2011-06-15, 00:42
Medlem
Jag brukar alltid besöka skomakare med diverse problem och grejer som inte funkar, de har koll på mycket får jag känslan av. Men gå dit med en silvertändare (gått sönder och ingen aning om varifrån den är köpt) - var vänder man sig? Är det helt upp till en själv att försöka laga den innan den skrotas, eller finns det nånstans man kan vända sig?

Det är inget märke, alltså ingen Zippo för teknikmagasinet att försöka ta sig an.

Vad tror ni? Det är själva "tändargrunkan" som gått sönder, inget enkelt fel som att det saknas gas.
Citera
2011-06-15, 00:50
Medlem
Ge den till nån händig polare som fixar den åt dig?.
Citera
2011-08-07, 18:00
Medlem
Finns det ingen "verkstad" som har koll på ditten och datten? Det är en särskild tändare som jag vill skaka liv i igen, men jag vet inte riktigt vad som är fel. Tändmekanismen verkar småtrasig.
Citera
2011-08-07, 23:08
Medlem
HugSeals avatar
När du säger småtrasig, vad är det som är fel? Är det en el elelr en gnisttändare? Det kan vara så enkelt att stiftet är slutkört och isåfall bör det vara enkelt att få tag på t.ex. Zippostift och sätta i ett nytt. Passar det itne helt så tror jag inte att det borde vara några problem att fila ner en sida på det lite.
Citera
2011-08-08, 01:02
Medlem
Det är ingen Zippo.

Själva mekanismen som man ska trycka ner för att få gnista och eld har liksom inget motstånd längre, det "knäckte till" när det fungerade som vanligt. Nu går den bara rakt ner och möter inget motstånd.
Det händer ingenting.
Den enda skruv som finns på tändaren sitter bredvid hålet som man fyller på med gas. Jag vet inte om den skruven är till för att höja eller sänka "lågan" som på budgettändare, eller om man kan öppna upp den.
Citera
2011-08-08, 01:38
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Det är ingen Zippo.

Själva mekanismen som man ska trycka ner för att få gnista och eld har liksom inget motstånd längre, det "knäckte till" när det fungerade som vanligt. Nu går den bara rakt ner och möter inget motstånd.
Det händer ingenting.
Den enda skruv som finns på tändaren sitter bredvid hålet som man fyller på med gas. Jag vet inte om den skruven är till för att höja eller sänka "lågan" som på budgettändare, eller om man kan öppna upp den.

Jag vet att det inte är en zippo. Det var därför jag skrev att det borde passa men att det annars går att ordna.

Nu antar jag att ditt svar på min fråga är att det är en piezo-elektrisk tändning(tryck på en knapp tills det klickar och du får en gnista). Det låter som att någon liten plastbit har gått sönder så att själva knappen inte längre har någon koppling med slagfjädern(som slår på kristallen för att skapa en ström och alltså en gnista)

Om du inte har något sätt att demontera tändaren så är det ett ganska bra tecken på att det är en budgettändare. Och isåfall skulle jagrekommendera dig att hitta en liknande på ebay eller dyl.

Alternativt att du kan lyfta av "flamskyddet" kring lågan och knappen och se om något har hoppat ur läge där.
Citera
2011-08-08, 01:43
Medlem
-Wildfire-s avatar
Kan du ladda upp en bild på tändaren och mekanismen som är trasig?
Citera
2011-08-10, 02:47
Medlem
gå till ex cigarrummet(stockholm) och var glad o trevlig så fixar dom den nog eller så ger dom dig tips på vart du kan få den fixad. har själv gått dit med både trasiga och tomma tändare som dom fixat. alternativt gå till ett annat ställe som är specificerade på tobak
Citera
2012-12-09, 13:52
Medlem
baccivorouss avatar
Jag har ett liknande problem, har en jättefin colibri som jag fick utav en närstående

http://www.ebay.co.uk/itm/Excellent-...:B:SHOP:GB:101

Har varit inne på brobergs och försökt fylla på tändaren men tyvärr så läcker den och om jag minns rätt så talade de om nån packning som är dålig. Är det bara att kassera tändaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in