• 1
  • 2
2004-10-22, 19:42
Awaiting Email Confirmation
Är Sonata kul att flumma på eller blir man bara trött? kombinationen öl, sonata och hålla sig vaken, vad tror ni om det?
Citera
2004-10-22, 23:47
Medlem
Sovas avatar
Om man ser Stilnoct, Imovane och Sonata så är Sonata den svagaste av dem.. inget flumgodis direkt.. men prova du, vi är ju alla olika!
Citera
2004-10-23, 00:02
Bannlyst
Instämmer med Sova, dock måste jag säga att kombinationen Kellergeister och Sonata var klart godkänd en någorlunda trist sommarkväll förra året.

Dibenzodiazepiner såsom Zopiklon och Zolpidem ger högst varierande ruseffekter hos olika individer har jag dock märkt....

MVH/ M.
Citera
2004-10-23, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sova
Om man ser Stilnoct, Imovane och Sonata så är Sonata den svagaste av dem.. inget flumgodis direkt.. men prova du, vi är ju alla olika!

jag är lite på samma spår som ÄlskaMig alltså..
jag verkligen avgudar zolpidem (och zopiklon).

men har nu sett att sonata finns att köpa på bl a EU**o***e*.***,
och är medveten om att det är en mildare variant av insomningsmedicin.

men situationen jag är i för tillfället erbjuder dock endast propavan,
vilket inte alls hjälper mot mina insomningsbesvär, och därför är jag
intresserad av sonata.

så en fråga till er som testat båda sorterna..
hur pass stor skillnad är det på sonata vs. stilnoct?
har förstått att sonata är "besläktat" med stilnoct.

alltså, uppnår jag samma effekt t ex genom att ta fler tabletter?
eller är effekten inte ens liknande den av stilnoct? ex vis det totala "lugnet"
som för mig brukar infinna sig efter 1-2 stilnoct..

jag behöver hjälp med att somna in,
inte med att sova 24h åt gången som propavan "hjälper" mig med.
Citera
2004-10-23, 11:21
Medlem
andreas ns avatar
Knapra i dig hela paketet sonata så kanske du får samma effekt som en stilnoct eller två. Rena skräpet enligt mig.
Citera
2004-10-23, 14:51
Bannlyst
Får jag fråga dig INSOMIAX hur du har lyckats "förstå" att sonata är besläktat med stilnoct?

Sonata består utav zaleplon och det finns ingen likhet överhuvudtaget mellan det och andra sömnmedel på marknaden såvitt jag vet, förutom effektmässigt.

MVH/ M.
Citera
2004-10-23, 16:24
Awaiting Email Confirmation
jag märkte att jag blev väldigt trött på sonata efter att ha tagit en öl och en halv flaska vin. inte alls som stilnoct, som stimulerar direkt och sen försvinner dåsigheten (den dåliga, inte den positiva flummen =)
så, nä, det var inget att ha. får trycka i mig kaffe nu istället. sen fest. jaja..
/mr. g.
Citera
2004-10-23, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somniferum
Får jag fråga dig INSOMIAX hur du har lyckats "förstå" att sonata är besläktat med stilnoct?

Sonata består utav zaleplon och det finns ingen likhet överhuvudtaget mellan det och andra sömnmedel på marknaden såvitt jag vet, förutom effektmässigt.

MVH/ M.

zopiklon, zolpidem och zaleplon är besläktade iochmed att dom alla är
insomningstabletter och påverkar samma del(ar) av hjärnan..

sömntabletten propavan (propiomazin) är t ex besläktad med theralen (alimemazin)
och har liknande verkan, bara att propavan (iaf enligt min läkare) är något starkare..
Citera
2004-10-24, 02:28
Medlem
lonbas avatar
Sonata är ej beroende framkallande.
Citera
2004-10-25, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lonba
Sonata är ej beroende framkallande.

