Jag slutade äta kött för lite mer än ett år sen bara, helt enkelt för att jag aldrig riktigt tyckt om kött och tyckte det var lättast att helt enkelt sluta. Dessutom så har jag också haft lite problem med tanken att det på tallriken har en gång haft ett liv
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Det störigaste med vegeterianer är att det inte går att bjuda in dom till partaj utan att behöva konstra sig så jävligt. Exakt samma problem som med nykterister.
Jag förstår ärligt talat inte varför man väljer att vara ett problem för sina köttätande / drickande vänner, som vill umgås med dessa utan att behöva fixa massa extra saker. Samma grej som med muslimer. Hade jag velat vara vegeterian så hade jag absolut varit pragmatisk och inte hållt på och larva mig om jag blir bjuden på fest / middag eller dylikt utan hållit mitt avikande beteende för mig själv.
My two cents

Det går att bjuda en nykterist och en vegetarian till partaj utan att behöva konstra sig. Vegetarianen kan ta med egen mat (det har jag själv gjort flera gånger, är oftast inget problem) och nykteristen kan helt enkelt skita i att dricka (har jag även gjort på ett par fester då jag helt enkelt inte känt för att dricka). Är man i bra sällskap så bryr sig ingen utan man har kul iallafall

Det gäller att inte haka upp sig på det som du verkar se som negativt, och uppskatta det positiva istället!
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Nej, men du förväntar dig att få specialmat och därmed belasta värden med vilje trots att du inte dör av att äta kött. Har inget med ideologi att göra, det handlar mer om vett och ettikett.
Skulle du servera kött om din vän var anti-vegan?
En vettig vegetarian förväntar sig inte att värden ska göra någonting extra för en, men jag anser att det inte skadar att fråga om det kommer finnas något kött-fritt alternativ eller om man helt enkelt ska ta med sig eget.
Har man inte ätit kött på länge så får man ganska ont i magen om man trycker i sig till exempel en hamburgare, så tyvärr är det inte så lätt som du verkar tro att trycka i sig en biff efter flera års köttlöshet.
Jag skulle servera kött till min vän om han/hon inte äter vegetariskt, om den frågar i förväg om det går för sig. Har gjort det ett par gånger också. Men då är jag inte en miltant vegetarian, jag brukar inte ens kalla mig vegetarian för jag skiter i löpe och gelatin och sånt utan jag säger helt enkelt att jag inte äter kött eller fisk.