Hejsan
Är studerande och har således bara jobb nu över sommaren. Jag ska jobba hela juni-juli och beräknar att jag kommer tjäna runt 40000 kr brutto. Förra sommaren tjänade jag runt 35000 kr brutto och skickade in jämkning till Skatteverket och fick betala runt 8 % skatt.
Nu till problemet. När jag nu i år skulle fylla i min jämkning lyckades jag fylla i åt helvete fel. Fyllde i att jag redan tjänat 40000 kr i år och således skulle tjäna 80000 kr totalt i år. Fick då tillbaka som besked att jag skulle betala 24 % skatt.
Jag ringde och pratade med dem på Skatteverket och de sa att jag bara skulle göra en ny jämkning. Sagt och gjort, men när jag nu för några dagar sen fick beskedet på posten så stod det bara:
"Din ansökan om ändrad beräkning av skatteavdrag har avslagits pga obetydlig skillnad av preliminärt skatteuttag med skatteavdrag enligt skattetabell"
Vad menas med detta?
Tänkte att jag skulle knalla ner till Skattekontoret och prata med dem, men de har bara öppet mån-fre mellan 10-16 och jag jobbar 7-16 varje vardag.