2011-06-11, 16:13
Citat:
Nu startar kommunen ett nio veckor långt väktarprogram för arbetslösa Botkyrkabor. Syftet är att sänka arbetslösheten i kommunen och samtidigt öka tryggheten.
Jag har dock svårt att tänka mig att folk inom branschen jublar över hur man i det här fallet rekryterar folk. Bevakningsbranschen försökte väl för ett par år sedan att vässa sin image med bl.a. ett säkerhetsgymnasium och med det komma bort från ABAB, lågstatus och extraknäckande studenter.
Man ville bygga ett riktigt yrke, med riktig utbildning och med krav på kompetens, motivation och lämplighet.
Det är dock intressant att se hur man här i Botkyrka formligen håller dessa arbetslösa människor i handen och leder in dem i en utbildning.
Vad jag vet så är väl inte säkerhetsbranschen i några särskilda behov av initiativlösa och lågutbildade? Naturligtvis kan det finnas lämpligt folk även i den här gruppen, men ingenstans så nämns en eventuell intervju eller någon sorts lämplighetsprövning innan man blir antagen. Kraven verkar helt enkelt bygga på att man skall vara arbetslös och skriven i Botkyrka.
Jag är själv i utkanten av säkerhetsbranschen och tycker att frågan är intressant även för mig. Men hur ser ni i branschen på detta? Någon väktare?
Citat:
Är det rätt att kommunen/skattebetalarna står för kalaset på det här sättet?
Villkoren för att komma in på dagens befintliga väktarutbildning är att man får en anställning vid något av de auktoriserade bevakningsföretagen som sedan betalar utbildningen. Det finns även ett privat alternativ i norra Sverige som kostar ca 10 000 kronor.
- Vårt program kommer att finansieras av kommunen och riktar sig till en målgrupp som av olika anledningar har svårt att få en fast anställning och dessutom inte har möjlighet att finansiera sin utbildning själv. En del saknar också gymnasiebehörighet, säger Marcus Qvennerstedt.
- Vårt program kommer att finansieras av kommunen och riktar sig till en målgrupp som av olika anledningar har svårt att få en fast anställning och dessutom inte har möjlighet att finansiera sin utbildning själv. En del saknar också gymnasiebehörighet, säger Marcus Qvennerstedt.
Ingen av de som går utbildningen är heller garanterade något jobb, utan de hamnar väl längst ned i rang när de kommer dragandes med annat än bolagens egna kurser? (Antar att det är så man hanterar ”uppstickare” bland företagen)
Känns det inte som Botkyrka rycker undan mattan för många bevakningsbolag rent imagemässigt?
http://www.botkyrka.se/Nyheter/Sidor...-Botkyrka.aspx