• 1
  • 2
2011-06-13, 14:27
Medlem
Intelligenss avatar
Jag skulle först av allt vilja tipsa er om att se ett gammalt klipp på youtube som är ett sorts experiment på folks olika syn när det gäller våld mot kvinnor och män. Det heter "Kvinnors våld mot män" och är 6:28 långt, värt att se.

Ni "flashbackare", vad har ni för syn på våld? Tycker ni det är samma sak om en kille t ex örfilar en tjej än tvärtom?
Många menar att tjejer är mindre än killar och killarna borde därför kunna ta t ex en örfil, men i så fall borde de ju med den logiken ge småväxta killar rätten att slå större kvinnor vilket bara låter konstigt i mina öron.

Jag satt en gång och snackade i ett annat forum på nätet så som jag ofta brukar fördriva tiden. En tjej där skrev om att hon hade misshandlat en kille på krogen som hade gjort närmanden på dansgolvet och försökte dansa med henne. Hon beskrev om hur hon hade knäckt hans näsben och skröt om hur bra hon var på kickboxning och andra kampsporter. När jag läste vad hon hade skrivit i den tråden så fick jag direkt intrycket av att hon ville ha en massa ryggdunkningar för hur "duktig" hon hade varit. Hon blev inte allt för glad över vad jag skrev till henne och det tog inte lång stund innan hon kallade mig sexist och mansgris.

Rent personligen så skulle jag lika gärna kunna slå till en tjej som en kille om de bråkar med mig och jag inte bara kan gå därifrån. Jag tycker inte om våld (och undviker det så länge det går) men ser ingen skillnad i att slå en kille eller tjej (våldet är ändå det samma).
Jag vet många tjejer som örfilar sina killar och kastar saker på dem när de är arga, men skulle deras killar kasta något mot de själva så skulle de polisanmäla honom direkt och sedan gråta ut om hur hemskt det är att vara tillsammans med en kvinnomisshandlare.

Jag umgicks mycket med en kille för ett antal år sedan när jag pluggade på en folkhögskola. Han bodde på samma elevhem som mig tillsammans med sin flickvän. Flickvännen fick ofta raseriutbrott och tog gärna ut det på honom med örfilar och slag. Min kompis blev så klart förbannad av det men tog ut ilskan genom att slå på en boxningsäck, väggar och bord istället. Men ändå var att det HAN som folk ansåg var våldsam och aggressiv som tog ut ilskan på en sandsäck och inte hon som tog ut ilska på sin pojkvän istället. Fast folk ser gärna allt bara svart eller vitt. Det gick en hel del rykten bland folk på skolan om att han slog henne, fast jag bodde tillsammans med dem och umgicks mer eller mindre varje dag och den enda som blev slagen var han. Dubbelmoral finns det gott om!

Jag såg för en längre tid sedan en sida på nätet (kommer tyvärr inte ihåg adressen, men det kan ha varit familjeliv.se) där kvinnori en tråd berättade om de hade slagit sina partners och nästan alla där försökte bortförklara och ursäkta sig med att "han gjorde mig arg/är större än mig/det hände bara en gång". Jag blev smått illamående av den läsningen. Jag antar att de flesta av de absolut inte skulle tolerera att själva bli slagna, så hur kan de då tro att de har rätt att göra något sådant själva i så fall.

För några år sedan var jag och hälsade på en vän i Stockholm. När vi två och en annan kompis på lördagskvällen skulle bege oss hem till honom med t-banan så satt det några punktjejer som såg ut att vara runt 16-19 en bit ifrån oss och verkligen blängde argt på oss (ingen av oss hade sett dem förr). När vi skulle kliva av så hoppade en av tjejerna på en av mina vänner och försökte sparka honom mellan benen samtidigt som hon skrek: "Jävla mansgris! Våldtäcksman!" Då jag gick emellan försökte hon sparka mig mellan benen istället, fast då jag var beredd så fångade jag bara upp hennes fot så hon nästan ramlade. Hennes tjejkompisar försökte då dra henne tillbaka och sade "Nej låt bli!, han är ju skitstor" (jag antar att det hade varit ok om jag hade varit liten i växten). Det hela slutade med att vi tryckte upp dem mot väggen, gav de en utskällning och krävde en förklaring. De menade att de hade tyckt att vi såg ut som kvinnomisshandlare varpå de med gråten i halsen undrade om vi inte skulle gå och lämna de ifred. Då ingen av oss kom till någon skada så brydde vi oss inte så mycket mer om det och gick istället hem till oss för att sova. Hade någon oss av ens slagit tillbaka mot de tjejerna hade de förmodligt skrikit "KVINNOMISSHANDLARE" för full hans.
Nu i efterhand så tycker jag att jag och mina kompisar skulle ha skrikit "MANSMISSHANDLARE" bara för att se deras reaktion.

