2011-06-16, 16:44
Medlem
GordonGreens avatar
Hej!
Är lite av en hypokondriker, men jag har gått ner ca 15kg sen i vintras, varav de sista kilorna väldigt snabbt nu på slutet. Jag tror aldrig jag har bajsat mycket, men i samband med min bantning har det varit en "kul grej" att bajsa för det är då det känns som man förlorar kilon. De senaste två veckorna har jag gått ner ca 2-2.5 kg, motionerat dagligen med gång upp emot 8km per dag. Jag har ätit mindre men inte vad jag tror är sjukligt lite i samband med viktnedgång men nu har jag konstaterat att jag inte har bajsat på 3 eller 4 dagar... Detta känns sjukt. Jag är inte bajsnödig. Jag äter men det kommer inte ut.. Jag har ätit sallader, kött, lite potatisgratäng/pasta samt lite vitt bröd/ enstaka bulle.
Efter att ha googlat lite ska man ta kontakt med vårdcentralen osv.. Men det känns sjukt jobbigt och de kan stoppa ner en slang i halsen/köra in den i röven för att ta prover. Förövrigt så pissar jag relativt mycket tror jag.. Beror nog på att det är varmt och jag dricker mycket vatten.

Kan jag sluka ett paket fishermans friend/tuggummi för att se om något händer?
Eller kan jag fortsätta äta/motionera så lär det komma av sig självt snart?

Edit: En liten extratanke kan vara att jag äter faktiskt ganska oregelbundet. Jag vet att det inte är nyttigt men det har bara blivit så. Kan kroppen ha inställt sig på svält och tar upp all näring av maten som finns?
Samt, har varit förkyld de sista dagarna.. Kan det ha någonting med saken att göra?
Tacksam för tips!
Senast redigerad av GordonGreen 2011-06-16 kl. 16:49.
Citera
2011-06-16, 18:37
Medlem
Det första du kommer få göra är ett enkelt avföringsprov samt blodprov, inga kameror i röven eller halsen, (fö kollar man bara tjocktarmen genom baken) och det finns även kontraströntgen om det mot förmodan skulle vara något.

Men sök vårdcentral och gör proverna iaf, hoppas inte på några underverk därifrån. Känns det lättar psykiskt ber du om en remiss och utreder det hela så du kan få bort det från tänket och spendera oro och negativt tänk på annat

Lycka till

Ps. Är mycket som kan spela in på bajsning, tex kost/lite fett osv Ds
Citera
2011-06-16, 19:20
Medlem
GordonGreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrosin
Det första du kommer få göra är ett enkelt avföringsprov samt blodprov, inga kameror i röven eller halsen, (fö kollar man bara tjocktarmen genom baken) och det finns även kontraströntgen om det mot förmodan skulle vara något.

Men sök vårdcentral och gör proverna iaf, hoppas inte på några underverk därifrån. Känns det lättar psykiskt ber du om en remiss och utreder det hela så du kan få bort det från tänket och spendera oro och negativt tänk på annat

Lycka till

Ps. Är mycket som kan spela in på bajsning, tex kost/lite fett osv Ds

Hur ska jag göra ett avföringsprov om jag inte kan bajsa?
Citera
2011-06-16, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GordonGreen
Hur ska jag göra ett avföringsprov om jag inte kan bajsa?

Du får med dig proven hem (burk/burkar du ska lägga lite i samt kleta på ett speciellt provpapper) och någon gång bajsar du garanterat.
Citera
2011-06-16, 23:23
Medlem
Ät katrinplommon eller köp lite laxerande på apoteket. Jag har gått sju dagar som mest utan att tömma tarmen. Hade det varit FARLIGT hade du haft svinont osv.
Citera
2011-06-16, 23:30
Medlem
GordonGreens avatar
Ok, tacksam för svar..
Tog saken i egna händer och sänkte ett paket Fisherman's Friend svarta vinbär på under 5 minuter samt käkade ett stort mål mat med några kakor till. Hände absolut ingenting. Somnade till i soffan i 45min sen bokstavligen kokade magen. Så nu har jag satt rekord på längsta tiden på toan. Strax över en timme har jag suttit och "pissat" ut bajs. Sprutlackerat den stackars gamla toan.

Men detta måste väl vara väldigt positivt? Även om den inte var någon vidare kvalité på skiten?
Känns som jag gått ner 3kg efter det där...
Citera
2011-06-16, 23:38
Medlem
Så länge tarmsystemet fungerar är det väl positivt? :P

Måste känts skönt rent psykiskt för dig när det kom, för du verkade lite orolig.
Grattis i varje fall, hehe.
Citera
2011-06-17, 00:52
Medlem
dekanmis avatar
Att inte bajsa på 3-4 dagar är ingenting farligt. Det är om du inte bajsat på 7-10 dagar som du ska börja oroa dig. Visst kan det kännas obehagligt och visst är det väl bara bra att försöka "få igång det" om man vill det... Men du behöver inte oroa dig för någon märkvärdig förstoppning efter 3-4 dagar. För mig, som har IBS, kan det gå 5-6 daga utan att jag går på toaletten.
Citera
2011-06-17, 08:19
Medlem
empezars avatar
För vissa är det normalt att bajsa två gånger om dagen. För andra varannan dag. För vissa en gång i veckan.

Det är när "bajsrutinerna" förändras som man ska börja oroa sig. Om någon som normalt bajsar varje dag inte har bajsat på en vecka, då är något fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in