2011-06-15, 23:54
Medlem
Halloj!

Är på gång med att byta batteri, men det skulle tydligen vara tjafs med radiokod och elhissar osv. om man bara plockade ur det gamla. Mazda skulle ha 600 spänn för att byta batteriet - jävla banditer.

Finns det något sätt man kan behålla strömmen i bilen medan man byter ut batteriet, förutom att ha motorn igång?
Citera
2011-06-15, 23:58
Medlem
SuperTimors avatar
https://www.flashback.org/sp16709578
Citera
2011-06-15, 23:58
Medlem
Neger-med-hatts avatar
ja du parallellkopplar dom och tar bort det ena. blir ett litet IQ-test hur du ska koppla.
Citera
2011-06-16, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTimor
https://www.flashback.org/sp16709578
Vart finns då dessa "anslutningsproppar"?

@ Neger-med-hatt: Jag förstår att man kan koppla startkablar från det nya batteriet ovanpå batteriskorna i bilen, men det verkar så jäkla riskabelt. Kan ju smälla till utav helvete om det inte går som man vill, och om startkablarna faller av är jag torsk hursom.

Sen skiter det sig hursomhelst. Har bara två batterier. ett som sitter i bilen, och ett nytt. Det funkar ju då inte så bra när jag ska koppla på det nya batteriet om det är kopplat till batteriskorna redan. Då bryts ju strömmen när jag ska sätta på skorna på det nya batteriet, som redan är "upptagen" med startkablarna.

Tänkte därför kolla om det finns några andra lösningar.
Senast redigerad av Sharmutah 2011-06-16 kl. 00:27.
Citera
2011-06-16, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmutah
Vart finns då dessa "anslutningsproppar"?
Vilken pryl som helst som är avsedd för cigarettändaruttag. Du kanske kan klippa sönder en gammal mobilladdarkabel eller något? Eller så köper du denna bara
Citera
2011-06-16, 17:34
Medlem
toby79s avatar
Ta reda på koden då. Den kan ju vara bra att ha ändå, för rätt som det är så har du haft bilen på verkstad och de har brutit strömmen.

Annars så går det säkert att skarva på mindre kablar på polerna. Naja ihop dom så sitter de säkert. Du ska ju ändå inte belasta batteriet med mer än radions minneskrets. På det viset slipper du använda dig av klumpiga startkablar.

Fast jag hade ändå försökt ordna koden. Är stereon inte värd det så finns det ju nya för överkomliga priser. Du kan ju kolla i instruktionsboken eller i det material du fick med när du köpte bilen. Ofta är koden uppskriven någonstans.

Annars kan du testa att söka radiokoder på nätet. En del stereos har ju standardkoder som går att använda. Har för mig att jag hade en länk till en sån sida, men den har jag inte kvar.
Citera
2011-06-16, 17:47
Medlem
toby79s avatar
Här har du en bild (jag är inte släkt med någon konstnär) hur det funkar med batterier då du verkade osäker på hur man ska koppla.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4d..._batterier.JPG
Citera
2011-06-16, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmutah
Halloj!

Är på gång med att byta batteri, men det skulle tydligen vara tjafs med radiokod och elhissar osv. om man bara plockade ur det gamla. Mazda skulle ha 600 spänn för att byta batteriet - jävla banditer.

Finns det något sätt man kan behålla strömmen i bilen medan man byter ut batteriet, förutom att ha motorn igång?

Har du ingen kompis med bil. isf ta plusen från den bilen och sätt på generator+ och jorden på tex motorn
Citera
2011-06-17, 02:10
Medlem
Asgarvads avatar
Bosse Bildoktorn visade på TV en grej som man kunde tillverka själv med hjälp av en ciggtändarkontakt och 3 seriekopplade 4.5V ficklampsbatterier. Med den inkopplad i cigarettändaruttaget mens man bytte bilbatteri så fanns det hela tiden spänning till bilstereon och motorelektroniken etc.

Att koppla loss batteriet med motorn igång vill jag avråda ifrån. Det gör nog mer skada än nytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in