Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-15, 01:56
  #1
Medlem
Vad är det som har drivit er till att bli vegetarianer? Hälsoskäl? Etikskäl? Båda? Och hur har ni blivit bemötta och hur bemöter ni själva köttätare?

Från en som inte kan komma ifrån tanken att när hon äter kött äter hon någon som en gång andats och haft känslor och förmodligen någon form av tankeverksamhet.
Citera
2011-06-15, 08:28
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Idag äter köttätare kött varje dag, till varje måltid.
På tallriken är köttet i centrum.

Så har det inte alltid varit.
Söndagssteken någon som minns den?

Svenska korvar, som Hot Dog och Falukorv, tillverkas av det som blir över.
Som barn åt jag stora mängder.

En dag fick det räcka, har ätit vegetariskt sedan 97.
Men sedan ett år, pga annat yrke funkar det inte att vara kräsen.
Så jag äter vegetariskt hemma och väljer det minst "köttiga" på restaurangen!
Citera
2011-12-19, 20:14
  #3
Medlem
Bratagurras avatar
Bor i en köttätande familj med en pappa som jagar. Då kött är en vanlig föda hemma så har de ändå accepterat att jag inte är så mycket för kött längre. Har alltid ätit det jag känt varit bäst för mig. Dvs. Allsidigt. Då mest vegetariskt. Kött är godast i små mängder. Dessutom nyttigast i små mängder också. Utan att jag förklarar mig själv som vegetarian så kan det gå 2-3 veckor ibland utan att jag ätit kött. Men det spelar ju ingen roll ellerhur? Det jag upplever när jag äter kött är att jag blir rent utsagt "spyfärdig" även fast jag nödvändigtvis inte äter så väldigt mycket. Medans när jag äter vegetariskt så blir jag mätt och bara mätt fast jag äter mycket.. ?? Slutsats: Jag föredrar vegetariskt och folk får säga va fan de vill..
Citera
2011-12-19, 20:23
  #4
Medlem
Bigorexias avatar
Jag är lakto-ovo-vegetarian. Jag är det för att jag mår så mycket bättre av att utesluta kött. Att vara vegetarian är mitt val, och jag respekterar alla andra som har gjort något annat val. Dock möts jag inte av så mycket respekt, framför allt inte av jämnårig killar, de försöker jämt tvinga mig att äta kött.
Citera
2011-12-19, 21:33
  #5
Medlem
Likmasks avatar
Jag är vegan av etiska skäl. Bor med köttätande föräldrar. Jag tänker inte så mycket på att de äter kött, man vänjer sig. De äter sin mat, jag äter min och vi lagar maten i olika pannor. De är ganska öppna för vegetarisk mat så jag brukar laga åt dem någon gång i veckan. Har annars inte fått så mycket reaktioner överhuvudtaget när folk får veta att jag är vegan, de flesta verkar inte riktigt veta vad det är.
Citera
2011-12-19, 21:42
  #6
Medlem
Att vara vegetarian är såpass vanligt att det är accepterat.
Citera
2011-12-20, 10:21
  #7
Medlem
S.h.e.r.i.f.f.e.n.s avatar
Borde inte den här tråden ligga någon annanstans? Finns ju inget tränings- eller näringsrelaterat i frågeställningen...?
OnT: Jag har varit vegan i snart femton år och blev det uteslutande av moraliska skäl. Med tiden har ställningstagandet modifierats; etiken väger fortfarande tungt, men miljö- och hälsoorsaker har verkligen stärkt beslutet på senare år. Framförallt miljöperspektiven. Jag är 30+, så bemötandet från folk brukar vara nån slags fascination blandat med en tyst respekt: jag är relativt vältränad och ser "anständig" ut, så alla föreställningar om en arg, anemisk aktivist grusas liksom så fort jag öppnar munnen. Orkar dock inte hålla på och argumentera särskilt ofta, så mestadels är jag återhållsam; svarar artigt på frågor men ser till att snabbt smula ner eventuella besticksdebattörer
En jovialisk, matglad herre utbrast faktiskt "vegan?! Men du ser ju helt... normal ut?" på en middag i helgen.
Står du i valet och kvalet rekommenderar jag Jordens herrar av Pelle Strindlund. Lättläst, träffsäkert men ändå oerhört genomtänkt.
__________________
Senast redigerad av S.h.e.r.i.f.f.e.n. 2011-12-20 kl. 10:30.
Citera
2011-12-20, 14:04
  #8
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Att vara vegetarian är såpass vanligt att det är accepterat.

Det vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om. Framför allt yngre människor lyfter nog på ögonbrynen när de möter någon som är vegetarian. Jag har själv fördomar om folk som undviker kött t.ex. Och de vet jag att jag inte är ensam om.
Citera
2011-12-20, 16:23
  #9
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Det vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om. Framför allt yngre människor lyfter nog på ögonbrynen när de möter någon som är vegetarian. Jag har själv fördomar om folk som undviker kött t.ex. Och de vet jag att jag inte är ensam om.

Vad är det för fördomar du har? Lite nyfiken blir jag.
Citera
2011-12-20, 16:44
  #10
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Vad är det för fördomar du har? Lite nyfiken blir jag.

Att personen i fråga är en vänstervriden miljömupp?
__________________
Senast redigerad av Enzyme 2011-12-20 kl. 16:47.
Citera
2011-12-20, 16:47
  #11
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Att personen i fråga är en vänstervriden miljömupp?

Citera
2011-12-20, 17:18
  #12
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Vad är det för fördomar du har? Lite nyfiken blir jag.

Fördomar och fördomar. Jag stör mig mer på folk som säger/tror att vegetarisk kost är mycket hälsosammare och bättre för kroppen än "vanlig mat". Framför allt är detta irriterande när uttalandet kommer från äldre, överviktiga damer som tror dom vet vad dom pratar om.

Uttalanden som "jag äter inte kött för jag älskar djur och skulle aldrig kunna leva med mig själv om jag visste att jag bidrog till deras lidande" stör mig också. Välj då närproducerat och ekologiskt kött!? Big deal liksom.

En annan fördom som jag personligen inte delar men har hört från folk är att vegetarianer är dumma i huvudet. Skrattar mest för mig själv när jag hör någon påstå detta men det finns faktiskt folk som tror att vegetarianer är dumma i huvudet bara för de äter som de gör.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback