2022-12-11, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Jag kör med året runt däck!
Mycket smidigare.
Runt 30-40% längre bromssträcka än med sommardäck på torrt väglag. Över 60% längre på vått. Är det värt det? Ren latmansfasoner med att köra med odubbade vinterdäck på sommaren, inget annat. För de som inte orkar byta eller för all del, inte har råd att göra rätt. Precis, finns inget som faktiskt heter "året-runt-däck" i norden.
Citera
2022-12-30, 10:42
Medlem
Är det fler som noterat att Continentals vinterdäck är avsevärt mycket smalare i samma dimension som sommardäck? Minimalt skydd av fälgkant på med vinterdäcken.
Citera
2023-01-09, 21:22
Medlem
Råder det någon konsensus om bästa sommardäck om man prioriterar säkerhet och komfort?

Edit: Continental ExtremeContact Sport och Michelin Pilot Sport 4S verkar vara bra enligt internet, åsiker för svensk vår/sommar/höst?
Senast redigerad av Aabbcc123 2023-01-09 kl. 21:32.
Citera
2023-01-09, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Råder det någon konsensus om bästa sommardäck om man prioriterar säkerhet och komfort?

Edit: Continental ExtremeContact Sport och Michelin Pilot Sport 4S verkar vara bra enligt internet, åsiker för svensk vår/sommar/höst?

Efter lite mer efterforskning verkar inte dessa däck finnas i dimensioner som är godkända för min bil och fälg. Jag måste förhålla mig till 205/60R/16 eller 215/55R/16. Michelin Primacy 4 verkar vara bra däck som finns i dessa dimensioner, any objections?
Citera
2023-01-10, 00:51
Medlem
Citat:

Har inte testat Continentaldäcker du nämner, men Michelin Pilot Sport 4S tycker jag är ett mycket bra vardagsdäck både vår, sommar och höst. Klarar att köras aktivt med och pallar även hårda svängar utan att kännas instabila.
Citera
2023-01-10, 06:46
Moderator
Citat:
Efter lite mer efterforskning verkar inte dessa däck finnas i dimensioner som är godkända för min bil och fälg. Jag måste förhålla mig till 205/60R/16 eller 215/55R/16. Michelin Primacy 4 verkar vara bra däck som finns i dessa dimensioner, any objections?
Ja, Michelin och Continental tillhör båda toppskiktet, köp det som du får bäst pris på, inget av dem kommer göra dig besviken och inget av dem är dåligt på nåt.
Finns fler som är av ungefär samma dignitet, bl.a. Pirelli, Goodyear, Nokian som krigar om topplatserna i tester men det räcker gott med de två tidigare nämnda.
Senast redigerad av Generalknase 2023-01-10 kl. 06:49.
Citera
2023-01-10, 09:57
Medlem
Citat:

Michelin Pilot Sport 4 bör finnas i rätt dimension. 4S är ett sportigare däck än 4.
Även Michelin PS5 har släppts som är uppföljare till 4 och lite närmare 4S i prestanda.
Citera
2023-01-11, 20:49
Avslutad
Högre eller lägre tryck i slitna däck?

Finns det något alternativ som är bättre än det andra med slitna däck för att minimera mer slitage och väggrepp.
Slitna på insidan backdäck
Citera
2023-01-11, 20:55
Medlem
ApolloSthlms avatar
Högre kan jag tro
Citera
2023-01-11, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
Finns det något alternativ som är bättre än det andra med slitna däck för att minimera mer slitage och väggrepp.
Slitna på insidan backdäck

Kika på hjulinställningarna på bakvagnen om du får sneslitage.

Hade bägge ytterkanterna varit slitna så hade du kunnat höja trycket, och om mittdelen av däcket varit slitet så kunde du sänkt trycket.

Men är det snett ojämnt slitage så får du kika på inställningarna.
Citera
2023-01-11, 20:58
Medlem
Hvilken bil har du?
Hvilket tryck har du nu?

Däck ska vel ha normalt tryck om dom er nye eller slitna.
Men er dom bara sliten på innsidan bak, så kan du ha fel tryck eller fel hjulstälning. Eller båda två.
Citera
2023-01-11, 20:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Kika på hjulinställningarna på bakvagnen om du får sneslitage.

Hade bägge ytterkanterna varit slitna så hade du kunnat höja trycket, och om mittdelen av däcket varit slitet så kunde du sänkt trycket.

Men är det snett ojämnt slitage så får du kika på inställningarna.

Jag ska köpa nya däck behöver nya sommardäck också, vill få dessa att överleva vintern så köper jag nya sommar nu och vinter till nästa vinter. Har åretrunt nu. De e skit. Ska göra fyrhjulsintällning när jag köper nya. Vill undvika lägga 1tkr mer. Men det kanske räddar min plan?
Metallen har jätte lätt kommit fram på på kanske ett område säg 1/20. Inte mycket men pendlar 5 mil om dagen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in