2011-06-14, 17:53
Medlem
fro.Ls avatar
hej, tänkt att skaffa mig ett akvarium med 2 eller fler axolotler.

Men har inte hittat något ställe som säljer dessa små salamandrar.

Någon som vet någon djuraffär där man kan köpa de ?

Helst i närheten av göteborg.

Tack
Citera
2011-06-14, 18:33
Medlem
analkraekas avatar
De ska helst inte vara flera i ett och samma akvarium då de ser djävligt taskigt och gärna käkar lite på varandra, visst ben osv växer ju ut igen, men hur schysst är det?
Dessutom måste vattnet ha kylare då vattnet absolut inte få bli varmare än en viss grad, jag minns fan inte vad det var..

Hade en sån där ödla för ett par år sen, den stendog ju för att jag inte fått instruktionen om kylarsystem i akvariumet, ung och dum tänkte jag aldrig på sånt, ångrar man ju nu, hon var skitfrän!

EDIT : Glömde ju helt bort att svara på var man får tag på de .. Vissa djuraffärer kan köpa in, men kolla gärna annonssidor så som blocket, zoonen och allt vad det heter!
Senast redigerad av analkraeka 2011-06-14 kl. 18:37.
Citera
2011-06-14, 20:39
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Dryga djur att äga om man ser till deras bästa..
Men Hornbach hade för nån månad sen, och Mölndals Zoo hade inne förra veckan..
Citera
2011-06-17, 13:38
Medlem
Mama-Moos avatar
Axolotlar är VÄLDIGT komplicerade djur att ta hand om, kräver komplicerat foder (de äter räkor, men de behöver en massa annat konstigt att äta också, kommer inte ihåg vad), som någon annan skrivit behöver de en viss temperatur och de trillar av pinn JÄTTELÄTT.
De mår inte bra som sällskapsdjur, helt enkelt...
Citera
2011-06-17, 17:29
Medlem
expoexpos avatar
Jag vet en som odlade sådana, men det var länge sedan. Tror inte att de är särskilt svårskötta eller svåra att få tag i.

Prova på www.repti.net
Citera
2011-06-17, 18:35
Medlem
De är inte extremt svåra att ta hand om. Jag har skött endel axolotlar, de är ganska vanliga. Det som kan vara krångligt är temperaturen, optimalt är 16-18 grader men de klarar sig i högre temperaturer, över 24 funkar dock inte(går att få ner tempen genom att köpa kylare som kostar endel men det finns andra sätt också, tex att ställa akvariet i en källare). Som alla salamandrar äter de insektsbaserad mat tex frysfoder som tubifex, mygglarver mm som finns att köpa i djuraffären men vanlig ituklippt daggmask funkar fint som basfoder. Det går att ha flera tillsammans men allt annat levande(fiskar mm) försöker de stoppa i sig. Iövrigt är skötseln är ungefär som för akvariefiskar, de behöver ett filter och ett 20%igt vattenbyte en gång/vecka. Men de är trevliga små djur, tänk bara på att de kan leva i över 20 år
www.axolotl.org är en väldigt bra sida med ett stort forum.
Senast redigerad av draplig 2011-06-17 kl. 18:44.
Citera
2013-01-12, 16:41
Medlem
urban.os avatar
Axoloter är utrotningshotade men många odlingar finns det.
Citera
2013-01-12, 17:28
Medlem
Gå in i en zooaffär och be dem ta hem dessa till dig, de kan beställa hem dem men de säljs så sällan så det inte är lönsamt att ha dem hemma för jämnan.
Gissar att de flesta zooaffärer kan fixa detta åt dig, i mölndal finns en zooaffär som har mycket reptiler pröva där om du inte lyckas någon annanstans!
Citera
2013-01-13, 18:37
Medlem
urban.os avatar
Det är bättre att ha två istället för en men jag vet inte varför nån som kan svara på detta eller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in