Citat:
Ursprungligen postat av vote
Det är ingen Zippo.
Själva mekanismen som man ska trycka ner för att få gnista och eld har liksom inget motstånd längre, det "knäckte till" när det fungerade som vanligt. Nu går den bara rakt ner och möter inget motstånd.
Det händer ingenting.
Den enda skruv som finns på tändaren sitter bredvid hålet som man fyller på med gas. Jag vet inte om den skruven är till för att höja eller sänka "lågan" som på budgettändare, eller om man kan öppna upp den.
Jag vet att det inte är en zippo. Det var därför jag skrev att det borde passa men att det annars går att ordna.
Nu antar jag att ditt svar på min fråga är att det är en piezo-elektrisk tändning(tryck på en knapp tills det klickar och du får en gnista). Det låter som att någon liten plastbit har gått sönder så att själva knappen inte längre har någon koppling med slagfjädern(som slår på kristallen för att skapa en ström och alltså en gnista)
Om du inte har något sätt att demontera tändaren så är det ett ganska bra tecken på att det är en budgettändare. Och isåfall skulle jagrekommendera dig att hitta en liknande på ebay eller dyl.
Alternativt att du kan lyfta av "flamskyddet" kring lågan och knappen och se om något har hoppat ur läge där.