2011-06-11, 18:43
Medlem
Taalmannens avatar
Ska byta tak på altanen. Det är klantskallar som byggt altanen (snett, skarvade takplattor, otätt mot vägg, spikat golv istället för skruvat, etc) och jag skulle helst riva ner skiten och börja om, men det är ett j*vla jobb och orkar inte.

Det största problemet jag vill fixa är att det är otätt mot husväggen. Väggen är lockpanel eller närmare bestämt omvänd locklist. Givetvis är felet att det regnar in och regnet kommer nästan alltid från SW och altanen är åt söder.

Nu sitter det korrugerad plast på, men tänker mig att det är lättare att fixa det tätt med ett plant tak, typ kanalplast.

Någon med en bra lösning?
Senast redigerad av Taalmannen 2011-06-11 kl. 18:56. Anledning: förtydligande
Citera
2011-06-11, 21:15
Medlem
Taalmannens avatar
Attan vad segt! Visst det är lördagskväll och bara puckon som jag skriver här, men jag har funderat ut en lösning. Om den är bra, tveksamt...

Såga med cirkelsåg av lockpanelens yttersta brädor, snett inställd så att det blir en droppnäsa två gånger så att taket precis passar in. Grundmåla det nyligen befriade träet och låt torka. Skaffa en plåt vinklad så att den kan stickas in bakom de nyligen befriade brädorna och täta den med silikon där den dykt upp. Montera taket och låt givetvis den monterade plåten ligga överst..

Hur låter det? Bättre, enklare, billigare alternativ?
Senast redigerad av Taalmannen 2011-06-11 kl. 21:30. Anledning: förtydligande
Citera
2011-06-11, 22:10
Medlem
TeEsErs avatar
Som du säger borde funka men det gör att du måste lita helt på mjukfogen håller tätt (vilket den antagligen gör och skulle den inte göra det är det bara att förnya den).

Om du vill vara riktig anal så skär du ett snitt i de yttre panelbräderna. Tar av dem, sen lägger du ett instickssnitt (som lutar svagt nedåt, utåt för avrinningen) i de undre panelbräderna. In med plåten i det snittet, täta och sen tillbaka med de yttre panelbräderna. Det är en krångligare lösning men du är inte lika beroende av en mjukfog.

/T
Citera
2011-06-11, 22:27
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Som du säger borde funka men det gör att du måste lita helt på mjukfogen håller tätt (vilket den antagligen gör och skulle den inte göra det är det bara att förnya den).

Om du vill vara riktig anal så skär du ett snitt i de yttre panelbräderna. Tar av dem, sen lägger du ett instickssnitt (som lutar svagt nedåt, utåt för avrinningen) i de undre panelbräderna. In med plåten i det snittet, täta och sen tillbaka med de yttre panelbräderna. Det är en krångligare lösning men du är inte lika beroende av en mjukfog/T

Kunde inte följa dig där! Felfattat av mig? Vad är skillnaden på vad jag föreslog?
Senast redigerad av Taalmannen 2011-06-11 kl. 22:57. Anledning: förtydligande
Citera
2011-06-12, 00:35
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Kunde inte följa dig där! Felfattat av mig? Vad är skillnaden på vad jag föreslog?
Han menar att du ta bort locken och sågar medelst en cirkelsåg ett ca 15 gradigt utåt lutande snitt i de underliggande panelbrädorna. I detta sticker du sen in plåten som du låtit bocka ut en centimeter. Täta sedan i snittet och återmontera panelen så har du en garanterat tät lösning.

Typ så här får väl plåten se ut i profil:

Kod:
    ______
   Panel I
         I
         I
         I
         I
         I
         I
         I
         I
         I__________________
                  Altantaket

edit: Okej, min ritning var väl inte den bästa ...
Senast redigerad av Milwaukee 2011-06-12 kl. 00:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in