Folk pratar ju inte så gärna om kvinnors våld mot män, men jag tror att det är precis lika vanligt som mäns våld mot kvinnor (ok att män oftast är större och starkare än kvinnor men det är ingen ursäkt). Men det är många som verkligen på fullaste allvar som tycker att män ska kunna ta det.
Jag tycker det är lika med sexuella övergrepp. En kille som blir sexuellt utnyttjad av en tjej blir oftast inte tagen på allvar utan många verkar tycka att han bara ska vara glad att han fick ett skjut. Jag har själv en vän som blev utsatt för ett sexuellt övergrepp av en tjej när han var 17 år. Han hade blivit för full på en fest och de hade lagt honom i en säng i ett annat rum. Han vaknade av att en tjejkompis till hans flickvän drog av honom på underkroppen, han hade försökt göra motstånd men varit för full och hade enligt sin utsago enbart fått fram "Nej, lägg av!" men hon hade inte brytt sig utan fortsatte att ha sex med honom. Han försökte anmäla henne för våldtäckt men möttes bara av hånskratt på polisstationen då en kille "inte kan våldtas".

Det är även rent generellt mer ”accepterat” med tantsnusk enligt mina egna erfarenheter och iaktagelser. En kille som tafsar på krogen är ett äckel medan en tjej som gör det samma ”tar för sig”.
När jag var runt 18-22 och var ute på krogar så var det extremt ofta som kvinnor (oftast äldre) tafsade på mig, nöp mig i röven och ibland även tog mig på skrevet (inte så kul när man t ex var ute med sin flickvän). Det hände ibland att jag hade blåmärken på stjärten av allt nypande. Sade man det till en vakt så fick man bara höra: ”Äh, du vet att du egentligen gillar det.”
Citera
2011-06-13, 14:34
Medlem
trulyawesomes avatar
Välkommen till Sverige- Här råder jämställdhet så länge som det är till kvinnornas fördel.
Citera
2011-06-13, 14:44
Medlem
Bra skrivet. Gav mig lite intressanta tankar.

Jag håller med om kontentan: Tjejer har fördelar socialt som vi inte har.

Jag tröstar mig med att vi har fördelar i arbetslivet. För även om en man och en kvinna presterar exakt lika bra på en arbetsplats så finns "risken" att kvinnan skaffar barn med i ekvationen och jag som arbetsgivare hade då valt mannen.

Jag känner att det är en hel del saker vi män har fördelar på gentemot kvinnor så jag känner inte att det råder något slags förtryck eller stor generell orättvisa på det viset - det som stör mig är att det nästan bara talas om sådant där kvinnor har det sämre

edit: Det där om han som blev våldtagen av en tjej och utskrattad på polisstationen låter hemskt. Att det seriöst kan gå till så!

Tänker jag att den grejen hänt mig (bli avrunkad av nån brud man inte gillar och vara för packad för att göra motstånd) så hade jag känt mig jävligt kränkt - det är ju ett extremt övertramp in på en människas personliga sfär att ha sex med den utan dennes vilja. Jag hade dock inte anmält det hela; dels för att jag vore rädd att inte bli tagen på allvar och dels för att jag inte hade fått några psykiska men av det direkt. Men jag hade gett tjejen en rejäl utskällning och antagligen sagt upp vänskapen om man hade en sådan.
Senast redigerad av Shrooman 2011-06-13 kl. 14:51.
Citera
2011-06-13, 14:45
Medlem
Riktigt bra text!! Håller med på allt, speciellt det med våldet mot män från kvinnor ute på krogen. Jag har själv försvarat mig ute många gånger och slagit tjejer som har slagit mig. Fast jag kan faktiskt tycka att det är värre om en tjej blir våldtagen på något sätt..
Senast redigerad av 1337-5P34K3R 2011-06-13 kl. 14:51.
Citera
2011-06-13, 14:48
Medlem
kalkys avatar
intressant och bra text, bra skrivet, håller med dig på alla punkter!
Citera
2011-06-13, 14:58
Medlem
Det har hänt en gång att en flickvän slagit mig och då fick hon sig en utskällning så det hette duga.. Efter det gjorde hon aldrig om det.

