2011-06-17, 19:33
Medlem
ramlosablabars avatar
Hej.

Hur bär man sig åt om man vill skaffa ett handikapptillstånd. Vad är mest safe och vad är enklast?

Om man känner en läkare, ad ska man å be denna att skriva intyg på att man har? Läste något om fobier och svår astma. finns det något som är safe?

Köpa i utlandet? Isåfall vart, och gärna hur.

Tips och PM är välkommet

ramlosablabar
Citera
2011-06-17, 19:40
Medlem
GuLous avatar
Hörde att dom går för 10.000:- i Sthlm, annars får du väll sno ett på eget hand.
Citera
2011-06-17, 19:49
Medlem
ramlosablabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuLou
Hörde att dom går för 10.000:- i Sthlm, annars får du väll sno ett på eget hand.

Vem säljer då. Är det den handikappade utan bil eller folk som stulit?
Vet du om stulna tillstånd spärras eller hur fungerar det?

Ger gärna 10' för ett som varar i ett år.

ramlosablabar
Citera
2011-06-17, 19:51
Medlem
Det heter inte handikapptillstånd; men "Parkeringstillstånd för rörelseshindrade" och om du har astma innebär inte att du är rörelseshindrat. Det har blivit mycket restriktivt, och det är kommunen som skrivar ut dom. För ett tag sedan var där ett TV-program om just svårigheten att få tillstånd och behålla det, då var det en tjej utan armar som ansågs inte behöva det. Är du så jävla lat så du måste sno P-platser från dom som verkligen behöver dessa platser?
Citera
2011-06-17, 19:53
Medlem
ramlosablabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyttnick
Det heter inte handikapptillstånd; men "Parkeringstillstånd för rörelseshindrade" och om du har astma innebär inte att du är rörelseshindrat. Det har blivit mycket restriktivt, och det är kommunen som skrivar ut dom. För ett tag sedan var där ett TV-program om just svårigheten att få tillstånd och behålla det, då var det en tjej utan armar som ansågs inte behöva det. Är du så jävla lat så du måste sno P-platser från dom som verkligen behöver dessa platser?

Förenklat så kan man väl säga ja.
Hur får jag tag i ett? Du verkar ha koll!
Citera
2011-06-17, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ramlosablabar

Slå ihjäl en handikappad och sno dennes bil med tillhörande tillstånd - problem solved.

http://4.bp.blogspot.com/_VnBs9qMj7mE/TCpSUmWhIII/AAAAAAAAAXg/ih3NuH8s5LE/s1600/mina+bilder+001.JPG
Citera
2011-06-22, 13:58
Medlem
-Eli-s avatar
Citat:

OT:
Det där var nog ett av dom bästa inläggen jag sett på FB.

OnT:
Saxat från Transport Styrelsen:
Citera
2011-06-23, 01:01
Medlem
jr.ewings avatar
Citat:

Betala en rörelsehindrad för att överlåta sitt p-tllstånd på dig.
Citera
2011-06-25, 21:03
Medlem
ramlosablabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jr.ewing
Betala en rörelsehindrad för att överlåta sitt p-tllstånd på dig.

Väldigt bra idé. Några tips på vart man kan hitta en rörelsehindrad som ej behöver sitt?
Citera
2011-06-25, 21:07
Medlem
Citat:
Väldigt bra idé. Några tips på vart man kan hitta en rörelsehindrad som ej behöver sitt?

Jag har för mig att de har skärpt reglerna, och att det är personligt med personnr etc. Personen måste finnas i fordonet eller vara på väg till/från fordonet. Det förekom att släktingar fick anhörigtillstånd och missbrukade detta.

Sen har p-vakter väldigt bra koll på tillstånden, och gör regelbundet kontroller kring det.

Men jag undrar först och främst varför du är beredd att betala 10.000 kronor för att ta en p-plats från nån som verkligen behöver den?
Citera
2011-06-25, 23:14
Medlem
bongiovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geocacher
Jag har för mig att de har skärpt reglerna, och att det är personligt med personnr etc. Personen måste finnas i fordonet eller vara på väg till/från fordonet. Det förekom att släktingar fick anhörigtillstånd och missbrukade detta.

Sen har p-vakter väldigt bra koll på tillstånden, och gör regelbundet kontroller kring det.

Men jag undrar först och främst varför du är beredd att betala 10.000 kronor för att ta en p-plats från nån som verkligen behöver den?

TS säger att han är lat.

Citera
2011-07-15, 00:57
Medlem
mummas avatar
Jag har under flera år sålt handikapptillstånd, då jag fått sådarna efter jag blev skadad i en olycka. Det är inga problem att sälja dem, då de är ej bundna till något fordon. Står endast på baksidan vem som äger/har tillstånd att inneha kortet, och på framsidan står det ID för kortet och vilken kommun som utfärdat kortet.

Det är väldigt sällan P-lisor bryr sig om korten, då det är iprincip omöjligt att bötfälla. För de kan inte veta vilken bil man kör, och eftersom de gäller riket runt, så kan man pakera överallt och i princip hur länge som helst. Om man har handikappkort får man stå där i 4 timmar där det normalt är 10min, om jag inte minns fel.

Och det stämmer, beroende på, så går de för 10.000kr och uppåt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in