Citat:
Ursprungligen postat av Zdravkovic
Jag vet att det finns mngder av trdar om reseavdrag, men de flesta r dda och begravna sedan lnge och bump knns ondig, o jag vill dessutom ha lite tips just i mitt specifika fall.
1) Jag brjade nytt jobb i slutet av maj, kpte ny bil samma dag. Har 11,5 mil tur o retur och kommer kra 127 dagar om jag rknat rtt. Vad kommer jag att f tillbaka? P vissa hll har jag sett en del utrkningar som r baserade p enbart mil och antalet dagar men p andra stllen s ser jag att man mste utg frn 9000 som ngon form av utgngspunkt?!
2) Lser p skatteverkets hemsida:
om du regelmssigt tjnar minst tv timmar sammanlagt per dag fr fram- och terresan, jmfrt med att ka kollektivt.
Saken r att det gr rtt ok med kollektiva pendelalternativ dit dr jag jobbar, men inget som passar mina arbetstider srskilt bra och dessutom tar de betydligt lngre tid. Sen om jag tjnar 2 timmar hit eller dit r vl subjektivt, menar de frn drr till drr eller frn station till station? Med bil tar det mig 45 minuter enkel resa, med tg tar det 1 timme, med buss 1,15 och med bde buss och tg mste jag lgga till 20 minuters promenad frn stationen till mitt kontor. Ibland gr buss passande, ibland tg, ibland ingenting alls. Det r liksom omjligt att peka p antingen det ena eller det andra?!
3) Jag provjobbade 2-3 dagar i veckan under ett par veckor i april och maj, kte buss/tg d. Kan jag f in dessa dagar i reseavdraget p ngot vis? gde ingen bil d iofs, men kan ju hvda att jag lnat en?
127x11.5x18,5=27019-9000=18019x0,3=5406:-
Du kommer med andra ord f tillbaks 5406:-
127 dagar, gnger 11,5 mil, gnger milersttningen p 18,50:- milen. Sen tar du bort 9000 riksdaler frn summan som r ett standardavrdag. Avdraget r till fr att inte varenda jvel i hela Sverige ska deklarera sina busskostnader eller fjniga resor p 1 mil fram och tillbaks till jobbet. Sen fr du i alla fall en summa, i ditt fall 18019:- och av de fr du ungefr 30% allts 5406:- till dig. Det hela frutstter dock att du har skatt att dra av. Betalar du exempelvis in 50000:- i skatt under ett r kan du inte gra avdrag fr milersttning p 27019:-, rntekostnader p 30000:- och rotavdrag fr 40000:-. Men den logiken frstr du skerligen....