Misstag är självklart undantagna. Hade en tjej förr som blev så exhalterad ibland att hon sprang och hoppade ner i sängen/soffan, med tilltygade pungkulor eller en armbåge i magen som resultat, det gjorde dock inget eftersom det oftast var pga stundande sex.

Jag har heller aldrig höjt min hand mot någon tjej, det sitter i ryggmärgen att det är "fel". Samma sak med att slå någon som är yngre/väldigt klen.

Våld är rent generellt onödigt. Skulle en tjej slå mig så matchar vi inte, då är jag hellre ensam!
Det här du skrev med "han är ju ändå så stor" och "han gjorde mig så arg" tycker jag inte håller som argument, våld är fel om det förekommer i annat syfte än att träna kampsport!

Jag var ute en gång i gamla stan och hamnade av olika anledningar på en invigningsfest för en resebyrå. Hur som helst så var det en stor och kraftig tjej där som mer eller mindre misshandlade en kille som var runt 170.

Till en början så skrattade folk bara och hejade på - helt sjukt var det, trots att hon slog honom i ansiktet så att han ramlade ner på golvet och då sparkade honom.
När han låg på golvet och hon sparkad i några sekunder så reagerade folk.. ingen ringde dock polisen, fast hon var helt vild och killen blödde..

Hade det varit en kille som slagit en tjej i samma situation så skulle han blivit lemlästad av de övriga.
Senast redigerad av leo135 2011-06-13 kl. 15:05.
Citera
2011-06-13, 15:15
Medlem
Rifter666s avatar
Sverige i ett nötskal. Instämmer i det du skriver. Det är åt helvete.
Citera
2011-06-14, 00:57
Medlem
Det spelar ingen roll från vilket håll våldet riktas eller åt vilket håll det riktas. Våld i annat syfte än försvar är lika förkastligt ändå.
Citera
2011-06-14, 12:32
Medlem
bitchtits89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Det spelar ingen roll från vilket håll våldet riktas eller åt vilket håll det riktas. Våld i annat syfte än försvar är lika förkastligt ändå.
Nja, det är inte så farligt när det riktas mot män och kvinnorna är förövarna, enligt etablissemanget.
Citera
2011-06-14, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bitchtits89
Nja, det är inte så farligt när det riktas mot män och kvinnorna är förövarna, enligt etablissemanget.

Det är enligt vissa men inte enligt mig. Våld är förkastligt och skall fördömas om det inte är för att rädda någons liv och/eller hälsa.

Jag har förresten funderat över en sak. Nu frångår jag ämnet lite men hoppas ni har överseende med detta. Någon som sett filmen "Lust och fägring stor"? Tänk om det där hade varit en kvinnlig elev som haft ett sexuellt förhållande med en manlig lärare? Eller tänk om Al Bundy varit kvinna? Hade då inte "Våra värsta år" blivit rejält kritiserat?
Citera
2011-06-15, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme

Instämmer helt här, kön ska inte spela någon roll när det gäller våld, och inte i några andra fall heller.

Men det är ju på något vis socialt accepterat att en kvinna slår en man, han har säkert gjort något svinigt mot henne tidigare. Varör kan man inte tro sånt om en man som slår en kvinna? Är kvinnor aldrig sviniga?

Sen undrar jag, om en kvinna misshandlar en kvinna, är det också kvinnomisshandel?

Jag tycker inte att det ska finnas speciella lagar för att försvara det ena könet och föröska skapa "jämställdhet". Spelar ingen som helst roll om det är vanligare att en man misshandlar en kvinna än tvärtom, det är misshandel oavsett vem som utsätter vem. Straffet ska ges efter hur mycket man skadat den andre, inte kön.
Citera
2011-06-15, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bippsie
Men det är ju på något vis socialt accepterat att en kvinna slår en man, han har säkert gjort något svinigt mot henne tidigare.

Ja det är ju just det, mansfientlighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in