2011-06-13, 21:21
Medlem
Hej jag funderar på att gå med i en pistolskytteklubb (om jag hittar nån i närheten). Har skjutit lite tidigare och tyckt det varit kul, också skjutit ganska mycket luftpistol.

Så jag kan kanske få vapen licens inom ett år. Har tänkt köpa en sig sauer p229 som första vapen.
Men jag hittade den omgjord (p229 Equinox http://www.sigsauer.com/CatalogProdu...9-equinox.aspx) Den enda skillnaden är i princip bara utseendet, men jag tyckte den var så sjukt snygg.
Så min fråga är: eftersom den verkar bara komma i .40 S&W och vad jag vet är det väldigt ovanligt utanför USA är det värt eller ska jag bara skaffa en vanlig p229 i 9mm? (eller går det att få tag på)
Btw jag kommer köpa kit så jag kan göra om den till 22lr (ekonomiskt)

Ni får gärna kommentera vapen valet om ni har någon erfarenhet av sig sauer P serien
Citera
2011-06-13, 23:16
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krazo
)

Ni får gärna kommentera vapen valet om ni har någon erfarenhet av sig sauer P serien
vad ska du skjuta för grenar? Varför vill du ha en kompakt som första grovpistol?!

Personligen tycker jag att P22x är för höga, jag gillar inte ergonomin, men det är ju personligt, Sig Sauer gör väldigt bra vapen och är vanligt förekommande i skytte-Sverige. Många gillar deras X-varianter av P226 som är dyra men skjuter jävligt bra.

Du kanske ska testa lite olika vapen innan du kärar ner dig i en väldigt specifik modell, du kommer hinna ändra dig 100 gånger innan du faktiskt kan söka licens.
Citera
2011-06-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krazo
Hej jag funderar på att gå med i en pistolskytteklubb (om jag hittar nån i närheten). Har skjutit lite tidigare och tyckt det varit kul, också skjutit ganska mycket luftpistol.

Så jag kan kanske få vapen licens inom ett år. Har tänkt köpa en sig sauer p229 som första vapen.
Men jag hittade den omgjord (p229 Equinox http://www.sigsauer.com/CatalogProdu...9-equinox.aspx) Den enda skillnaden är i princip bara utseendet, men jag tyckte den var så sjukt snygg.
Så min fråga är: eftersom den verkar bara komma i .40 S&W och vad jag vet är det väldigt ovanligt utanför USA är det värt eller ska jag bara skaffa en vanlig p229 i 9mm? (eller går det att få tag på)
Btw jag kommer köpa kit så jag kan göra om den till 22lr (ekonomiskt)

En 9mm som första vapen kan du glömma.
Det är .22 som blir ditt första om du klarar guldmärket.
Citera
2011-06-14, 01:33
Medlem
HRTs avatar
Har faktiskt både sig sauer 229 och glock 19
Även om sig sauer 229 ser lite grymmare ut så skjuter alla jag känner sämre med den jämfört med glock 19 som jag har. Dessutom är den näst intill eller var när jag inhandlade den dubbelt så dyr som glocken vilket den absolut inte är värd.
Idag hade jag köpt en glock 17-19 alt en cz 75
Men som andra sagt så får du nog räkna med idag att skaffa en klenare kaliber först.
Jag hade turen att jag 94 gick en massa säkerhetsutbildningar bla personskyddsväktare och handhavande av skjutvapen och sökte 9a direkt för att vidbehålla utbildningarna och jag fick det beviljat med 9mm direkt och licensen tog då 7 dagar från mötet på polisstationen (fick visa upp mina utb bevis och ha en intervju) normalt skulle det då ha tagit 6 månader. Idag är det dock helt annorluna nu kanske jag blir av med sig 229 efter att västra götalandspolisen krånglar med tillstånden
Citera
2011-06-15, 00:15
Medlem
om du gillar att skjuta sa bor du kolla upp kostnaden av ammunition.
polare till mej skaffade en glock 10mm men han kom och bonade och bad att fa lana min beretta 96FS 9mm eftersom ammunitionen till min 9mm ar sa vansinnigt mycket billigare....

vad jag menar ar att pistolen ar viktig, men att ha rad att skjuta ar viktigare.

personligen ar jag vansinnigt fortjust i min colt model 98 samt min taurus .357 magnum (titanium) long barrel. Jag ar "surgical" med bada tva. Taurusen med .38 ammo i den kan jag fa riktigt bra serier med pa 50m trots att jag inte ar hel fortjust i greppet. colten (1911) ar riktigt, riktigt rolig att skjuta med och ett sant dar vapen som inte vill sluta skjuta med, det inspirerar hela tiden mej till att kora en extra serie....

bada har billig ammo sa man har rad att kora ett par tusen skott nar lusten riktigt faller pa.
Citera
2011-06-15, 02:11
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Varför vill du ha en kompakt som första grovpistol?!
Jo, jag undrar faktiskt samma sak, för prickskytte vill jag ha längre pipa och lite mer att hålla i. Jag gillar min 9mm P226, en ganska sliten fd polispistol men har bättre precision än de flesta andra pistoler jag provat. Har även en P220, ungefär samma storlek men i .45. Båda är förträffliga pistoler, och själv tycker jag att SIG är svårslagna i de flesta kategorier.

