• 1
  • 2
2011-06-11, 20:38
Medlem
Som sagt jag har bestmt mig fr att sluta med min Efexor medicin, delvis d jag inte har varit deprimerad p 8-9 mnader s medicinen har uppenbarligen hjlpt.
Jag vet att depressionen kan ligga latent men det r jag beredd p s det r inget som kommer komma som en veraskning.

Jag har tit 300mg i 3-4 mnader, innan det 225mg i ungefr lika lng tid.
Jag har tit Efexor sammanlagt runt 2r.

Min lkare sa att jag kunde halvera min nuvarande dos, allts 300mg halverat till 150mg.
Idag var frsta dagen som jag tog 150mg, jag skulle vilja veta hur ni andra har lagt upp nedtrappningen ?

Givetvis kommer jag trappa ner tillsammans med mina lkare men jag r nyfiken p era personliga nedtrappningsscheman,

Tack!
Citera
2011-06-11, 20:47
Medlem
kiwigurkas avatar
Effexor har riktigt extrema utsttningssymtom och har man tagit den under s lng tid s finns det ingen anledning att stressa med att sluta. Jag hade gjort fljande i din situation:

225mg 1 vecka
150mg 1 vecka
75mg 1 vecka
37,5mg 2 veckor
Citera
2011-06-11, 22:17
Medlem
Stormorfars avatar
Prova dig fram lite sjlv, jag hade inga problem att g frn 150mg>0 p en dag nr jag tit dom i ngra veckor. Men nu r jag uppe p 225mg och glmde ta dom en dag, vaknade med feber och misstnkte att det var venlafaxinet som orsakade det. Slngde i mig min dagliga dos och sen mdde jag okej efter nn timme d jag har depot nu, fast frn 225mg ner till 150mg har jag inte mrkt nn strre skillnad. Funderar p att lgga ner dom ven om doktorn tycker att jag ska fortstta med dom.
Citera
2011-06-14, 21:42
Medlem
Tack fr era inlgg.
Idag r dag 4 p 150mg Venlafaxin, s jag fr vll anta att om jag skulle f ngra vrre abstinenssymptom av att hoppa frn 300mg till 150mg - ja d borde jag ha ftt uppleva dessa nu?

De effekter jag kan knna r att jag blir vldigt ltt yr om jag stller mig upp snabbt, det r ocks den hr biverkningen som r jobbigast.
Det pminner starkt om blodtrycksfall men det svartnar inte fr gonen jag blir bara yr + fr den svimingsknslan.

Jag antar detta beror p venlafaxinet och inte ngot annat som mitt hjrta.

Jag har en ngot frhjd ngest men det r mestadels p morgonen innan jag har ftt i mig mitt Metadon s det kan lika grna vara Metadonets frtjnst.
Utver det s r jag m i musklerna, inga brain zapps. Fr se nr jag trappar ner ytterligare.

Min plan r vll att st p 150mg nu tminstone tills p Sndag, blir nog aningen lngre, ett par dagar. Sedan snka med antingen 37,5mg eller 75mg - dr r jag inte sker nnu.
Citera
2011-06-16, 17:39
Medlem
lithionits avatar
ju lngsammare nedtrappning desto bttre, om man slutar tvrt fr man skitjobbig abstinens och stor risk att bli deprimerad igen.

Ska du byta till nn annan medicin? Om man t.ex. byter ssri kan man gra sk. "switch" som lkarna sger och byta direkt utan nn nedtrappning.
Citera
2011-06-16, 17:54
Medlem
Slutade tvrt med Efexor. Fysiskt sjuk i tv veckor, muskelvrk och synrubbningar. Kraftig ngest i minst 2 mnader efter att jag slutat ta tabletterna.
Citera
2011-06-16, 18:14
Medlem
Stormorfars avatar
Krde 225mg/dag ett tag och hoppade ver en dag, vaknade mer eller mindre med en fet jvla AT. Svettig som fan osv, slngde i mig dagsdosen och sen mdde jag bra efter en liten stund. Kr 150mg nu, funderar p att trappa ut dom p egen hand. Lr ju bli ett helvete
Citera
2011-08-12, 16:42
Medlem
En liten uppdatering och en frga till er som vet.

Jag trappade som sagt ner vldigt snabbt frn 300mg till 75mg och t 75mg i ett par veckor.
I mndags den 8e s tog jag min sista dos p 75mg, har vart helt fri sedan dess och jag knner inte direkt ngra symptom nnu. Iallafall inga som str ut som SNRI withdrawal.

Ngon som har slutat med Efexor/Venlafaxin och kan bertta hur lnge det tog fr er att brja f symptom (om ni fick ngra) efter sista dosen.
Citera
2011-08-13, 07:14
Medlem
kiwigurkas avatar
Jag brjade knna symtomen efter ungefr 36 timmar vad jag kan minnas. S om du klarat dig hittills s tror jag att du slipper utsttningssymtom.
Citera
2011-08-14, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiwigurka
Jag brjade knna symtomen efter ungefr 36 timmar vad jag kan minnas. S om du klarat dig hittills s tror jag att du slipper utsttningssymtom.
Jag har inte ftt ngra grova symptom nnu. Och det har snart gtt 6 dagar utan.
Idag brjade jag dock uppleva en frhjd ngest samt dessa konstiga elektriska sttar som jag har lst s mycket om men aldrig upplevt tidigare.

Jag tror det r dom hr sttarna iallafall, det knns som en stt som brjar i huvudet och sprider ut sig och fr en millisekund s r kroppen helt bedvad av eletriciteten. Ungefr s.
Och ja, jag r frjvligt trtt, hela tiden, orkesls.
Citera
2011-08-14, 09:26
Medlem
jag mr skitdligt (fysiskt d) dagen efter missad dos. det gr sttar genom hela kroppen, jag fr enorm huvudvrk och mr illa. s jag r vldigt noga med att ta den med andra ord. hehe. men om du har klarat dig s lnge tror inte jag heller du kommer f ngra vrre utsttningssymtom.
Citera
2011-08-15, 03:45
Medlem
Jag trappar sjlv ner denna demoniska medicin och minskar med 75mg vecka, brjade ven jag frn 300mg. Den stora skillnaden r vl att jag aldrig fick effekt av medicnen utan bara ordinerats mer och mer. Inte heler tit den mer n ett knappt halvr.

Skulle absolut inte vilja halvera doser s drastiskt, jag fr jobbiga symptom som det r nu. Har tnt av frn Tramadol och benzo men detta r betydligt vrre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in