Citat:
Ursprungligen postat av
mickell
Nu ska jag försöka mej på att prata om en del i lyo som ni inte riktigt har förklarat så bra alls hittills och det är det nordiska molnet. Rätta mej gärna om jag har fel (ja det gör ni ju även när jag har rätt :P så..).
Det finns 24888 andelar i det nordiska molnet (alla slutsålda har jag hört).
En andel kostar 14250kr vilket blir en totalsumma på 354,654,000kr
När nu molnet kickar igång så ska det vara igång i 6år. Dom som invisterar i detta får sin återbäring genom sp dvs 2-5% i kr beroende på butik. För att göra det enkelt för mej som räknar så säger vi att ni får 5% rakt av från alla butiker.
Så hur mycket ska det då handlas för i molnet under 6år för att ni ska vara tillbaka på 0?
354.654.000 är således 5% alltså ska det handlas för 7,093,080,000 om ni inte ska gå back under dessa 6år.
Ni har som mål att nå 20% av den nordiska marknaden ca 5 miljoner personer. Alltså får vi dela upp 7.092.080.000 på 5 miljoner personer vilket blir 1,418.616 men så delar vi upp denna summa på sex år och räknar ut månads köpen då hamnar vi på ca 19703kr i månaden. Så för att det nordiska molnet ska få era investeringar att gå plus minus noll så ska 20% av den nordiska befolkningen handla för ca 19703 kr i månaden på butiker kopplade till lyo i 6år.
Man får hoppas att ni har förklarat detta lite snett för mej....
Nu är ju inte matte din starka sida.
Om 5 miljoner människor handlar för bara 1000:-/mån innebär det en konsumtion på 5 miljarder:-/mån. Snittprocenten är 2,5% alltså 125 miljoner kronor som ska delas på 24888 andelar, avrunda det till 25000 andelar. 125 miljoner kronor delat på 25000 andelar gör då ca 5000:-/andel/ månad. Det innebär när vi har nått dom antal medlemmar, vilket kommer ta några år men, det tar också 3 år uppbyggnad innan molnet börjar betala ut, men säg att vi är på det medlemsantalet i slutet på den första alternativt början på andra sexårs perioden skulle varje andel ge 5000:-/mån, rätt ok i mitt tycke. Förmodligen kommer det handlas betydligt mycket mer i snitt några handlar inte alls men en hel del handlar desto mer.
Hur du än vrider på det så är det en kanongrej. Nu är ju tyvärr för din del nordiska molnet slut, men det finns andra kvar, samt att det kommer nya. Men vi kan vrida och vända på siffrorna hur mycket vi vill, i dec får vi en första hint om vart vi är på väg. Då börjar Österrike betala ut och enligt vad jag hörde av dom som var i Turin på eventet så skulle Österrike ge minst 750 euro i första utbetalning, sen får vi se vad månadsutbetalningen blir, 50, 100 eller 150. Det visar sig, och den ökar varje månad då det delas ut fler och fler kort hela tiden. Så det är bara att luta dig tillbaka och se på när det sker.
Ger den bara 100 euro/mån är det återbetalat på drygt 2,5 år, sen tickar det bara plus varje månad i 3,5 år till.
Hur många moln hade du velat haft där.