Du kan också kika på CZ, de är klart prisvärda. Hade en CZ P-01 för ett tag sedan och om man vill ka en kompaktpistol har CZn klart mycket bättre ergonomi än SIG P229. Trycket är inte lika bra som på SIG, men fullt funktionsdugligt. Bytte tyvärr bort CZn för ett tag sedan, men har funderingar på att skaffa en ny. Fin liten pistol.
Citera
2011-06-15, 11:21
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Men som andra sagt så får du nog räkna med idag att skaffa en klenare kaliber först.
Jag hade turen att jag 94 gick en massa säkerhetsutbildningar bla personskyddsväktare och handhavande av skjutvapen och sökte 9a direkt för att vidbehålla utbildningarna och jag fick det beviljat med 9mm direkt och licensen tog då 7 dagar från mötet på polisstationen (fick visa upp mina utb bevis och ha en intervju) normalt skulle det då ha tagit 6 månader. Idag är det dock helt annorluna nu kanske jag blir av med sig 229 efter att västra götalandspolisen krånglar med tillstånden

Det beror ju lite på hur och varför man skjuter, men Pistolskytteförbundet har som krav att man väntar ett halvår tills man skaffar .22:a och ett år tills man får köpa grövre. Polisen har dock inget sådant krav, så det GÅR att köpa grovt från början, t ex som i ditt läge.

TS, dina krav och förväntningar på en pistol ändras förmodligen en del när du fått skjuta mer. Det är många som vill ha en liten tjänstepistol i början, men sedan ändrar uppfattning när de inser att det är att göra det svårt för sig i onödan. Och en bra .22:a tror jag att alla behöver ha i skåpet för mängdträning, om inte annat. Billigare ammo finns inte .
Senast redigerad av Rickenbacker69 2011-06-15 kl. 11:26.
Citera
2011-06-15, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Det beror ju lite på hur och varför man skjuter, men Pistolskytteförbundet har som krav att man väntar ett halvår tills man skaffar .22:a och ett år tills man får köpa grövre. Polisen har dock inget sådant krav, så det GÅR att köpa grovt från början, t ex som i ditt läge.

Fast då får man väl oftast (nuförtiden) inte köpa vilken 9mm pistol man vill?
Om man exempelvis är väktare och har pistol "i tjänsten" får man ju skaffa en pistol privat också för övningsskjutning, men då vill väl polisen att det ska vara samma som man på jobbet. Ex. Glock17!

Har snackat med en skyddsvakt som blev nekad att skaffa en SIG Sauer. En Glock (som han bar på jobbet) gick dock hur bra som helst..
Då tror jag ändå att killen i fråga hade sysslat lite med pistolskytte tidigare i livet.. ...men om den detaljen brister mitt minne en aning.
Citera
2011-06-15, 14:44
Medlem
Tack för alla svar.
Jag har skjutit en colt 1911, tyckte jag den var lite för stor det var därför jag tittade på p229.
Jo det är väll klart jag kommer hinna ändra mig men vill gärna börja titta och fråga vad andra tycker.
Men som jag sa om jag skulle köpa p229 så skulle jag köpa kitt till 22lr samtidigt. 22lr kommer nog vara det jag kommer använda mest.
Senast redigerad av Krazo 2011-06-15 kl. 14:54.
Citera
2011-06-15, 21:52
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Vad menar du? Kan du påvisa ett behov så får du köpa vad du vill. Det finns ingen 9mm pistol av tjänstevapentyp som inte kvalar in i någon av alla målskyttegrenar som finns.

Citat:
Om man exempelvis är väktare och har pistol "i tjänsten" får man ju skaffa en pistol privat också för övningsskjutning, men då vill väl polisen att det ska vara samma som man på jobbet. Ex. Glock17!
Det ska till jävligt mycket för att du ska få licens med behovsmotiveringen att du vill ha en pistol privat för att upprätthålla din kompetens för yrkesmässigt bärande, det får i regel inte ens poliser. Den utan tvekan vanligaste anledningen till licens på pistol/revolver är MÅLSKYTTE och det får du på vilken modell/kaliber du vill, så länge din klubb är verksam inom sådana grenar där sådant vapen är gångbart.

Citat:
Har snackat med en skyddsvakt som blev nekad att skaffa en SIG Sauer. En Glock (som han bar på jobbet) gick dock hur bra som helst..
Då tror jag ändå att killen i fråga hade sysslat lite med pistolskytte tidigare i livet.. ...men om den detaljen brister mitt minne en aning.
Det var antingen länge sen, eller så snackar han skit, för det är verkligen inte någon automatiskt godkänd behovsmotivering att man är väktare som bär vapen i tjänsten.
Citera
2011-06-18, 01:27
Medlem
PokerNicks avatar
Själv tycker jag att Sig Sauern ligger skönt bra i min hand jämfört med Glocken.
När det kommer till skjutandet så gillar jag även där Sig Sauern bättre. Men det är ju lite av en smaksak.

Mitt råd är att du provar några olika hos en klubb. Då kanske du hittar något som passar just dig bättre. Lås inte fast dig vid en viss tillverkare utan pröva dig fram som sagt.
Citera
2011-06-18, 14:58
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85

Det är ju mycket möjligt att de har sådana synpunkter, ja. Licensbehandlingen verkar lida av ett visst godtycke beroende på var man bor i landet. Du ska ju bevisa att du har behov av pistolen för övningsskytte, så jag kan tänka mig att det är mycket lättare att få köpa vad man vill ha om man tävlar än om man jobbar med en specifik modell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in