2011-06-14, 20:48
Medlem
Zdravkovics avatar
Jag vet att det finns mngder av trdar om reseavdrag, men de flesta r dda och begravna sedan lnge och bump knns ondig, o jag vill dessutom ha lite tips just i mitt specifika fall.

1) Jag brjade nytt jobb i slutet av maj, kpte ny bil samma dag. Har 11,5 mil tur o retur och kommer kra 127 dagar om jag rknat rtt. Vad kommer jag att f tillbaka? P vissa hll har jag sett en del utrkningar som r baserade p enbart mil och antalet dagar men p andra stllen s ser jag att man mste utg frn 9000 som ngon form av utgngspunkt?!

2) Lser p skatteverkets hemsida:

om du regelmssigt tjnar minst tv timmar sammanlagt per dag fr fram- och terresan, jmfrt med att ka kollektivt.

Saken r att det gr rtt ok med kollektiva pendelalternativ dit dr jag jobbar, men inget som passar mina arbetstider srskilt bra och dessutom tar de betydligt lngre tid. Sen om jag tjnar 2 timmar hit eller dit r vl subjektivt, menar de frn drr till drr eller frn station till station? Med bil tar det mig 45 minuter enkel resa, med tg tar det 1 timme, med buss 1,15 och med bde buss och tg mste jag lgga till 20 minuters promenad frn stationen till mitt kontor. Ibland gr buss passande, ibland tg, ibland ingenting alls. Det r liksom omjligt att peka p antingen det ena eller det andra?!

3) Jag provjobbade 2-3 dagar i veckan under ett par veckor i april och maj, kte buss/tg d. Kan jag f in dessa dagar i reseavdraget p ngot vis? gde ingen bil d iofs, men kan ju hvda att jag lnat en?
Citera
2011-06-14, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zdravkovic
Jag vet att det finns mngder av trdar om reseavdrag, men de flesta r dda och begravna sedan lnge och bump knns ondig, o jag vill dessutom ha lite tips just i mitt specifika fall.

1) Jag brjade nytt jobb i slutet av maj, kpte ny bil samma dag. Har 11,5 mil tur o retur och kommer kra 127 dagar om jag rknat rtt. Vad kommer jag att f tillbaka? P vissa hll har jag sett en del utrkningar som r baserade p enbart mil och antalet dagar men p andra stllen s ser jag att man mste utg frn 9000 som ngon form av utgngspunkt?!

om du regelmssigt tjnar minst tv timmar sammanlagt per dag fr fram- och terresan, jmfrt med att ka kollektivt.

Saken r att det gr rtt ok med kollektiva pendelalternativ dit dr jag jobbar, men inget som passar mina arbetstider srskilt bra och dessutom tar de betydligt lngre tid. Sen om jag tjnar 2 timmar hit eller dit r vl subjektivt, menar de frn drr till drr eller frn station till station? Med bil tar det mig 45 minuter enkel resa, med tg tar det 1 timme, med buss 1,15 och med bde buss och tg mste jag lgga till 20 minuters promenad frn stationen till mitt kontor. Ibland gr buss passande, ibland tg, ibland ingenting alls. Det r liksom omjligt att peka p antingen det ena eller det andra?!

3) Jag provjobbade 2-3 dagar i veckan under ett par veckor i april och maj, kte buss/tg d. Kan jag f in dessa dagar i reseavdraget p ngot vis? gde ingen bil d iofs, men kan ju hvda att jag lnat en?

1. Du rknar ut din totalkostnad under ret och anger den, sedan kommer skatteverket dra bort 9000 frn den summan.

2. Det r drr till drr som rknas och de brukar vad jag vet inte rkna minuter och sekunder, utan p ett ungefrligt genomsnitt.

