2011-06-11, 20:34
Medlem
The Barrs avatar
Om man har en timanställd anställd på deltid som får semesterlönen utbetalad som semesterersättning vid varje löneutbetalning, hur funkar det med de skatt och arbetsgivaravgift? Räknas semesterersättningen in i den vanliga lönen eller skall den hanteras separat på något sätt?
Citera
2011-06-11, 20:38
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Om man har en timanställd anställd på deltid som får semesterlönen utbetalad som semesterersättning vid varje löneutbetalning, hur funkar det med de skatt och arbetsgivaravgift? Räknas semesterersättningen in i den vanliga lönen eller skall den hanteras separat på något sätt?

Den räknas in i den vanliga lönen. Egentligen ska den utbetalas året efter intjänande året,som är mars till mars vill jag minnas och bokföras som en skuld tills dess att den utbetalas.
Citera
2011-06-11, 21:36
Medlem
The Barrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Egentligen ska den utbetalas året efter intjänande året,som är mars till mars vill jag minnas och bokföras som en skuld tills dess att den utbetalas.

Edit: Nu tänkte jag lite fel, bort med det...

Men om man utbetalar semesterersättning istället för semesterlön, vilket är fallet då anställningen upphör och vid kortare tillfälliga anställningar eller vissa timanställningar som t.ex. för uthyrd personal som kan jobbt mycket oregelbundet, kan det väl omöjligen vara så att den innestående semesterersättningen skall ligga och jäsa i företaget en viss tid? Det gäller väl bara vid utbetalning av semesterlön?
Senast redigerad av The Barr 2011-06-11 kl. 21:46.
Citera
2011-06-11, 22:03
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Edit: Nu tänkte jag lite fel, bort med det...

Men om man utbetalar semesterersättning istället för semesterlön, vilket är fallet då anställningen upphör och vid kortare tillfälliga anställningar eller vissa timanställningar som t.ex. för uthyrd personal som kan jobbt mycket oregelbundet, kan det väl omöjligen vara så att den innestående semesterersättningen skall ligga och jäsa i företaget en viss tid? Det gäller väl bara vid utbetalning av semesterlön?

Korrekt
Citera
2011-06-11, 23:04
Medlem
The Barrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Korrekt

Ah, misstänker att jag misstolkade ditt svar. Tack iallfall.
Citera
2011-06-12, 08:32
Medlem
Bairuilongs avatar
Är inte semesterlönen och semesterersättning olika ord för samma sak?

Om man betalar ut den året efter eller i samband med varje månadslön är väl upp till överenskommelse?

Jag har många exempel där vi betalt ut enligt båda alternativen, och i min värld är det tekniskt sett samma pengar.
Citera
2011-06-12, 12:32
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Är inte semesterlönen och semesterersättning olika ord för samma sak?

Om man betalar ut den året efter eller i samband med varje månadslön är väl upp till överenskommelse?

Jag har många exempel där vi betalt ut enligt båda alternativen, och i min värld är det tekniskt sett samma pengar.

Jo....semesterlön får du när du är ledig året efter du tjänat in den. Semesterersättning får du jobbar en kortare period och är t ex timanställd,och därför inte har nån schemalagd semesterledighet att ta ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in