2011-06-17, 12:21
Medlem
Lazeeboys avatar
Ska precis köpa ett par skor via en kille på Blocket. Brukar vanligtvis använda mig av Payson, vilket alltid garanterar att säljaren får pengarna och köparen varan.

Nu är dock problemet att jag av olika skäl inte kan sätta in pengar på mitt konto. Utan jag har pengarna till skorna kontant. Jag kan väl enkelt gå in på banken med dom och sätta in det på hans konto rakt av?

Men, problemet är det inte alls finns någon säkerhet på att han sedan skickar varan osv. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta? Någon annan som vet?
Citera
2011-06-17, 12:23
Medlem
iManiacs avatar
Kan ju annars använda sig av postförskott?
Citera
2011-06-17, 12:27
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iManiac
Kan ju annars använda sig av postförskott?

Vad innebär det och hur gynnar det mig?

EDIT: Har läst på lite, men hänger inte riktigt med på vad som menas. Min uppfattning är som följer:

Exempel. Säljaren går in på Posten med paketet och säger att han vill skicka det mot postförskott. Han får betala avgiften för postförskottet + frakt och sen berättar han hur mycket mottagaren ska betala, dvs t ex 500:- (för skorna).

När skorna sedan anlänt till Posten, går jag dit och betalar för dom, sen sätts pengarna in på hans konto.

Stämmer det, eller är jag helt ute och cyklar?
Senast redigerad av Lazeeboy 2011-06-17 kl. 12:47.
Citera
2011-06-17, 12:46
Medlem
larvenfs avatar
Postförskott är en tjänst som tillåter en privat person att betala för varen när den anländer till ditt postkontor(alt ica/konsum), dvs att du får kolla på den och om du inte är nöjd skickas den tillbaka, dock så kan endast företag använda den tjänst om jag minns rätt därför föreslår jag bussgods eller att betala öga mot öga.
Citera
2011-06-17, 12:56
Medlem
Lazeeboys avatar
Man verkar kunna göra en liknande sak med Bussgods, men då betalar man i efterhand med kort eller via internetbank. Suck!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in