Vilken normal människa som helst vet att det heter Kex med K, om nån har hittat på det namnet så heter det så oavsett stavning. "Han slog mig på chuken" Hur fan låter det?
Kan inte låta bli att bli nyfiken på hur du uttalar kärring eller varför inte kärlek..??
Naturligtvis uttalas kex med ch-ljud
Jag anser att det heter KEX. Det är nog bara i göteborg de säger chex. Frågan är vad som händer på lördagskvällen när de blir
"chåta tar de fram chuken och chör upp den i chuttan"
Vilken normal människa som helst vet att det heter Kex med K, om nån har hittat på det namnet så heter det så oavsett stavning. "Han slog mig på chuken" Hur fan låter det?
Dåligt exempel. Det är bara homo"checks"uella som slår folk på chuken. Själv slår jag folk på käften (med ch-ljud). Däremot heter det kex och inget annat.
Ärligt talat så är det väl inte speciellt viktigt huruvida man säger kex eller chäx, ostkrokar eller ostbågar. Däremot om man syftar på Kapten Krok i Peter Pan, men istället säger Kapten Båg kan det ju bli lite förvirrande. Detsamma gäller om man i något sammanhang skulle nämna Triumfkroken, när man i själva verket menar Triumfbågen.
Nej, Iofs så spelar det ingen större roll.
Men jag har rätt iallafall.
Och det heter [möggell] för fan.