2011-06-15, 19:28
Medlem
Hej, jag tänker börja nästa år med ett program där man lär sig systemadministration. Det är egentligen det som intresserar mig mest: att konfigurera datorer, sköta installerade system, installera hårvara och nätverk osv.

Jag har hittat två program som verkar intressanta men är osäker på vilket som är bäst och skulle vara mer eftertraktat i arbetsmarknaden.

Nätverks- och systemadministration 180 hp i Skövde

http://www.his.se/utbildning/intress...istration-3ar/

IT-Tekniker i Kalmar

http://lnu.se/utbildning/program/NGITK

Kalmars program verkar ha lite djupare kurser (tex Linuxadministration II) och lite mindre onödiga kurser (Algebra, informationssystem) men det kan vara viktigare att ha läst ett program om systemadministration om man vill jobba med just det. Skövde känns också som ett lättare program med mindre labbmoment och skulle då ge tid till annat i livet.

Vilket rekommenderar ni, vad har ni hört om dessa program?
Senast redigerad av masmas 2011-06-15 kl. 19:33.
Citera
2011-06-16, 00:26
Medlem
Duncanmillers avatar
Rekommenderar utbildningen i Kalmar. Kurserna är relevanta och föreläsarna är kompetenta.
Som du säger förekommer det ganska många labbmoment, men man lär sig mycket när man arbetar "praktiskt"
Citera
2011-06-28, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duncanmiller
Rekommenderar utbildningen i Kalmar. Kurserna är relevanta och föreläsarna är kompetenta.
Som du säger förekommer det ganska många labbmoment, men man lär sig mycket när man arbetar "praktiskt"

Tack. Grejen är att tredje året verkar vara alldeles för nätverksinriktat och utbildningen verkar vara ganska tung. Hur vet du om programmet förresten, har du läst det själv eller känner du någon annan?

Någon annan som har synpunkter?
Senast redigerad av masmas 2011-06-28 kl. 23:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in