2011-06-12, 13:51
Medlem
fakirens avatar
Håller på med en skoluppgift som jag ska skicka till min lärare senast ikväll och då tänkte jag höra med er efter lite hjälp. Har sökt runt men bar hittat lite luddiga svar som inte hjälpte mig så mycket.

Behöver lite utförliga förklaringar och motiveringar till varför osv.

Nu till uppgiften.
Jag fick välja en sak jag skulle exportera till valfritt land och jag valde Tyskland. Det är plattskärmar till datorer jag ska exportera. Nu till frågorna.

6) När man skickar gods måste man säkerställa att rätt dokument utfärdas. Vilken typ av dokumentation behövs vid export? Vilka restriktioner finns vid export? Vilka lagar & regler gäller vid export av produkter/tjänster?

7) Ta reda på vilka handelshinder (tariffiära & icke tariffiära) som ditt företag kan råka ut för vid handel med de länder som företaget exporterar till? Hur kan detta påverka företaget på kort/lång sikt?

8) Vilken valuta ska du handla med; köparens/säljarens/en neutral valuta? På vilket sätt kan man minska riskerna vid valutaförändringar? Hur påverkas ett exporterande företag om kursen på den egna valutan sjunker respektive stiger? Vart kan du vända dig, till vilka organisationer för att få hjälp med finansiering och försäkring?

Tack på förhand medmänniskor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in