Klart som fan Sonata är beroendeframkallande. Skillnaden är att man måste dubbla dosen på sonata för att få samma effekt som Imovane. Tredubbla för att bli psykotisk och snubbla omkring i kalsonger utanför den lokala polisstationen och ropa: "-Död åt Tengil!".

Speciellt om Sonata kombineras med benz eller alkohol.... (inte att rekomendera). Sonata = lätt att få utskrivet och potent i doser runt 25mg.
Helt klart beroendeframkallande, precis som Stilnoct eller likvärdigt....
Citera
2004-10-26, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starkpåknark
Klart som fan Sonata är beroendeframkallande. Skillnaden är att man måste dubbla dosen på sonata för att få samma effekt som Imovane. Tredubbla för att bli psykotisk och snubbla omkring i kalsonger utanför den lokala polisstationen och ropa: "-Död åt Tengil!".

Speciellt om Sonata kombineras med benz eller alkohol.... (inte att rekomendera). Sonata = lätt att få utskrivet och potent i doser runt 25mg.
Helt klart beroendeframkallande, precis som Stilnoct eller likvärdigt....

Äntligen ett intressant svar!
Får du själv Sonata utskrivet?

Jag har successivt brutit ihop psykiskt dom senaste veckorna
till följd av sömnproblem, och min nya läkare tycks ändock vägra att skriva ut
Stilnoct eller Imovane som jag alltid haft förut när jag haft liknande perioder.

Tycker du att det är värt att försöka få ut Sonata?
Alltså, jag har feta rabatten på apoteket just nu och vill helst
handla där.. Har inte råd att köpa dyrt på internet just nu.
Har egentligen inte råd att riskera att fastna i tullen med mer grejer heller..

Tror du att han "hellre" ger mig Sonata än Stilnoct?
Till sist, menar du på allvar att två tabletter är att jämföra med effekten av Imovane?

Jag är alltså helt ny på den här medicinen och är fett intresserad.
Citera
2004-10-26, 05:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av insomniax
Äntligen ett intressant svar!
Får du själv Sonata utskrivet?

Jag har successivt brutit ihop psykiskt dom senaste veckorna
till följd av sömnproblem, och min nya läkare tycks ändock vägra att skriva ut
Stilnoct eller Imovane som jag alltid haft förut när jag haft liknande perioder.

Tycker du att det är värt att försöka få ut Sonata?
Alltså, jag har feta rabatten på apoteket just nu och vill helst
handla där.. Har inte råd att köpa dyrt på internet just nu.
Har egentligen inte råd att riskera att fastna i tullen med mer grejer heller..

Tror du att han "hellre" ger mig Sonata än Stilnoct?
Till sist, menar du på allvar att två tabletter är att jämföra med effekten av Imovane?

Jag är alltså helt ny på den här medicinen och är fett intresserad.

Sonata verkar tydligen olika på olika människor, jag tycker helt klart att de är jämförbara med Imovane. Stilnoct är i en klass för sig å andra sidan. För att knoppa brukade jag slänga i mig fyra tabletter och det funkade skitbra. En öl till det räcker om man vill flumma. För mig i alla fall.
Sonata verkar många läkare skriva ut om man får biverkningar av Propavan, de ligger inte i samma klass som stilnoct och Imovane och skrivs inte ut som "särskilt läkemedel" (man behöver inget ID för att hämta ut det på apoteket). Anses vara icke beroendeframkallande varvid läkare gärna skriver ut det... men som sagt, det är en dosfråga.
Man kanske inte hittar smurfar i kylen så lätt på dem, men jag tycker de är skitbra till vad de är avsedda för... -lugnande och rogivande.

Jag rekomenderar dig helt klart att försöka få sonata utskrivet. Billiga som fan är de också även utan rabatt. Typ 20 spänn för 15st. Lycka till med sömnen! För mig blev det ingen i natt. Jävla dator att hålla mig vaken..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in