2011-06-15, 18:01
Medlem
Hejsan!

(om jag har postat i fel forum så flytta gärna tråden)

Jag bor med min polare i en hyresrätt i sthlm ett tag tills jag har hittat eget..
Jag hade en nyckel och han också, tills för någon vecka sen då jag råkade tappa bort min. Jag ringde då låssmeden och han öppnade dörren för mig eftersom min polare reser mycket med jobbet och inte var hemma. Han ska iväg igen nu i veckan och jag måste hinna kopiera nyckeln tills dess. Dom enda problemen är att om vi går till hyresvärden så kommer han börja tjafsa om byte av lås och att jag bor här "svart" osv, vi har haft problem med honom innan.
Så mitt enda alternativ som jag ser det är att göra det "svart" just eftersom jag faktiskt inte har råd till att byta lås. Jag förstår givetvis att vi kanske måste byta lås senare, men just nu har jag som sagt inte råd.

Nu har ni hört min historia och jag har lite smått panik..

Så vet ni någon låssmed eller skomakare i sthlm som kan fixa detta?

Jag skulle vara jätte tacksam för snabbt svar, Pm:a gärna!
Citera
2011-06-15, 18:03
Medlem
jarlens avatar
Varenda skomakare fixar det ju, bara knalla in där med polarens nyckel och få en ny?
Citera
2011-06-15, 18:12
Medlem
Jarlen: Jag försökte med två idag och dom sa alla samma sak "den här nyckeln är spärrad, fråga din hyresvärd" Har du tips på någon?
Citera
2011-06-15, 18:40
Medlem
Testa på fler ställen eller så har du helt enkelt nyckeln när han är borta, han får väl ringa när han är påväg hem så får du se till att vara hemma och låsa upp, inte svårare än så. Tills dess borde ni skaffa en hasp som förstärkning om någon mot förmodan hittat nyckeln och får reda på vart den går.

http://www.patriot.nu/bilder/artiklar/080310_1.gif
hittade en bild på google, haspen är under det översta nyckelhålet
Citera
2011-06-15, 20:25
Medlem
25-To-Lifes avatar
Vadå spärrad?
Citera
2011-06-15, 20:31
Medlem
C20ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25-To-Life
Vadå spärrad?
En del nycklar är "spärrade" ja, eller patenterade som det egentligen heter.
Då kan endast en hyresvärden eller en person med nyckelkort kopiera dem.

Kolla på din nyckel om du ser en text där det står: "PAT" - det betyder att nyckeln är patenterad.
Citera
2011-06-15, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bukka
Hejsan!

(om jag har postat i fel forum så flytta gärna tråden)

Jag bor med min polare i en hyresrätt i sthlm ett tag tills jag har hittat eget..
Jag hade en nyckel och han också, tills för någon vecka sen då jag råkade tappa bort min. Jag ringde då låssmeden och han öppnade dörren för mig eftersom min polare reser mycket med jobbet och inte var hemma. Han ska iväg igen nu i veckan och jag måste hinna kopiera nyckeln tills dess. Dom enda problemen är att om vi går till hyresvärden så kommer han börja tjafsa om byte av lås och att jag bor här "svart" osv, vi har haft problem med honom innan.
Så mitt enda alternativ som jag ser det är att göra det "svart" just eftersom jag faktiskt inte har råd till att byta lås. Jag förstår givetvis att vi kanske måste byta lås senare, men just nu har jag som sagt inte råd.

Nu har ni hört min historia och jag har lite smått panik..

Så vet ni någon låssmed eller skomakare i sthlm som kan fixa detta?

Jag skulle vara jätte tacksam för snabbt svar, Pm:a gärna!

Om nyckeln är skyddad, så blir det i princip omöjligt för dig att fixa en sådan. För att tillverka en ny sådan nyckel, så behöver låssmeden ett lås-schema. Det är inget som smederna har själva, utan dom måste beställa från låsleverantören (t ex ASSA). Men ASSA i sin tur skickar ju inte sådant schema till vem som helst. Det måste vara en låssmed som är godkänd av kunden (fastighetsägaren normalt sett). Men om låssmeden är behörig till detta schema, så kan ASSA faxa detta till låssmeden och han kan göra en ny nyckel. Varje enskild nyckel (på schemat) har en kod som måste matas in i maskinen som tillverkar nyckeln innan produktionen av nyckeln kan ske. Maskinen kan alltså INTE tillverka en kopia av någon nyckel om man inte har den rätta koden. När nyckeln sedan är färdig, så kan bara en behörig person hämta ut den från låssmeden. En sådan behörig person är oftast fastighetsägaren, och fastighetsskötaren (som fått godkännade av fastighetsägaren). Dessutom måste man legitimera sig vid uthämtningen om man inte tidigare är känd där.

Med andra ord.. är du inte behörig, så kan du glömma detta.

Bild på typ avlåsschema: http://www.bysmeden.se/pics/tjanster/projektering.jpg
Senast redigerad av KattKiller 2011-06-15 kl. 23:04.
Citera
2011-06-16, 00:18
Medlem
25-To-Lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20rules
En del nycklar är "spärrade" ja, eller patenterade som det egentligen heter.
Då kan endast en hyresvärden eller en person med nyckelkort kopiera dem.

Kolla på din nyckel om du ser en text där det står: "PAT" - det betyder att nyckeln är patenterad.

Woah, det där visste jag faktist inte!

Tack för informationen! , och nja det står inte det på mina nycklar, *suck*.
Citera
2011-06-16, 00:48
Medlem
Köp en dremmel för 200 kr på jula och gör din egna kopia.
Citera
2011-06-16, 12:15
Medlem
chaoswithins avatar
Eller om inget annat fungerar säg att nyckeln har gått sönder till värden, då finns ju ingen anledning att byta lås nämligen. (Iom att det kan vara svårt att kopiera olagliget).
Citera
2011-06-18, 15:27
Medlem
vispgraddes avatar
Så att kopiera en nyckel som denna utan att värden vet om är alltså HELT omöjligt?

http://i55.tinypic.com/2l8ho9g.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in