• 1
  • 2
2011-06-14, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Energitjuv är en eufemism för narcissistisk personlighetsstörning, det kan man lida av i olika hög grad. Och framförallt så är alla lite narcissister now and then. Men en ergitjuv är den som enbart tar i en relation. Den kan "spela" givare i början av en relation men när de pågått ett tag så gäller regeln "Allt ljus på mig"

Jag har stött på en massa personer som är jordens centrum, som börjar varje mening med JAG, andra människor är bara rekvisita i deras drama. Andra människor fyller bara en enda funktion för dessa människor och det är att agera spegel åt drottningen som i Snövit.

Dvs "säg mig spegel vem som vackrast i landet är" När spegeln tröttnar på att beundra och hausa det uppblåsta egot så slängs denna person på sophögen och Drottningen hånglar upp en ny undersåte.

Givetvis görs den gamle ned fullständigt, det finns ingen självinsikt alls utan denna person är ständigt offer för andra otillräckliga människor

Jag skulle kunna skriva en hel bok med exempel

Jag tycker de flesta kvinnor är veritabla energitjuvar om några. De ska ju alltid spela offer, och man ska "känna" och "förstå" dem. Jag känner inga män som är såna...
Citera
2011-06-14, 16:59
Medlem
Xel2oXs avatar
Jag tycker detta handlar om bristande empati. Att folk inte orkar ha vänner med problem. Jag lyssnar på alla mina vänners problem och ser det som en ära att de anförtror sig åt mig. Jag försöker gärna tänka igenom deras situation och vill lösa deras situation också.

Kanske beror på att jag själv mådde dåligt en period, men då var det ingen som ville lyssna, så jag höll det inom mig.

Brist på empati som sagt. Jag reagerar starkt på de som använder ordet energitjuv och ser att det är de själva som har problem. I dagens stressiga samhälle mår alltfler dåligt och som medmänniska tar man hand om sina vänner. Så tycker iallafall jag.

Kallar man någon för energitjuv är man inte en riktig vän helt enkelt.
Citera
2011-06-14, 17:12
Medlem
Fargoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xel2oX
Jag tycker detta handlar om bristande empati. Att folk inte orkar ha vänner med problem. Jag lyssnar på alla mina vänners problem och ser det som en ära att de anförtror sig åt mig. Jag försöker gärna tänka igenom deras situation och vill lösa deras situation också.

Kanske beror på att jag själv mådde dåligt en period, men då var det ingen som ville lyssna, så jag höll det inom mig.

Brist på empati som sagt. Jag reagerar starkt på de som använder ordet energitjuv och ser att det är de själva som har problem. I dagens stressiga samhälle mår alltfler dåligt och som medmänniska tar man hand om sina vänner. Så tycker iallafall jag.

Det är skillnad på att känna empati och hjälpa sina vänner när de har problem och att stå ut med en människa som bara är nere konstant, tynger en med sina triviala problem och har en generell aura av missnöje. Sådana människor är outhärdliga i det långa loppet och borde ta tag i sina liv och se positivt på saker och ting.

Citat:

Korrekt. Det går inte att vara vän med energitjuvar. Det är ingen vänskap utan den personen använder dig som pelare att luta sig mot, utan att ge något tillbaka.
Citera
2011-06-14, 19:09
Medlem
Xel2oXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Korrekt. Det går inte att vara vän med energitjuvar. Det är ingen vänskap utan den personen använder dig som pelare att luta sig mot, utan att ge något tillbaka.
Så man kan alltså inte vara vän med de som har det svårt?
Jag hade som sagt en depp-period för några år sedan och är glad jag fann vilka som var mina vänner. Agnarna skiljdes från vetet så att säga och en del har jag inte mycket till övers för och undviker numera dom när flaggan är i topp igen.

Jag har exempelvis en kompis som aldrig har några pengar och har ständigt problem i familjen. Arbetslös är han också. Jag får alltid bjuda och stötta, men det gör inget, för jag tycker om hans sällskap. Sen när han har jobb bjuder han tillbaka.

Tycker samhället är på väg åt fel håll när man inte kan bry sig om de med problem. Ska alla vända sig till psykvården menar du när de har problem, för har man jobbigt behöver man prata.