3. terigen r det din totala rskostnad som ska anges, s du kan rkna med dina buss/tgbiljetter.
Citera
2011-06-14, 21:21
Medlem
killen30s avatar
Du rknar ut hur mnga mil du kt sammanlagt p hela ret tar det gnger med 18,5. Du fr 18,5 kr/ mil om jag inte minns fel. Sen drar skatteveket bort 9000 sen den summan som r kvar fr du en visa % p, rknar skatteverket ut olika per gng. Hoppas dettta var det du skte. r svrt att sga en korrekt siffra. Men jag drog av 54.000 detta ret och fick ca 13.000 tillbaka. Dra av alla dagar, men du ska veta att de kan kolla. Spara bensinkvitton tex.
Senast redigerad av killen30 2011-06-14 kl. 21:24.
Citera
2011-06-15, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zdravkovic

127x11.5x18,5=27019-9000=18019x0,3=5406:-

Du kommer med andra ord f tillbaks 5406:-
127 dagar, gnger 11,5 mil, gnger milersttningen p 18,50:- milen. Sen tar du bort 9000 riksdaler frn summan som r ett standardavrdag. Avdraget r till fr att inte varenda jvel i hela Sverige ska deklarera sina busskostnader eller fjniga resor p 1 mil fram och tillbaks till jobbet. Sen fr du i alla fall en summa, i ditt fall 18019:- och av de fr du ungefr 30% allts 5406:- till dig. Det hela frutstter dock att du har skatt att dra av. Betalar du exempelvis in 50000:- i skatt under ett r kan du inte gra avdrag fr milersttning p 27019:-, rntekostnader p 30000:- och rotavdrag fr 40000:-. Men den logiken frstr du skerligen....
Citera
2013-07-27, 01:21
Bannlyst
S man fr ta miltalet gnger 18,5, minus 9000, gnger 0,3 och det r summan man fr?

T.ex
1000*18,5= 18500
18500-9000=9500
9500*0,3=2850

Kr jag 1000 mil till jobbet, och sledes betalar 15000:- i bensinkostnader (frutsatt att bilen drar 1 liter/mil), s fr jag ut 2850:-? Har jag fattat rtt?
Citera
2013-07-27, 08:43
Medlem
Om du tjnar mer n 413300 kr om ret r det 50% som gller, inte 30:

http://www.skatteverket.se/privat/sv...800027451.html

Sedan r grundavdraget 10 000 kr nufrtiden, inte 9000:

http://www.skatteverket.se/privat/sv...e80001517.html
Citera
2013-07-27, 10:05
Medlem
Tvtimmarsgrnsen stller till det fr mnga s frgan r hur noga man mste vara med denna. Om man har fasta arbetstider och allts inte fr riskera att komma fr sent (gller inte mig men mste anstrnga min frklaringsmodell en hel del fr att komma upp i tv timmar) och bussen enligt tidtabell ankommer hllplatsen sg fem minuter fre arbetet startar. Kan man d hvda att detta r fr kort tid med avseende p bde promenad till jobbet, risk fr frsening, eventuellt ombyte osv och istllet rkna tiden p en buss som kommer in 20 minuter innan jobbet startar och allts lgga till 15 minuter extra i restidsberkningen?
Citera
2014-02-07, 16:49
Medlem
Ratis avatar
Hjer dom egenavgiften i r igen blir jag galen. Det ligger redan p 10 000:-. Var det inte sossarna som infrde det en gng i tiden?
Citera
2015-04-29, 15:29
Medlem
Jag blir inte riktigt klok p hur det dr med inkomsten pverkar hur mnga % avdraget blir som jag ska f tillbaka pengar fr.

Allts. Jag brjade i maj 2014. Har kt 161ggr ToR till jobbet. Avstndet r 14,8mil ToR. Min rsinkomst var 450k

Det jag sett innan r att folk rknar:
161*14,8*18,50=44081,80kr
44081,80-10 000= 34081,80kr
34081,80*0,3=10224,54kr

Men jag ska allts ta 34081,80*0,5?

supertacksam fr svar.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto