2011-06-17, 03:19
Bannlyst
Hoppas tråden ligger rätt!

Om ni någonsin promenerat förbi Norra Grängesbergsgatan (varje gång jag är i Malmö är jag där på svartklubb - dessa svartklubbar kan appliceras i tråden med) så har ni på helgerna sett de polska bussarna som kör hit cigaretter och sprit och säljer det.

Trodde det var någon enstaka gång det hände, men en polare sa att de hade haft sin verksamhet igång sen iaf -97 (då hon kom till Sverige).

Jag undrar hur detta är möjligt? Det är alltså öppen svarthandel, polackerna står utanför sina bussar och tar beställningarna öppet, går in i bussen, tar varan och säljer det till kunden.

Jag vill absolut inte att de ska åka fast då detta är en finfin möjlighet för mig som student att köpa lite öl på väg hem från Malmö men jag förstår inte hur polisen kan tillåta detta?
Citera
2011-06-17, 03:27
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Jag känner inte till detta eller Malmö, men som det låter måste givetvis polisen känna till det. När det gäller den här typen av svarthandel så brukar man inte ha på sig varor av något större värde, vilket innebär att straffet när polisen haffar dem är väldigt lågt. De är alltså snart ute på gatan igen, och böter ingår som en kalkylerad kostnad. När "bussen" är tom åker man till sina depåer och fyller på, och även dessa depåer består förmodligen av ett relativt litet godsvärde (antagligen fördelat på många olika adresser).

Polisen i Malmö har väl helt enkelt gjort det de ska och fokuserat på sånt som innebär problem för gemene man, i stället för att jaga sånt som våra kära ledamöter i Riksdagen tycker är dåligt för samhällssjälen
Citera
2011-06-17, 03:36
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Ojoj, det där har försiggått mycket längre än sen 1997. Innan N Grängesbergsg. så var dom utanför Mobilia köpcenter och sålde nästan helt öppet från sin egenhändigt upprättade loppis, och innan det så hade dom sin "loppis" i Pildammsparken.

Oboy, det var tider det!
Citera
2011-06-17, 06:52
Medlem
Dessa bussar har funnits länge i Malmö, men ett tag så fanns dessa bussar bakom centralstationen vid slagthuset med sina affärer för många år sedan, om jag inte minns helt fel så kom de varje onsdag vid en speciell tid.
Citera
2011-06-17, 23:16
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Hoppas tråden ligger rätt!

Om ni någonsin promenerat förbi Norra Grängesbergsgatan (varje gång jag är i Malmö är jag där på svartklubb - dessa svartklubbar kan appliceras i tråden med) så har ni på helgerna sett de polska bussarna som kör hit cigaretter och sprit och säljer det.

Trodde det var någon enstaka gång det hände, men en polare sa att de hade haft sin verksamhet igång sen iaf -97 (då hon kom till Sverige).

Jag undrar hur detta är möjligt? Det är alltså öppen svarthandel, polackerna står utanför sina bussar och tar beställningarna öppet, går in i bussen, tar varan och säljer det till kunden.

Jag vill absolut inte att de ska åka fast då detta är en finfin möjlighet för mig som student att köpa lite öl på väg hem från Malmö men jag förstår inte hur polisen kan tillåta detta?
Välkommen till Malmö. Polisen gör ingenting åt "problemet".

Vill du handla öl när bussarna inte är där, kan jag rekommendera "loppis" på möllevångsgatan, i närheten av ICA på s- förstadsgatan.

Polackerna är väldigt bra att ha...
Citera
2011-06-18, 00:28
Medlem
Varför skriva om det här och sabba dessa välkomna "entreprenörers" fina erbjudanden?
Farbror blå kan syssla med viktigare saker.
Citera
2011-06-18, 21:51
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnuttePuffing
Varför skriva om det här och sabba dessa välkomna "entreprenörers" fina erbjudanden?
Farbror blå kan syssla med viktigare saker.

Och du tror inte att farbror blå känt till denna verksamheten sen 30 år tillbaks?

För övrigt säljs samma skitöl (polsk etc) och sprit på de flesta loppisar runtom i Malmö, bland annat på den loppisen som ligger på Smedjegatan.
Citera
2011-06-22, 13:24
Medlem
Och så hittar vi denna artikeln i dagens tidning:

http://www.sydsvenskan.se/malmo/svar...elt-oppet.html
Citera
2011-06-24, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Och så hittar vi denna artikeln i dagens tidning:

http://www.sydsvenskan.se/malmo/svar...elt-oppet.html

"Idag har en polis det övergripande ansvaret för att samordna arbetet mot alkohol, tobak och spel.

Han heter Håkan Gustafsson.

– Vi har en oerhört omfattande illegal införsel och försäljning. Jag skulle tippa att det förs in över 50 000 liter per dygn bara över bron. En del är legalt, annat är organiserat av langare som redan har kundkrets att leverera till. På en fullproppade bil kan du göra 40 000 kronor i vinst. "

Hahahaha!

Påminner lite om det där avsnittet på simpsons när Homer blir The Beer Baron och det kommer en radikal konstapel och ska stoppa den svarta marknaden.
Citera
2015-09-03, 12:33
Medlem
Bumpar denna tråden.

Är det någon som vet om bussarna finns kvar? Eller har helt enkelt leveransmetoderna ändrats?
Har hört att utanför Folkets Park entré brukar andra sälja som har ölet gömd i buskagerna.

Ni behöver inte avslöja de exakta aktuella koordinaterna för bussarna, bara ungefär.
Citera
2015-09-04, 04:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av leck.mich.am.arsch
Bumpar denna tråden.

Är det någon som vet om bussarna finns kvar? Eller har helt enkelt leveransmetoderna ändrats?
Har hört att utanför Folkets Park entré brukar andra sälja som har ölet gömd i buskagerna.

Ni behöver inte avslöja de exakta aktuella koordinaterna för bussarna, bara ungefär.

Jag antar att bussarna är kvar, ja. Ska nog till Rosengård på lördag morgon, kan promenera via Norra Gränges och ta reda på det då!

Vet inte vad du pratar om angående Folkets Park, har inte hört något om det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in