2011-06-13, 11:55
Medlem
Vet inte om denna tråd ligger rätt, men hittade ingen lämplig kategori.

Om man tillverkar egna produkter som man sedan säljer. Vad måste följa med när det gäller instruktioner, varningar mm

Man har ju hört att det i USA måste finnas med instruktioner och varnings-text om det mesta, annars kan den som sålt varan bli skyldig och stämd vid en olycka. Tex. om det säljs en motorsåg så måste det stå att man INTE får bromsa såg-kedjan med handen, annars kan man bli skyldig för olyckan om någon provar att bromsa med handen.

Frågor jag vill ha svar på:
Hur är detta när det gäller Sverige? Vad MÅSTE finnas med i form av anvisningar, instruktioner och varningar?
Hur är det i övriga Europa?
Jag undrar specifikt när det gäller möbler(stolar, bord mm) och elektronik(svag-ström, kretskort med batteridrift typ). Vad gäller?
Om man tillverkar prylarna själv, hur fixar man då instruktioner och varningar för att veta att det blir rätt? Kan man skriva dem själv eller måste det vara någon typ av fackman som gör det?
Vilka språk måste det vara, räcker engelska för de flesta länder?

Någon som vet vart jag kan få svar på ovanstående frågor?(Om inte här på Flashback)
Citera
2011-06-13, 13:29
Medlem
Köp eller kolla på en likande produkt och se vad som följer med. Då bör du få en bild av vad som måste vara med.

Det är inte riktigt samma här som det är i USA utan man antas kunna förstå det som är uppenbart själv. USA är ju lite extremt på den punkten eftersom det är så enkelt att stämma och för att det finns en hel industri med advokater och advokatbyråer som letar folk som de hjälpa med att stämma företag för att få ut ett procentuellt arvode på skadeståndsbeloppet.

Hur stor skala ska du göra det här i?
Det kan vara värt att kontakta en jurist som är kunnig på området.
Annars finns det ställen där man kan få konsumentrådgivning i ganska många kommuner. Kolla om det finns något sådant där du bor(ring kommunen och fråga om du inte hittar något). De borde kunna hjälpa dig eller åtminstone visa dig i rätt rätt riktning.
Citera
2011-06-13, 14:48
Medlem
pekz0r: Tack för svaret! Bra tips att kolla vad som följer med liknande produkter!
Det omfattar väll ca 50 st av varje produkt. Tillverkat av mig och levererat direkt till slutkund som kan vara antingen ett företag eller en privatperson.

Jag vill ju inte åka på nått problem om någon skadar sig eller liknande. Tex en stol kan man ju tycka knappt skulle behöva någon instruktions/varnings-text men om någon sitter och väger på den och råkar välta bakåt och slå skallen i golvet så att denne avlider, då kan man ju undra om man blir skyldig om det inte följde med en varningstext: Väg INTE på stolen eftersom det finns risk för att stolen välter!

Elektronik kan ju vara lite mer "riskabelt", se upp för stötar, handhavande med batterier, kortslutning med brandfara mm

Vad händer om man säljer till USA? Måste man ha föreskrifter som passar deras land då eller får dom rätta sig efter landet dom köper ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in