2011-06-17, 20:25
Medlem
Har haft en asus 19tums widescreen monitor sen några år tillbaka nu. Har funkat relativt felfritt tills det att jag formaterade datorn och installerade windows 7.

Har alltid haft 1440x900 som upplösning men för några dagar sedan i samband med att jag förlorade min nätverksuppkoppling(routern dog), så blev skärmen suddig. Dvs jag ändrade tillbaka till 1440x900 men texter var ändå suddiga/lätt utsmetade.

Testade installera om drivrutiner men inget hjälpte. Dagen därpå begav jag mig till jobbet, och när jag återvände satte jag igång burken och bilden var knivskarp igen.

Nu för ett par timmar sedan förlorade jag dock åtkomst till internet igen och samma problem uppstod. Har försökt installera om drivrutiner, koppla in och ut sladdar, samt startat om datorn x antal gånger. Inget har hjälpt.

Bör även tillägga att datorn inte verkar hitta min display. den står nu som "Generic Non-PnP Monitor" och jag är rätt säker på att det stått "asus..." förut. Hittar inte heller upplösningen utan har fått göra en custom upplösning. Försöker jag starta något spel går det med andra ord inte att välja rätt upplösningen där.

Någon som vet varför bilden är suddig även om upplösningen är rätt?
Citera
2011-06-17, 20:29
Medlem
mupperssons avatar
Installerar du grafikdrivrutiner och allt rätt så ska det inte så generisk bildskärm. Det står det bara när du inte har några drivisar rätt installerade eller inte alls. Prova skärmen i en annan dator för att kolla ifall det är datorn eller skärmen det är fel på. Lycka till
Citera
2011-06-17, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muppersson
Installerar du grafikdrivrutiner och allt rätt så ska det inte så generisk bildskärm. Det står det bara när du inte har några drivisar rätt installerade eller inte alls. Prova skärmen i en annan dator för att kolla ifall det är datorn eller skärmen det är fel på. Lycka till

Tack för hjälpen. Har dock laddat ner dom senaste drivrutinerna för mitt grafikkort(gt8800) från nvidias hemsida och installerat dom ett par gånger nu. Både testat att ta bort dom gamla drivrutinerna samt bara installerat över. Har stått att installationen gått rätt till båda gångerna.

Sen har jag dessvärre ingen annan dator att testa skärmen på förtillfället, men får bila över till någon vän om det inte går att lösa på annat vis.
Citera
2011-06-18, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palooka
Tack för hjälpen. Har dock laddat ner dom senaste drivrutinerna för mitt grafikkort(gt8800) från nvidias hemsida och installerat dom ett par gånger nu. Både testat att ta bort dom gamla drivrutinerna samt bara installerat över. Har stått att installationen gått rätt till båda gångerna.

Sen har jag dessvärre ingen annan dator att testa skärmen på förtillfället, men får bila över till någon vän om det inte går att lösa på annat vis.
Har du kollat skärmens integrerade inställningar? Brukar finnas inställningar för skärpa som ibland kan ändras med upplösningen.
Citera
2011-06-18, 02:43
Medlem
Suddig bild tyder ofta på fel/för hög uppdateringsfrekvens, ställ in det till den som skärmen klarar av (normalt 60Hz).
Citera
2011-06-18, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trashsack
Suddig bild tyder ofta på fel/för hög uppdateringsfrekvens, ställ in det till den som skärmen klarar av (normalt 60Hz).

Har testat några olika uppdateringsfrekvenser och märkte att jag kunde experimentera mellan 60-75hz. Men det var först när jag ändrade till 61hz samt byte timing-inställningarna till "dmt" (vilket jag läst om i någon annan tråd) som det gav resultat. När jag trycke på test så blev bilden skarpare. Datorn kan fortfarande inte känna av skärmen (står som generic non-pnp monitor) men nu kan jag av någon anledning även hitta 1440x900 upplösningen i mina spel, vilket jag inte kunde innan.

Nu dock till det som verkligen sätter myror i huvudet på mig. När jag kollar mina inställningar i nvidia så ser jag att den där 1440x900 upplösningen med dmt timing och 61hz inte var aktiverad utan den gamla 60hz som jag testat med hela tiden. Men men, bilden är inte suddig längre(vet inte om den är perfekt men betydligt skarpare än förut) och jag kan köra spel i rätt upplösning, så jag är nöjd. Tack för all hjälp och förslag från samtliga som bidragit i tråden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in