• 1
  • 2
2011-06-14, 18:47
Medlem
w0lffys avatar
Var osäker om tråden skulle ligga här, i B&B eller Traderatråden, flytta om den ligger fel!

En grabb vann några auktioner av mig för cirka en månad sen på Tradera. Samma kväll skickade jag vinnarmail och dagen efter svarade han och lovade att betala när lönen kom den 25. Det gjorde han aldrig, och jag har sen dess skickat 5 påminnelser som han inte har svarat på. Har bara fått svar en gång på telefon och då verkade det vara hans mor som sa att hon skulle säga åt han att betala.

Alla auktioner hade många budgivare, så att han inte betalar gör att jag går miste om en del pengar, plus att Tradera nu kräver mig på pengar i provision.

Det jag undrar är ifall jag nu har rätt att hota om polisanmälning om betalning inte inkommer, samt ifall jag kan polisanmäla?

Är tacksam för svar.
Citera
2011-06-14, 18:51
Medlem
UAAs avatar
Bara nyfiken, vilken Svensk lag skulle han ha brutit mot? Låter snarare som att han brutit mot traderas användarregler än Svensk lag.
Citera
2011-06-14, 18:53
Medlem
analkraekas avatar
Jag tror att du kanske om du har tur kan få honom avstängd från Tradera,
inte mer än så, tyvärr..
Citera
2011-06-14, 18:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w0lffy
Var osäker om tråden skulle ligga här, i B&B eller Traderatråden, flytta om den ligger fel!

En grabb vann några auktioner av mig för cirka en månad sen på Tradera. Samma kväll skickade jag vinnarmail och dagen efter svarade han och lovade att betala när lönen kom den 25. Det gjorde han aldrig, och jag har sen dess skickat 5 påminnelser som han inte har svarat på. Har bara fått svar en gång på telefon och då verkade det vara hans mor som sa att hon skulle säga åt han att betala.

Alla auktioner hade många budgivare, så att han inte betalar gör att jag går miste om en del pengar, plus att Tradera nu kräver mig på pengar i provision.

Det jag undrar är ifall jag nu har rätt att hota om polisanmälning om betalning inte inkommer, samt ifall jag kan polisanmäla?

Är tacksam för svar.

Du kan i ett sådant här fall hota med att polisanmäla. Det kan aldrig bli fråga om olaga hot, utpressning eller något i den stilen. Du har också all rätt att polisanmäla, eftersom det är dit man vänder sig om man misstänker att någon har begått ett brott. Däremot är det inte sagt att polisen tar emot din anmälan i detta fall.

Nu när vi rett ut dina rättigheter vad gäller att anmäla, exakt vad har du tänkt polisanmäla för? Det kan ju vara bra att, innan man polisanmäler och tar upp polisens knapphändiga tid med en anmälan, att fundera på vad det brott man tänker anmäla till polisen.
Citera
2011-06-14, 18:57
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Du får ta lagen i egna händer. Tradera är känt för massa skojare. Försök ringa till hans mamma igen då, och be dem betala, du vet ju vem det rör sig om tydligen, så du har ju lite info att gå på. Hota med polisanmälan, det finns ju ett avtal som måste följas.
Citera
2011-06-14, 19:10
Medlem
tokens avatar
Citat:

Du kan få Tradera att stryka provisionen i sådana fall.
Citera
2011-06-14, 19:28
Medlem
w0lffys avatar
Jag vet inte riktigt vad jag skulle anmäla han för, han har saboterat affärer för mig, skulle det kunna vara nåt?

Efter att ha kollat på hans omdömen så kan jag se att han har skitit i att betala för en annan auktion också, då han fick negativt omdöme.
Citera
2011-06-14, 21:34
Medlem
Polisanmälan är som många andra varit inne på en oigenomtänkt idé då det (i alla fall inte uppenbart) har begåtts något brott.

Det du däremot kan göra är att vända dig till kronofogden eller rent av stämma människan i närmsta tingsrätt. Ni har ingått ett avtal om köp och köparen har inte uppfyllt sin del.

Du som säljare har naturligtvis juridisk rätt att kräva just det, att köparen uppfyller sin del av avtalet vilket utifrån din beskrivning verkar vara att betala för att sedan få varan skickad till sig.
Citera
2011-06-14, 21:52
Medlem
Citat:
Jag vet inte riktigt vad jag skulle anmäla han för, han har saboterat affärer för mig, skulle det kunna vara nåt?

Efter att ha kollat på hans omdömen så kan jag se att han har skitit i att betala för en annan auktion också, då han fick negativt omdöme.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Avtalsbrott
Citera
2011-06-14, 21:56
Bannlyst
Prio ett på Tradera är ju att inte skicka varan INNAN betalning, då ber man om att bli lurad och det finns inga ärliga människor i världen, det är bara att inse det.

Du kan anmäla köparen på Tradera men sen är det upp till dom om de vill stänga av den, det är ju svårt för dig att bevisa att köparen inte betalt så räkna inte med att de stänger av h*n.

Och givetvis kan du göra en polisanmälan men är tämligen säker på att de lägger ner ärendet direkt. Möjligtvis så gör de en utredning om beloppet är stort men gissar på att det är rätt så lågt här?
Citera
2011-06-14, 22:13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hush.nobody
Prio ett på Tradera är ju att inte skicka varan INNAN betalning, då ber man om att bli lurad och det finns inga ärliga människor i världen, det är bara att inse det.

Du kan anmäla köparen på Tradera men sen är det upp till dom om de vill stänga av den, det är ju svårt för dig att bevisa att köparen inte betalt så räkna inte med att de stänger av h*n.

Och givetvis kan du göra en polisanmälan men är tämligen säker på att de lägger ner ärendet direkt. Möjligtvis så gör de en utredning om beloppet är stort men gissar på att det är rätt så lågt här?

Polisen kommer att förklara att det inte kan styrkas att något brott har begåtts. Att inte fullfölja en affär man lovat göra är möjligen underlag för en civilrättslig tvist. Sedan kan det finnas goda skäl att inte försöka fullfölja affären i alla fall. Som exempel kan vi tänka oss att den som köpt är under 18 år. Det är i så fall ett brott mot Traderas bestämmelser, visserligen, men ändå något som gör det omöjligt att tvinga fram en affär.

Till TS vill jag tipsa om att fundera två gånger innan h*n följer Nurkas IOFS korrekta råd. Anledningen är praktisk, det handlar om tid och kostnader som inte kommer att ersättas fullt ut, och blir utfallet ett annat än man hoppas blir det en förlustaffär hur som helst.

Hde det handlat om ett bedrägeri eller sett ut som ett sådant skall man förstås polisanmäla. Det är dock något helt annat än vad TS har beskrivit.
Citera
2011-06-14, 22:39
Medlem
Cantors avatar
kontakta kronofogden och be om ett betalningsföreläggande som grund för att driva in pengar eller få tillbaka det du sållt.
Antar att mailkonversationen och kvitto på att du skickat via posten räcker som bevis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in