2011-06-17, 14:33
Medlem
Svartskäggs avatar
När jag skriver "dir IMG_19??.jpg" kommer filen "IMG_1933-R.jpg" med. Varför då? Frågetecken ska väl bara matcha ett tecken?

(Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600])
Citera
2011-06-17, 14:49
Medlem
paulsharks avatar
OK nu var det länge sedan jag satt med DOS, men frågetecken? Gick det ens att använda på det sätt du beskriver? Man körde ju asterisk (*) för wildcard-sökningar. Dir *.* eller dir *.jpg osv.
Citera
2011-06-17, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paulshark
OK nu var det länge sedan jag satt med DOS, men frågetecken? Gick det ens att använda på det sätt du beskriver? Man körde ju asterisk (*) för wildcard-sökningar. Dir *.* eller dir *.jpg osv.

* ersatte allt före eller efter där man skrev det. ? ersätter ett tecken.
Citera
2011-06-17, 15:32
Medlem
paulsharks avatar
Hmmm... där ser man. Jag grävde fram denna.

Abbreviating filenames in DOS
DOS allows you to use a simple scheme of wild cards to refer to multiple filenames without having to type out the entire list of filenames that you want. There are two wild cards, the question mark and the asterisk.
A question mark matches any character while an asterisk matches any string of characters. For example, `s?t' matches `sat', `sst', and `st'.

Similarly, `s*t' would match each of the previous names as well as `short', `s123.45t'. The abbreviation `*.sav' would match any filename with the extension `.sav' (i.e., any SST system file), while `*' (or, equivalently, `*.*') would match any filename.

To obtain a listing of all the files on the A drive with the extension `.sav', type:
Citera
2011-06-18, 13:42
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
När jag skriver "dir IMG_19??.jpg" kommer filen "IMG_1933-R.jpg" med. Varför då? Frågetecken ska väl bara matcha ett tecken?
Det verkar som man får svara själv på sina frågor här.

Tydligen finns fortfarande filnamn med 8+3 tecken kvar på något vis även i NTFS. Filen "IMG_1933-R.jpg" har också namnet "IMG_19~1.JPG" och matchar därför.
Jag trodde de här 8.3 filnamnen var borta för länge sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in