.

Inte nog med det - tyvärr är det så att de flesta kommuner reglerar tiden ganska hårt om man går från anställning till arbetslöshet (max 3 timmar per dag i de många kommuner).

När det gäller företagets semesterlöneskuld till dig så är det korrekt - den skall betalas ut senast en månad efter avslutad anställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in