2011-06-13, 15:54
Medlem
zonedisks avatar
Tjenare FB, ska fatta mig kort. Som projektarbete i 3an på gymnasiet startade jag ett företag. Ett handelsbolag tillsammans med en nära vän. Saken nu är att jag ju har tagit studenten, vilket medför att jag är fattig och söker jobb. Om jag dock inte hittar ett jobb inom en snar framtid vill jag ju så som andra får, få någon form av arbetslöshetsbidrag.

Kan jag få ut sådant bidrag trots att jag har ett aktivt registrerat företag? Eller betraktas detta som att jag har ett arbete och blir jag därför nekad bidrag? Pengarna behövs för yttligare invisteringar i företaget och desverre av vad jag läst kan vi inte få "starta eget bidrag", då detta kräver att man är över 25 år gammal.

Tack på förhand.
MVH/
ZD
Citera
2011-06-13, 20:57
Medlem
Du måste avregistrera firman om du vill ha akassa. I vissa fall kan det visst räcka med att ställa firman vilande, men den kan aldrig vara aktiv.
Citera
2011-06-13, 22:32
Medlem
zonedisks avatar
Fan också, planen är ju att vi ska få igång företaget så att avregistrera den kommer ju inte på frågan. Ajja bara att förtsätta leta jobb på annat håll då. Tack för svaret.
Citera
2011-06-15, 07:43
Medlem
Det där med åldersgränsen för att få starta eget bidrag är bland det mest korkade som finns. Jag var i samma sits som dig för ett tag sedan. Jag kan inte förstå anledningen till den begränsningen. Det vore ju superbra om man kunde få fler unga att starta företag för att få ned ungdomsarbetslösheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in