2011-12-20, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Det vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om. Framför allt yngre människor lyfter nog på ögonbrynen när de möter någon som är vegetarian. Jag har själv fördomar om folk som undviker kött t.ex. Och de vet jag att jag inte är ensam om.

Det är inte mina erfarenheter. Men det skiljer nog väldigt mycket beroende på vilken krets man umgås i.
Citera
2011-12-21, 12:16
Medlem
LabiSiffres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Det är inte mina erfarenheter. Men det skiljer nog väldigt mycket beroende på vilken krets man umgås i.

Precis, i min krets är det snarare standard att vara vegetarian eller liknande. Ganska blandade personligheter.

Och ja, vi brukar diskutera Marx och bombhota slakterier på fritiden.
Senast redigerad av LabiSiffre 2011-12-21 kl. 13:03.
Citera
2011-12-21, 12:46
Medlem
Det störigaste med vegeterianer är att det inte går att bjuda in dom till partaj utan att behöva konstra sig så jävligt. Exakt samma problem som med nykterister.

Jag förstår ärligt talat inte varför man väljer att vara ett problem för sina köttätande / drickande vänner, som vill umgås med dessa utan att behöva fixa massa extra saker. Samma grej som med muslimer. Hade jag velat vara vegeterian så hade jag absolut varit pragmatisk och inte hållt på och larva mig om jag blir bjuden på fest / middag eller dylikt utan hållit mitt avikande beteende för mig själv.

My two cents
Citera
2011-12-23, 13:49
Bannlyst
Vego, och dricker inte mjölk, ost osv. Varit cirka ett halvår men ända sedan jag var liten har jag haft svårt för kött. Köttbitar har jag spytt upp om jag på något sätt lyckats få ner dem genom matstrupen, får kväljningar om det inte är färdigtuggat.

Att vara ett "störande moment" på middagsbjudningar stör mig inte. Bjuder de mig inte nästa gång p.ga att jag inte delar deras (icke?)ideologiska skäl för att vara köttätare så är det inga vänner värda att umgås med ändå. Det är inte så att jag sitter och propagerar för en veganlivsstil när folk tuggar kött precis.
Citera
2011-12-23, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Vego, och dricker inte mjölk, ost osv. Varit cirka ett halvår men ända sedan jag var liten har jag haft svårt för kött. Köttbitar har jag spytt upp om jag på något sätt lyckats få ner dem genom matstrupen, får kväljningar om det inte är färdigtuggat.

Att vara ett "störande moment" på middagsbjudningar stör mig inte. Bjuder de mig inte nästa gång p.ga att jag inte delar deras (icke?)ideologiska skäl för att vara köttätare så är det inga vänner värda att umgås med ändå. Det är inte så att jag sitter och propagerar för en veganlivsstil när folk tuggar kött precis.

Nej, men du förväntar dig att få specialmat och därmed belasta värden med vilje trots att du inte dör av att äta kött. Har inget med ideologi att göra, det handlar mer om vett och ettikett.

Skulle du servera kött om din vän var anti-vegan?
Citera
2011-12-23, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Nej, men du förväntar dig att få specialmat och därmed belasta värden med vilje trots att du inte dör av att äta kött. Har inget med ideologi att göra, det handlar mer om vett och ettikett.

Jag känner ingen som är anti-vegan och har svårt att tänka mig kunna vara vän med en sån person, eller snarare varför han skulle varit kompis med mig. Jag är knappast anti-köttätare heller. Och jag lagar inte kött oavsett vad han tutat i mig. De människor som dör av att inte äta kött är väldigt få.

Skulle du käkat skit om din kompis var skitätare och bjöd dig på det?

Sedan när är det specialmat att äta (allt) förutom kadaver?
Senast redigerad av saggeliten 2011-12-23 kl. 15:35.
Citera
2011-12-23, 15:40
Medlem
LabiSiffres avatar
Sen finns det en del som äter kött om man blir bjuden på det av ren respekt. Jag förväntar mig inte att få någon speciallagad mat enbart för min skull och jag äter det som erbjuds. På samma sätt som att jag inte whinar över att jag vill ha en kaka som innehåller gluten om jag blir bjuden på en glutenfri.
Citera
2011-12-23, 15:42
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LabiSiffre
Sen finns det en del som äter kött om man blir bjuden på det av ren respekt. Jag förväntar mig inte att få någon speciallagad mat enbart för min skull och jag äter det som erbjuds. På samma sätt som att jag inte whinar över att jag vill ha en kaka som innehåller gluten om jag blir bjuden på en glutenfri.

Då är man inte vegetarian.
Citera
2011-12-23, 17:43
Medlem
LabiSiffres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Då är man inte vegetarian.

Nej det har du rätt i, men det är så jag rullar. Kallar mig dock inte för vegetarian heller, men i snitt så äter jag kött 1-2 ggr i månaden kanske. Ibland på egen vilja och ibland för att jag inte tackar nej till en Vesuvio bara för att det råkar vara skinka på den.
Citera
2011-12-23, 17:59
Medlem
Citat:

Jag är vegetarian och förväntar mig inte ett skit; jag antar att du bjuder på sallad eller andra tillbehör och då kan jag äta dem och vara jättenöjd med det. Gör du inte det kommer jag att vara glad och trevlig ändå, äta kan jag göra hemma eller så har jag mat med mig.

Det värsta jag vet som vegetarian är när ANDRA gör det till ett besvär, trots att jag alltid är tydlig med att salladsbuffén duger prima åt mig om de inte har några vegetariska rätter på en restaurang till exempel så ska vissa av mina köttätande bekanta alltid göra en stor grej av det.
Citera
2011-12-23, 18:38
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Jag är lakto-ovo-vegetarian. Jag är det för att jag mår så mycket bättre av att utesluta kött. Att vara vegetarian är mitt val, och jag respekterar alla andra som har gjort något annat val. Dock möts jag inte av så mycket respekt, framför allt inte av jämnårig killar, de försöker jämt tvinga mig att äta kött.

Det är ju standard att man ska vara dryg mot folk som tycker annorlunda.
Vegetarianer är väl okej sålänge de håller käften och inte är sådär politiker-dryga...
Finns ju nästan inget värre än folk som ska pracka på andra människor deras värdelösa åsikter, oavsett om det gäller kött, politik eller religion...
Som tur är försvann det mesta av detta i och med att man slutade skolan.
Vegetarianer som ska börja diskutera hur synd det är om grisar som tvingas åka bil 9 timmar till en slakt kan ju hålla grisarna sällskap i lastbilen om de är så jävla bra kompisar anser jag.
Vegetarianer som kan hålla käften och låta mig äta kött i fred även om vi sitter bredvid varandra och äter får däremot gärna äta bönor, de får gärna mina bönor också så alla blir nöjda!
Senast redigerad av wh0re 2011-12-23 kl. 18:41.
Citera
2011-12-27, 22:54
Medlem
trallskruvs avatar
Jag slutade äta kött för lite mer än ett år sen bara, helt enkelt för att jag aldrig riktigt tyckt om kött och tyckte det var lättast att helt enkelt sluta. Dessutom så har jag också haft lite problem med tanken att det på tallriken har en gång haft ett liv

Citat:
Det störigaste med vegeterianer är att det inte går att bjuda in dom till partaj utan att behöva konstra sig så jävligt. Exakt samma problem som med nykterister.

Jag förstår ärligt talat inte varför man väljer att vara ett problem för sina köttätande / drickande vänner, som vill umgås med dessa utan att behöva fixa massa extra saker. Samma grej som med muslimer. Hade jag velat vara vegeterian så hade jag absolut varit pragmatisk och inte hållt på och larva mig om jag blir bjuden på fest / middag eller dylikt utan hållit mitt avikande beteende för mig själv.

My two cents

Det går att bjuda en nykterist och en vegetarian till partaj utan att behöva konstra sig. Vegetarianen kan ta med egen mat (det har jag själv gjort flera gånger, är oftast inget problem) och nykteristen kan helt enkelt skita i att dricka (har jag även gjort på ett par fester då jag helt enkelt inte känt för att dricka). Är man i bra sällskap så bryr sig ingen utan man har kul iallafall Det gäller att inte haka upp sig på det som du verkar se som negativt, och uppskatta det positiva istället!

Citat:

En vettig vegetarian förväntar sig inte att värden ska göra någonting extra för en, men jag anser att det inte skadar att fråga om det kommer finnas något kött-fritt alternativ eller om man helt enkelt ska ta med sig eget.
Har man inte ätit kött på länge så får man ganska ont i magen om man trycker i sig till exempel en hamburgare, så tyvärr är det inte så lätt som du verkar tro att trycka i sig en biff efter flera års köttlöshet.

Jag skulle servera kött till min vän om han/hon inte äter vegetariskt, om den frågar i förväg om det går för sig. Har gjort det ett par gånger också. Men då är jag inte en miltant vegetarian, jag brukar inte ens kalla mig vegetarian för jag skiter i löpe och gelatin och sånt utan jag säger helt enkelt att jag inte äter kött eller fisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in