Är det ett sådant samhälle du vill leva i?
Citera
2011-06-14, 19:26
Medlem
Gertrud1s avatar
Men halloj kännetecknande för en energitjuv är ju att DE inte känner empati med andra. Det är synd om dem JÄMT, de brukar också nära sig på andras olycka. Istället för att lyssna och vara medkännande så brukar de komma med syrliga kommentarer och gnuggar gärna din feja i din smärta

tjuv = en som stjäl.

De stjäl din energi genom att suga ditt blod likt en igel

Var glad om du inte stött på detta fenomen, och lär dig av denna tråd och mitt smisk att världen kan vara större än din egen bakgård och din egen privata erfarenhet.
Citera
2011-06-14, 19:30
Medlem
MissMemes avatar
Citat:
Jag hade som sagt en depp-period för några år sedan och är glad jag fann vilka som var mina vänner. Agnarna skiljdes från vetet så att säga och en del har jag inte mycket till övers för och undviker numera dom när flaggan är i topp igen.

Jag har exempelvis en kompis som aldrig har några pengar och har ständigt problem i familjen. Arbetslös är han också. Jag får alltid bjuda och stötta, men det gör inget, för jag tycker om hans sällskap. Sen när han har jobb bjuder han tillbaka.

Tycker samhället är på väg åt fel håll när man inte kan bry sig om de med problem. Ska alla vända sig till psykvården menar du när de har problem, för har man jobbigt behöver man prata.

Det spelar ingen roll hur mycket du bryr dig. En energitjuv har ett bottenlöst hål i sig och inget du säger eller gör kommer någonsin räcka. Och vi pratar inte om folk som är lite nere av någon orsak och behöver lite stöd utan om folk som gjort gnäll och misär till en livsstil. Som varje dag, år ut och år in är missförstådda, orättvisst behandlade, svikna och allmänt gnälliga. Om du inte aktar dig kommer du själv sugas in i deras hål och lycka till med att ta dig upp, dom kommer nämligen hålla hårt i dig då.
Citera
2011-06-14, 19:32
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
Gör det!

Det finns redan två jättebra böcker om detta fenomen och deras manipulation av omvärlden med fjäsk fjäsk fjäsk och sedan när ingen ser på så ser man deras sanna jag bakom masken. Och det är verkligen inte vackert

Böckerna heter
Men jag då? av Hotchkiss

Energitjuvar - av Rosman

Sedan kan man läsa om omgivningens blindhet för deras framfart i boken Flodhästen i vardagsrummet (Hellsten) som basically handlar om vanliga människors medberoende så dessa ofta har fritt spelrum att härja fritt, då så få genomskådar den falska fasaden bakom smickret pga av egna narcissistiska behov.

Om jag ska skriva mer så är ett tecken på att man har med såna personer att göra en helt övergripande avund, och deras oförmåga att känna skam, och vilja att förgöra dem som vågar trotsa dem. De kan liknas vid borgerna i Star trek Voyager resistance is futile
Obs denna sida kommer bara fram vid direkt konfrontation

Rent privat så skulle jag som sagt kunna bluddra ut i det oändliga men då hamnar jag i affekt, och blir inte nådig. Sådana människor förstör så oerhört mycket pga av deras egna känslomässiga handikapp
Senast redigerad av Gertrud1 2011-06-14 kl. 19:40.
Citera
2011-06-14, 23:45
Medlem
Fargoths avatar
Citat:

Du blandar ihop energitjuvar med vanliga människor. Klart att alla har problem ibland, men som någon skrev ovan så har energitjuvarna "gjort det till sin livsstil" att vara nere och ha motgångar jämt. Alla som har problem är inte energitjuvar. En energitjuvar behöver inte ha "riktiga" problem och livnär sig på andras empati, omtanke och livsglädje utan att ge något tillbaka. Enligt din beskrivning är din vän inte en energitjuv.

Som sagt, du verkar inte ha förstått definitionen, alternativt inte stött på en energitjuv eller förstått vad de håller på med.
Citera
2011-06-15, 00:16
Medlem
Citat:

Det är för att du är en omhändertagare. Du trivs med att ta hand om energitjuvar då de fyller ditt behov av att vara behövd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in