2004-10-23, 03:30
Medlem
vad tycker ni, ska vi vara där och rota eller lämna det därhän? bör vissa saker förbli heliga eller ska vi ta steget fullt ut och experimentera oss fram till en "bättre" värld?
jag kan känna en ohygglig avsmak inför att manipulera med naturen på "konstgjord väg". mest för att jag är rädd för vart det kommer leda.
rent filosofiskt är det en rätt hiskelig tanke, att människan i slutändan kan komma att kontrollera alla organismer in i minsta detalj. det finns vissa fördelar verkar det ju som, men är det ändå inte lite snaskigt att vi ska gräva i och förändra sånt som det för naturen tagit årmiljoner av evolution att utveckla. jag tycker på något sätt att naturen är det sista heliga vi har kvar, något ännu orört och genuint som vi inte har lagt våra smutsiga händer på. Jag vill inte ha en mänsklig signatur i mina tomater eller i mina ägg! det är frånstötande!

nå, vad tycker ni? (har diskutionen kanske varit uppe tidigare)
Citera
2004-10-23, 05:53
Medlem
Jag håller med dig på det känslomässiga planet, det känns väldigt skrämmande med genmanipulering. Dock tror jag att allt nytt som mänskligheten klurat ut genom tiderna har upplevts som skrämmande av många.
Angående genmanipulerade växter ser jag inga problem. Att t ex genmanipulera en tomat ser jag som lika "oheligt" som att hugga ner skog och bygga en bevattningsanläggning för att odla tomater.
Mänskligheten har genom tiderna strävat efter att förändra naturen för att passa våra önskemål, huruvida det är oheligt eller inte är svårt att säga det beror nog på om man anser att naturen har någon "själ" eller inte.
Vad gäller människor så blir saken mer komplicerad för min del, fast egentligen så vill man ju bara att ens barn ska få framgång och går inte det på biologisk väg så... Man vill ju t ex inte att ens barn ska få parkinssons, då blir det snarare frågan om huruvida det är oetiskt att låta ett barn födas med parkinssons när det hade kunnat förhindras, men man vill ju inte heller födas och se ut som ett mongo med huvudet bakofram eller nånting
Citera
2004-10-23, 12:49
Medlem
Spaders avatar
Självklart ska man gräva djupare i det.
Med försiktighet så ser jag bara möjligheter i genmanipulation.

/Spader
Citera
2004-10-23, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Självklart ska man gräva djupare i det.
Med försiktighet så ser jag bara möjligheter i genmanipulation.

/Spader

men det är just det här med försiktighet, det ligger inte i människans natur att lämna det vid en viss gräns. det känns lite som allt eller inget här, om det inte lagstiftas globalt om en gemensam hållning, ståndpunkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in