Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-06-15, 11:15
  #25
Medlem
Ergodynes avatar
Citat:
I Stockholm parkerar du avgiftsfritt och upp till 24 timmar

Inom Stockholms stad parkerar du avgiftsfritt på allmänna p-platser om du har parkeringstillstånd för rörelsehindrad. Tänk på att det kan vara andra regler i andra kommuner.
Du får parkera upp till 24 timmar på parkeringsplatser för rörelsehindrad, på vanliga parkeringsplatser samt där det är skyltat med parkeringsförbud. En del platser kan dock vara tidsbegränsade.

Det är faan inte ok. Varför får man parkera gratis bara för man är rörelsehindrad? Det eldar ju bara på den svarta marknaden för dessa tillstånd dessutom.
Citera
2016-06-18, 16:42
  #26
Medlem
Olle Flänss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ergodyne
Det är faan inte ok. Varför får man parkera gratis bara för man är rörelsehindrad? Det eldar ju bara på den svarta marknaden för dessa tillstånd dessutom.

Skulle det kunna vara att man är rörelsehindrad och kan ha problem att ta sig till en parkeringsautomat?

Eller kanske att det är svårt att nå upp till automaten om man sitter i rullstol?

Eller kanske...?
Citera
2016-12-21, 11:30
  #27
Medlem
adamrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ergodyne
Det är faan inte ok. Varför får man parkera gratis bara för man är rörelsehindrad? Det eldar ju bara på den svarta marknaden för dessa tillstånd dessutom.


Korkade idiot, vad tror du själv?
Citera
2016-12-21, 12:57
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adamr
Korkade idiot, vad tror du själv?
Det enda jag kan komma på är för att biljettautomaterna inte är handikapp-anpassade.
Citera
2016-12-21, 13:54
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adamr
Korkade idiot, vad tror du själv?
Du kunde inte låta bli att citera ett stendött inlägg? Men vad är nu svaret? Anledningen till att jag undrar beror på att det finns avgiftsbelagda handikapplatser. Du kanske kan förklara varför vissa kräver avgift medan andra inte gör det då?
Citera
2017-09-14, 21:39
  #30
Medlem
I min kommun står handikapplatserna nästan alltid tomma. Det finns alltid 4-5 lediga på köpcentrumen. Så ingen handikappad får lida. Jag är lätt handikappad i armarna och kan inte bära och lasta. Rörelsesvårighet i armarna räknas inte, bara gångsvårighet. Löjligt att sätta så stränga regler att nästan ingen använder handikapplatserna.

Finns det någon online läkare som kan sälja ett läkarintyg? Vad är risken med att köpa ett tillstånd på svarta marknaden, kanske säljaren spärrar tillståndet efter en månad för han vill sälja ett nytt?
Citera
2017-09-15, 11:50
  #31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det är inte avgiftsfri parkering per automatik. Det är respektive kommun själv som beslutar i den frågan. Vissa har gratis, andra inte.

Det gäller gatuparkering. På parkeringsplatser så är det markägaren som bestämmer vilken policy som gäller. På min arbetsplats t.ex. så parkerar handikappskyltade bilar gratis på handikapparkering men ej på vanliga p-rutor. (en rullstolsburen kollega fick böter för att han ställt sig på vanlig ruta då alla handikapplatser var upptagna, men fick boten riven av fastighetschefen)

På andra håll kan det t.ex. vara så att bilar med handikappskylt parkerar gratis på vanliga parkeringsplatser också.

R
__________________
Senast redigerad av Megaforce 2017-09-15 kl. 11:52.
Citera
2017-09-15, 19:21
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
I min kommun står handikapplatserna nästan alltid tomma. Det finns alltid 4-5 lediga på köpcentrumen. Så ingen handikappad får lida. Jag är lätt handikappad i armarna och kan inte bära och lasta. Rörelsesvårighet i armarna räknas inte, bara gångsvårighet. Löjligt att sätta så stränga regler att nästan ingen använder handikapplatserna.

Finns det någon online läkare som kan sälja ett läkarintyg? Vad är risken med att köpa ett tillstånd på svarta marknaden, kanske säljaren spärrar tillståndet efter en månad för han vill sälja ett nytt?

Fast är det så konstigt när det heter parkeringstillstånd för rörelsehindrade? Att inte kunna lyfta något är väl inte ett rörelsehinder, däremot har du ju nedsatt funktion, men det är ju inte samma saker.

Du menar förutom risken att din bil står på helt annan plats när du kommer tillbaka och att det väntar ett åtal för missbruk av urkund?
Citera
2017-09-19, 13:36
  #33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av geocacher
Om du tycker det är för dyrt att parkera så kanske du inte ska ha bil?

Det är ett RÅN mot bilisten att ta 50 tusen om året för bara parkera bilen. Jag kan ta hela familjen till thailand för 4v för det priset o en resa till till turiket

Bara i Svigre
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback