Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-13, 17:50
  #2029
Medlem
Kollade nyligen med min däckhandlare ifall det var dags att byta däck. Jag använder åretruntdäck genom hela året. Han tyckte emellertid att det var inte dags ännu....
Sedan var det denna eviga fråga om man skall köra med åretruntdäck även under somrarna. Däckhandlaren kör själv med åretruntdäck. Han bekräftade detsamma som jag redan kände till för trettio år sedan. Det är däckfabrikanternas sätt att tjäna mer pengar när de propagerar för förbud mot vinterdäck på sommaren... Däckhandlaren referade till en VTI studie som visade endast mycket små skillnader mellan vinter och sommardäck. Det har aldrig riktigt kunnat bevisas att vinterdäck har orsakat olyckor på sommaren.
Vad som är viktigt är att man tar hänsyn till väglaget. Man sänker hastigheten vid halka, regn, dålig sikt, mörker, vildfara, barn i närheten etc. och kör alltid enligt hastighetsbestämmelserna. Ganska naturligt. (Har inget behov att tävla i allmäntrafik. Brukade köra Gocart på mina yngre dagar .... med min däckhandlare som medtävlare.) Tyvärr är det så många som tror att de är rallyförare och somliga har som sport att köra ännu fortare vid kraftig regn, varför?
Så, jag fortsätter köra med mina däck året om...
Citera
2017-10-13, 18:07
  #2030
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da2
Kikar på nya dubbdäck till min Volvo v70 och har fått förslag på att köra på dimension 225/50 istället för 245/45 som ska leda till bättre köregenskaper tydligen (båda funkar). Någon som kan bekräfta/dementera? Det är en viss prisskillnad 225/50 är billigare med cirka en tusenlapp (totpris för däck+ fälgar+montering). Däcket i fråga är dubbäck Continental Ice Contact 2. Säkerheten är viktigast, köregenskaper kommer i andra hand.
Välj så smalt däck som möjligt som passar på fälgen. Att köra med breda däck på vintern är helt vansinnigt. Är det som du säger att säkerheten är viktigast (vilket den är) så välj smala däck.

Det är en otrolig skillnad i grepp och väghållning.
Citera
2017-10-13, 20:46
  #2031
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppe48
Kollade nyligen med min däckhandlare ifall det var dags att byta däck. Jag använder åretruntdäck genom hela året. Han tyckte emellertid att det var inte dags ännu....
Sedan var det denna eviga fråga om man skall köra med åretruntdäck även under somrarna. Däckhandlaren kör själv med åretruntdäck. Han bekräftade detsamma som jag redan kände till för trettio år sedan. Det är däckfabrikanternas sätt att tjäna mer pengar när de propagerar för förbud mot vinterdäck på sommaren... Däckhandlaren referade till en VTI studie som visade endast mycket små skillnader mellan vinter och sommardäck. Det har aldrig riktigt kunnat bevisas att vinterdäck har orsakat olyckor på sommaren.
Vad som är viktigt är att man tar hänsyn till väglaget. Man sänker hastigheten vid halka, regn, dålig sikt, mörker, vildfara, barn i närheten etc. och kör alltid enligt hastighetsbestämmelserna. Ganska naturligt. (Har inget behov att tävla i allmäntrafik. Brukade köra Gocart på mina yngre dagar .... med min däckhandlare som medtävlare.) Tyvärr är det så många som tror att de är rallyförare och somliga har som sport att köra ännu fortare vid kraftig regn, varför?
Så, jag fortsätter köra med mina däck året om...

Jag kör en favorit i repris; händelsen som fick mig att endast köra på sommardäck på sommaren och på "åretruntdäck" på vintern.

https://www.youtube.com/watch?v=7ped2o-15Ak
Citera
2017-10-13, 22:23
  #2032
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppe48
Kollade nyligen med min däckhandlare ifall det var dags att byta däck. Jag använder åretruntdäck genom hela året. ...
Finns inga däck som heter åretruntdäck.(när ska folk lära sig?
9 Det heter odubbade vinterdäck. Och det heter de av en anledning nämligen att de ska användas på vintern. De "funkar" på sommaren men är betydligt sämre med jämförbart sommar däck.(kolla upp tester och fakta)
Och nu ljuger jag lite det finns åretruntdäck. Men de är inte lagliga på vintern här i sverige utan är tänkt till tex tyskland.
Citera
2017-10-15, 09:06
  #2033
Medlem
Couplets avatar
Nu är det dags att köpa odubbade vinterdäck för första gången. Såg att några här var nöjda med Nokian Hakkapeliitta R2, men det var några år sedan. Tänkte beställa från bythjul.com (köpte sommardäck därifrån i våras och är mkt nöjd), finns det några andra rekommendationer än Nokian för en BMW 320d -10?
Citera
2017-10-15, 19:42
  #2034
Medlem
gr6810s avatar
När jag tittar på nordiska friktionsdäck på Bythjul och Däckonline, så verkar så gott som alla premiumdäck i den kategorin vara så kallade XL däck. Är det så eller finns däcken på andra ställen utan att vara XL däck?
Citera
2017-10-16, 19:12
  #2035
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
När jag tittar på nordiska friktionsdäck på Bythjul och Däckonline, så verkar så gott som alla premiumdäck i den kategorin vara så kallade XL däck. Är det så eller finns däcken på andra ställen utan att vara XL däck?
Vad innebär det?
Citera
2017-10-16, 19:20
  #2036
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Vad innebär det?
XL däck ska vara förstärkta vanliga däck som ska klara starka motorer och tung last bättre. Jag kör inget av det och undrar därför om varför jag enbart hittar sådana däck när jag kollar Goodyear, Michelin mfl. nordiska friktionsdäck.
Citera
2017-10-16, 20:32
  #2037
Avstängd
1950:- för att däcka om 4 st däck

Är detta inte överpriser?

Lämnade in 4 fälgar och 4 däck för att få dom på fälgarna, när jag skulle hämta ut så skulle dom ha 1950:-?!

Någon annan som har några riktpriser vad ni betalat?
Citera
2017-10-16, 20:34
  #2038
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapzter
Är detta inte överpriser?

Lämnade in 4 fälgar och 4 däck för att få dom på fälgarna, när jag skulle hämta ut så skulle dom ha 1950:-?!

Någon annan som har några riktpriser vad ni betalat?
Låter svindyrt...850-skifte-vinterförvaring är normalt plus minus några hundra!
Citera
2017-10-16, 20:35
  #2039
Medlem
HIGHLENDERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapzter
Är detta inte överpriser?

Lämnade in 4 fälgar och 4 däck för att få dom på fälgarna, när jag skulle hämta ut så skulle dom ha 1950:-?!

Någon annan som har några riktpriser vad ni betalat?

Jag brukar betala allt från 50-150 kr per däck när det ska krängas, så ja det är lite överpris.
Citera
2017-10-16, 20:36
  #2040
Medlem
Extrema lågprofiler kan vara jobbiga att byta
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback