• 1
  • 2
2011-06-11, 16:13
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Nu startar kommunen ett nio veckor långt väktarprogram för arbetslösa Botkyrkabor. Syftet är att sänka arbetslösheten i kommunen och samtidigt öka tryggheten.

Jag har dock svårt att tänka mig att folk inom branschen jublar över hur man i det här fallet rekryterar folk. Bevakningsbranschen försökte väl för ett par år sedan att vässa sin image med bl.a. ett säkerhetsgymnasium och med det komma bort från ABAB, lågstatus och extraknäckande studenter.
Man ville bygga ett riktigt yrke, med riktig utbildning och med krav på kompetens, motivation och lämplighet.

Det är dock intressant att se hur man här i Botkyrka formligen håller dessa arbetslösa människor i handen och leder in dem i en utbildning.
Vad jag vet så är väl inte säkerhetsbranschen i några särskilda behov av initiativlösa och lågutbildade? Naturligtvis kan det finnas lämpligt folk även i den här gruppen, men ingenstans så nämns en eventuell intervju eller någon sorts lämplighetsprövning innan man blir antagen. Kraven verkar helt enkelt bygga på att man skall vara arbetslös och skriven i Botkyrka.

Jag är själv i utkanten av säkerhetsbranschen och tycker att frågan är intressant även för mig. Men hur ser ni i branschen på detta? Någon väktare?

Citat:
Villkoren för att komma in på dagens befintliga väktarutbildning är att man får en anställning vid något av de auktoriserade bevakningsföretagen som sedan betalar utbildningen. Det finns även ett privat alternativ i norra Sverige som kostar ca 10 000 kronor.

- Vårt program kommer att finansieras av kommunen och riktar sig till en målgrupp som av olika anledningar har svårt att få en fast anställning och dessutom inte har möjlighet att finansiera sin utbildning själv. En del saknar också gymnasiebehörighet, säger Marcus Qvennerstedt.
Är det rätt att kommunen/skattebetalarna står för kalaset på det här sättet?
Ingen av de som går utbildningen är heller garanterade något jobb, utan de hamnar väl längst ned i rang när de kommer dragandes med annat än bolagens egna kurser? (Antar att det är så man hanterar ”uppstickare” bland företagen)
Känns det inte som Botkyrka rycker undan mattan för många bevakningsbolag rent imagemässigt?

http://www.botkyrka.se/Nyheter/Sidor...-Botkyrka.aspx
Citera
2011-06-11, 17:21
Bannlyst
Arbetsförmedlingen betalar bara utbildningar som är under 6 mån och direkt leder till jobb, dvs dom startar inte en utbildning om det inte finns en efterfrågan - och det får man ju säga är vettigt.
Citera
2011-06-11, 19:01
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoi!
Arbetsförmedlingen betalar bara utbildningar som är under 6 mån och direkt leder till jobb, dvs dom startar inte en utbildning om det inte finns en efterfrågan - och det får man ju säga är vettigt.
Men att hänvisa till efterfrågan är väl ganska ointressant då verkligheten troligen ser ut som jag beskrev den? Eller? De (Arbetsförmedlingen) kan utbilda 25 000 personer om de vill; det jag delvis syftade på var att dessa nog ändå inte kommer att ligga först i kö till anställning när det kommer till kritan.
Varför skulle de privata bevakningsbolagen missgynna de egna utbildningarna; utbildningar som de har insyn i, som de betalar och med vars verksamhet de har försökt höja statusen på yrket - och istället anställa personer som gått kommunala utbildningar där ursprungligt fokus snarare legat på arbetslöshetsåtgärder för lågutbildade än elevernas egna intresse för säkerhet/bevakning?

Jag är kanske lite oinsatt i branschen, men att de här delarna skulle fungera så mycket annorlunda än på andra ställen i yrkeslivet tvivlar jag på.

Men jag skulle gärna höra lite vad personer ur branschens egna led anser.
Citera
2011-06-11, 21:02
Medlem
Jag vet att Securitas och G4 skickar deras personal till BYA för utbildning och jag har svårt att se att någon av dessa Väktarbolag skulle anställa folk som fått utbildning från annat håll då de har samarbete med BYA.

Om de Securitas eller G4 skulle anställa en väktare med kommunal utbildning så skulle de dra undan mattan för dem själva och för BYA så jag tror inte att de kommer anställa någon med kommunal utbildning.

Det finns ju dock mindre väktarbolag som kanske skulle tycka att en kommunal utbildning är bra eftersom de mindre bolagen inte alltid har råd att skicka folk på utbildning.

Jag jobbar för Securitas och på intervjun kommer jag ihåg att chefen sa att de accepterar bara folk som har gått utbildningen från BYA och det är endast BYA som står för utbildning åt Securitas personal.
Citera
2011-06-12, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groundtotem
Jag jobbar för Securitas och på intervjun kommer jag ihåg att chefen sa att de accepterar bara folk som har gått utbildningen från BYA och det är endast BYA som står för utbildning åt Securitas personal.

Ja, det är också den uppfattningen jag fått när jag jobbade inom den branschen.

Dessutom är ju väktarutbildningen en två-stegsutbildning med först VU1 på två veckor och sedan VU2 senast 6 månader efter med "lärotid" där mellan.

Kommunen kanske ska starta eget bevakningsföretag och utbilda själva och på så sätt få "lokala" väktare?

Sen är det ju bara inte utbildning det hänger på. Länsstyrelsen ska ju godkänna väktaren också (laglydighet kollas bland annat).

