2011-06-11, 20:47
Medlem
xopahs avatar
Hej!

Jag vill använda SSH inloggning utan att jag först har accessat maskinen.
Finns det något sätt jag kan accessa maskinen utan att jag först har loggat in på den?

Jag vill egentligen använda den "headless" utan skärm så det är mycket viktigt att få den att acceptera både VNC anslutningar samt SSH anslutningar.
Båda två funkar utmärkt så länge jag har loggat in en gång på maskinen men inte direkt efter boot.

Några tips?
Citera
2011-06-11, 20:55
Medlem
Alfaslangs avatar
Något är fel på din konfiguration om sin SSH-server inte släpper in dig förrän du loggat in lokalt på maskinen.

Standardinstallationen av openssh-server har inga speciella inställningar för detta beteende.

Kan du kanske utveckla lite närmre vad som inte fungerar? Stämmer följande:

1. Du startar servern
2. Du försöker ansluta mot port 22 (ssh) från en annan dator
3. Servern nekar anslutningen (porten är stängd?)
4. Du loggar in lokalt på servern
5. Du försöker igen med att logga in på port 22 på servern från en annan dator
6. Inloggning via SSH lyckas denna gången

Ovanstående är vad jag kan utläsa från ditt inlägg.

---

VNC startar dock inte automatiskt. Vad jag vet innehåller vnc-paketen inte några init-script. Du kan dock komma runt det med en ganska enkel rad i /etc/rc.local:
Kod:
su - dittanvändarnamn -c 'vncserver :1'

Då startas en VNC-server på :1 (5901) vid uppstart av datorn.
Senast redigerad av Alfaslang 2011-06-11 kl. 20:58.
Citera
2011-06-11, 21:15
Medlem
xopahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Stämmer följande:

1. Du startar servern
2. Du försöker ansluta mot port 22 (ssh) från en annan dator
3. Servern nekar anslutningen (porten är stängd?)
4. Du loggar in lokalt på servern
5. Du försöker igen med att logga in på port 22 på servern från en annan dator
6. Inloggning via SSH lyckas denna gången

Japp, det är just det vad som (inte) händer.
Kan det vara något med keyring grejjen eftersom maskinen just nu är kopplad trådlöst med krypterings nyckel på?
Hur får jag den i så fall att ansluta utan access till keyring? Kanske rent av avaktivera hela keyring funderingen?

Många många tack för svaret så snabbt!
Citera
2011-06-11, 21:23
Medlem
xopahs avatar
Ahh, jag hitta svaret!

Anslutningen (wlan0) måste vara möjligt att accessas av alla användare inte bara den som skall logga in på maskinen. Det hjälpte SSHd!

Jag följde dina anvisningar om VNC på rc.local men det funkade inte.
Får "Connection refused (10061)"
Alltså jag antar att det går att få igång den inbyggda VNC servern före inloggning?
De guider jag hittar vill att man skall installera ett nytt paket.
Fler tips?
Senast redigerad av xopah 2011-06-11 kl. 21:29.
Citera
2011-06-11, 21:29
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xopah
Ahh, jag hitta svaret!

Anslutningen (wlan0) måste vara möjligt att accessas av alla användare inte bara den som skall logga in på maskinen. Det hjälpte SSHd!

Skönt att det löste sig. Trådlöst nätverk var inte ens något jag hade någon tanke på.

Citat:
Jag följde dina anvisningar om VNC på rc.local men det funkade inte.
Får "Connection refused (10061)"
Fler tips?

Tänk på att /etc/rc.local inte körs förrän du startat om datorn. Om du således bara lagt till raden och sen inte startat vncserver för hand utan att starta om datorn så kommer det inte att fungera.

För att testa det och få ut eventuella felmeddelande så kan du logga in på servern med ssh och köra följande:
Kod:
sudo su -
su dittanvändarnamn -c 'vncserver :1'

EDIT: Visst känns det som en omväg att logga in och sen byta till root, och sen byta tillbaks igen till din användare med su för att köra vncserver, men jag gjorde så för att få det så likt verkligheten som möjligt (eftersom rc.local körs som root)
Senast redigerad av Alfaslang 2011-06-11 kl. 21:32.
Citera
2011-06-11, 21:34
Medlem
xopahs avatar
humm, jag hann editera min post ovan undertiden du svarade...
Jag vill alltså få igång den inbyggda VNC servern innan inloggning...

komandot vi lade in i rc.local var väl en "generic" starta vncservern som pekar på ett tredjeparts program?

Kod:
root@xopah:~# su xopah -c 'vncserver :1'
bash: vncserver: command not found
root@xopah:~#
Citera
2011-06-11, 21:40
Medlem
Alfaslangs avatar
Aha, ja, du vill alltså använda den inbyggda VNC-servern i GNOME?
Den har jag inte använt mig av tidigare, och jag vet inte ens om den kan köras separat (d.v.s. innan man loggat in, redan i GDM).

Om ovanstående är fallet så kan jag inte vara till någon mer hjälp, mer än annat än att tipsa om TigerVNC. Det är en tredjeparts-VNC-server som tyvärr inte ännu inkluderats i Ubuntus programbibliotek. För att installera den så följer man helt enkelt instruktionerna på http://winswitch.org/downloads/debian-repository.html, fast istället för att installera winswitch (sista raden) så installerar man tigervnc-server

TigerVNC är en fork av TightVNC, men som utvecklas i betydligt högre takt. Bland annat är den betydligt snålare på bandbredden vilket ger en mycket snabbare skrivbordsupplevelse. Givetvis är den bakåtkompatibel med alla gamla VNC-klienter.

EDIT: Har redigerat detta inlägget alldeles för många gånger nu. Ovanstående bör stämma.
Senast redigerad av Alfaslang 2011-06-11 kl. 21:46.
Citera
2011-06-11, 21:49
Medlem
xopahs avatar
Ooops! - Japp, det var nog GNOME's VNC jag tänkte på!...
Jag skall kolla på tiger-vnc istället då!
Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in