Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-06-18, 02:06
Medlem
Flytande_argots avatar
Det dyker med jämna mellanrum upp "Jag vill ta livet av mig"-trådar här på forumet. Skulle inte FB kunna ha en funktion där IP-adressen för självmordspostare på ett enkelt sätt kunde lämnas ut till SOS Alarm?

I de fall när det verkligen är skarpt läge så är det jävligt bra om SOS får den här informationen så att räddningstjänsten får chans att hinna fram innan det är försent. Om det inte är så att någon håller på att dö så kan personen som bor i lägenheten alltid välja att öppna dörren och säga att informationen de fått inte är korrekt. Ingen vet om personen som bor i lägenheten är densamma som postade inlägget. Så anonymiteten är skyddad.

Känns som att det finns allt att vinna men inget att förlora på en sån grej? Som en bonus så kommer poänglösa trollinlägg av den karaktären också förmodligen att minska kraftigt.
Citera
2011-06-18, 02:10
Bannlyst
Vem är du att bestämma att folk inte ska få ha rätt att ta livet av sig?

Fascist.
Citera
2011-06-18, 02:14
Bannlyst
Nä det tror jag inte på.
Jag surfar på grannens öppna nätverk och skulle jag starta en självmordstråd så skulle polisen störta in där.

FB är ett anonymt forum och inte Röda Korset.
Citera
2011-06-18, 02:14
Medlem
micaeles avatar
Är du verkligen allvarlig? Ska Flashback själva radera regel 1.06 och bryta anonymiteten för att någon begår en fullt tillåten handling efter eget beslut?
Då kan vi lika gärna lägga ner anonymiteten helt och hållet och lämna ut adresser så fort ett brott (till skillnad från självmord, som är lagligt) kan tänkas begås. Tänkte du på den konsekvensen?
Citera
2011-06-18, 02:41
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Är du verkligen allvarlig? Ska Flashback själva radera regel 1.06 och bryta anonymiteten för att någon begår en fullt tillåten handling efter eget beslut?

Fast du bryter inte mot 1.06. Att någon skickat ett meddelande om ett pågående självmord innebär inte att det är personen bakom IP-adressen som skickat det. Så att ambulanspersonal får möjlighet att kolla upp ett hus eller en lägenhet är inte samma sak som att någon kan kopplas samman till ett konto. Jag har ofta folk som sitter här och postar. Jag är inte någon av dessa individer.
Citera
2011-06-18, 02:42
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Fast du bryter inte mot 1.06. Att någon skickat ett meddelande om ett pågående självmord innebär inte att det är personen bakom IP-adressen som skickat det. Så att ambulanspersonal får möjlighet att kolla upp ett hus eller en lägenhet är inte samma sak som att någon kan kopplas samman till ett konto. Jag har ofta folk som sitter här och postar. Jag är inte någon av dessa individer.
Så ifall jag här uppger den fysiska adress jag tror att du sitter och postar från, bryter jag inte mot 1.06?

Kontentan kvarstår - ditt förslag innebär att Flashback Forum skall avslöja individers anonymitet i förhoppningen om att det skall förhindra en fullt tillåten handling! Vad är nästa steg? Lämna ut pedofilers IP-adresser till polisen? Bra mycket värre brott (till skillnad från självmord, som är lagligt) och till skada för samhället. Lämna ut adresser till presumtiva bankrånare (som skadar många fler samhällsmedborgare än en ensam självmördare)?

Du måtte nog förklara vari viktigheten ligger i att bryta mot en utav forumets grundpelare, för att försöka hindra en handling som är fullt tillåten och inte belastar samhället - när man samtidigt kan berätta om brott som är bra mycket mer skadliga.
Senast redigerad av micaele 2011-06-18 kl. 02:46.
Citera
2011-06-18, 02:45
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Så ifall jag här uppger den fysiska adress jag tror att du sitter och postar från, bryter jag inte mot 1.06?

Är det fem personer på adressen när ambulansen kommer till platsen är du väl fortfarande anonym?
Citera
2011-06-18, 02:47
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Är det fem personer på adressen när ambulansen kommer till platsen är du väl fortfarande anonym?
Här ägnar du dig åt regel-hårklyveri. Se min tant Edit.

Min personliga förhoppning är att 1.06 gäller även för fysiska adresser. För hur ska jag veta om du är själv eller har sjutton kompisar där, innan jag skriver den?
Citera
2011-06-18, 02:52
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Här ägnar du dig åt regel-hårklyveri. Se min tant Edit.

Men här har ju inget brott begåtts och ingen kan knytas till ett användarkonto. Enda gången funktionen har någon betydelse är ju när en person ägnar sig åt att begå självmord inför publik i en tråd.

Är det verkligen så orimligt att tänka sig att FB:mods i skarpa självmordssituationer faktiskt kan bistå SOS Alarm med en IP-adress?
Citera
2011-06-18, 02:56
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Är det verkligen så orimligt att tänka sig att FB:mods i skarpa självmordssituationer faktiskt kan bistå SOS Alarm med en IP-adress?
Ja - för då kan Flashback Forum sänka 1.06 helt och hållet! Varför ska användare inte kunna avslöja användares anonymitet när ledningen får göra det?
Du kan börja med att förklara vad som skiljer denna situation från mycket värre brottslighet såsom pedofili, rån, misshandel, osv. Denna brottslighet (du undviker det fakta att självmord inte är ett brott, endast ett eget beslut) affekterar samhället i stort, till skillnad från den lilla individen som väljer att inte längre fortsätta ett odrägligt liv.
Citera
2011-06-18, 02:58
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ja - för då kan Flashback Forum sänka 1.06 helt och hållet! Varför ska användare inte kunna avslöja användares anonymitet när ledningen får göra det?
Du kan börja med att förklara vad som skiljer denna situation från mycket värre brottslighet såsom pedofili, rån, misshandel, osv. Denna brottslighet (du undviker det fakta att självmord inte är ett brott, endast ett eget beslut) affekterar samhället i stort, till skillnad från den lilla individen som väljer att inte längre fortsätta ett odrägligt liv.

Okej, vi säger så här då: Självmordstrådar innebär att man blir bannad?
Citera
2011-06-18, 02:59
Bannlyst
Citat:
Men om man bor ensam? hur ska man göra då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in