Men som sagt det kanske rör sig om att kommunen är trött på att hyra in G4S och Securitas för stora summor varje år och istället startar eget bevakningsföretag, startar egen utbildning, anställer lokala "förmågor" och utser dessa till några slags lokala sheriffer. Då kanske de kommer undan billigare, får ner arbetslösheten i kommunen och hoppas på att de lokala sherifferna gör ett bättre jobb än G4S och Securitas.
Citera
2011-06-12, 13:53
Medlem
Oneofakinds avatar
Citat:
Jag vet att Securitas och G4 skickar deras personal till BYA för utbildning och jag har svårt att se att någon av dessa Väktarbolag skulle anställa folk som fått utbildning från annat håll då de har samarbete med BYA.
.

Vet att G4S tar in vem fan som helst bara de har utbildning - när det krisar med personaltillgången lite.

Nu inför sommaren får vi in folk från arbetsförmedlingen, och vi är väl måttligt nöjda. Några är riktiga stolpskott och man förstår varför de inte haft jobb innan.. Får väl hoppas att företaget verkligen utnyttjar provanställningen och sparkar dem som inte passar in.
Citera
2011-06-13, 19:59
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oneofakind
Vet att G4S tar in vem fan som helst bara de har utbildning - när det krisar med personaltillgången lite.

Nu inför sommaren får vi in folk från arbetsförmedlingen, och vi är väl måttligt nöjda. Några är riktiga stolpskott och man förstår varför de inte haft jobb innan.. Får väl hoppas att företaget verkligen utnyttjar provanställningen och sparkar dem som inte passar in.

På en ort har G4S tagit in folk som kört på Panaxia, dessa blev direkt nekade efter att först ha sökt till sec innan de fick anställning "hur lätt som helst" på Panaxia.

Och, jag har träffat några av dessa och tro mig, dessa ska ej arbeta som väktare av olika anledningar.

För övrigt verkar man kunna kasta in vem som helst nu mera, men det långa talet passar sig inte i denna tråd.

EDIT.

Glömde nämna att på de orter jag varit verksam (sec) har man endast tagit in nytt alt. inflyttat folk MED utbildning från BYA.

Hur det ser ut på större orter, med mer omsättning (mellan företag) av personal kan jag inte uttala mig om.
Senast redigerad av WhenAllLightDies 2011-06-13 kl. 20:02.
Citera
2011-06-13, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Hur det ser ut på större orter, med mer omsättning (mellan företag) av personal kan jag inte uttala mig om.

Väktarbranschen måste ligga väldigt högt när det gäller personalomsättning.

Vet inte varför det är så. Relativt bra betalt, lätt att få jobb om man är laglydig och normal.

Kan det vara så att det är nattarbete (många pallar inte detta längre perioder), ostimulerande jobb ibland (stationärt = sitta och glo 12 timmar på ett ställe, rond = springa runt och känna på tusen dörrar på 12 timmar om och om igen, natt efter natt), ensamt osv.

Fast det är ändå inget mot USA. Hörde att Securitas i USA hade en personalomsättning på 30% per år.
Citera
2011-06-14, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oneofakind

Då har jag misstagit mig på G4S då verkar det som, hade för mig att de endast tog in folk från BYA..

Sen angående personalomsättningen:

Tror att den största anledningen till varför det är så stor omsättning på personal är helt enkelt pga av att det är ett ganska krävande yrke. Man måste ha lite tålamod och energi för att orka hålla igång 10-12h. Sen är det ju inte så kul när det sociala livet blir lidande eftersom man sover mycket av dagen då man inte jobbar och detta passar inte alla, vilket jag förstår till fullo.

Det många inte vet om rondväktare i alla fall är att man går hyfsat mycket beroende på vilket BO man kör och man måste vara noga hela tiden för en miss på ett företag kan bli kostsamt. Sen det inte kul att sitta stationärt heller, tiden går sakta och man har egentligen ingen att göra.
Citera
2011-06-15, 22:16
Medlem
Oneofakinds avatar
Citat:
Då har jag misstagit mig på G4S då verkar det som, hade för mig att de endast tog in folk från BYA..

Till största del gör dom väl det. Men som sagt: När det krisar lite pga bristande planering (eller ren otur?) så spelar det inte så stor roll vart folk har utbildat sig..
Citera
2011-06-16, 00:41
Medlem
bombaccis avatar
väktaryrket är bland de sämsta yrkerna som finns och kommer förmodligen alltid att vara så. Varför ska de gå en utbildning i nio VECKOR för?

När jag gick den där privat så gick jag steg ett på några dagar och steg två också på ett par dagar ( var länge sne nu men trr det var typ 3 + 4 dagar eller nåt sånt) och det var en hel del dötid där med. Så frågan är vad de ska göra resten av tiden?

plugga svenska?
Citera
2011-06-16, 21:37
Medlem
Oneofakinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
väktaryrket är bland de sämsta yrkerna som finns och kommer förmodligen alltid att vara så. Varför ska de gå en utbildning i nio VECKOR för?

När jag gick den där privat så gick jag steg ett på några dagar och steg två också på ett par dagar ( var länge sne nu men trr det var typ 3 + 4 dagar eller nåt sånt) och det var en hel del dötid där med. Så frågan är vad de ska göra resten av tiden?

plugga svenska?

Håller väl inte med om att det är bland de sämsta yrkena.

Men i vilket fall: Utbildningen är på typ 3 veckor nu (först två, sen en vecka efter "praktik").

Vettifan vad de ska göra i 9 veckor.. "Ämnen som socioekonomisk utsatthet, interkulturella frågor och integrationsfrågor kommer också att finnas på schemat" det kan dom väl ordbajsa och rita teckningar till i några veckor iofs..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in