• 1
  • 2
2011-06-11, 15:31
Medlem
Rulzas avatar
Hej Flashback!

Under den senaste tiden har jag märkt att antalet självmordsbenägna runtom i världen har ökat avsevärt. Självmord är alltid tragiskt och berör många runtomkring, därför tycker jag att man bör bekämpa det. I historien har vi sett självmord och massjälvmord innan, dock så dog de ofta en så kallad martyrdöd. Det låter hemskt att säga, men deras självmord hade oftast ett syfte inom t.ex krig. Vad drev en människa till att begå självmord förr i tiden då? Det handlade troligtvis ofta om anledningar såsom att man offrade sig för sitt land eller sin familj, eller att man offrade sig för högre gudar. Det handlade mer om offer, än att man var trött på livet.

Idag ser vi en tydlig kontrast till de tidigare självmordsmönstren. Vi ser folk som begår självmord, vi ser folk som är deprimerade runtomkring oss varje dag. Och statistiken visar att antalet deprimerade, och därmed självmordsbenägna, har ökat dramatiskt de senaste åren. Självmord idag tycks gå hand i hand med depressioner.

Varför är det en sådan kontrast till nu och då? Varför är fler folk självmordsbenägna idag än förut? Varför är fler folk deprimerade än förut?

Jag har två teorier att lägga fram kring detta.

Teori 1: Religionens avsaknad och ateismens framsteg har undanröjt existensberättigandet och meningen med livet för många. För många deprimerade och självmordsbenägna har hamnat i en svacka i livet och ställt sig frågan; "Varför finns jag? Det finns ingen mening att leva om jag bara ska leva vidare och vidare och lida..." Därför tror jag att det är lättare att ta beslutet om självmord, eftersom det finns inget högre syfte att tjäna.

Motsägelser mot detta? En del religioner förespråkar t.o.m självmord, eller i alla fall martyr.

Teori 2: Det fördes ingen statistik på hur deprimerade folk var förr i tiden. Detta betyder att folk kan visst ha varit lika deprimerade, om inte mer p.g.a levnadsförhållanden förr i tiden.

Vad säger ni?
Citera
2011-06-11, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rulza
Hej Flashback!

Under den senaste tiden har jag märkt att antalet självmordsbenägna runtom i världen har ökat avsevärt. Självmord är alltid tragiskt och berör många runtomkring, därför tycker jag att man bör bekämpa det. I historien har vi sett självmord och massjälvmord innan, dock så dog de ofta en så kallad martyrdöd. Det låter hemskt att säga, men deras självmord hade oftast ett syfte inom t.ex krig. Vad drev en människa till att begå självmord förr i tiden då? Det handlade troligtvis ofta om anledningar såsom att man offrade sig för sitt land eller sin familj, eller att man offrade sig för högre gudar. Det handlade mer om offer, än att man var trött på livet.

Idag ser vi en tydlig kontrast till de tidigare självmordsmönstren. Vi ser folk som begår självmord, vi ser folk som är deprimerade runtomkring oss varje dag. Och statistiken visar att antalet deprimerade, och därmed självmordsbenägna, har ökat dramatiskt de senaste åren. Självmord idag tycks gå hand i hand med depressioner.

Varför är det en sådan kontrast till nu och då? Varför är fler folk självmordsbenägna idag än förut? Varför är fler folk deprimerade än förut?

Jag har två teorier att lägga fram kring detta.

Teori 1: Religionens avsaknad och ateismens framsteg har undanröjt existensberättigandet och meningen med livet för många. För många deprimerade och självmordsbenägna har hamnat i en svacka i livet och ställt sig frågan; "Varför finns jag? Det finns ingen mening att leva om jag bara ska leva vidare och vidare och lida..." Därför tror jag att det är lättare att ta beslutet om självmord, eftersom det finns inget högre syfte att tjäna.

Motsägelser mot detta? En del religioner förespråkar t.o.m självmord, eller i alla fall martyr.

Teori 2: Det fördes ingen statistik på hur deprimerade folk var förr i tiden. Detta betyder att folk kan visst ha varit lika deprimerade, om inte mer p.g.a levnadsförhållanden förr i tiden.

Vad säger ni?

Teori ett är rätt idiotisk i allmänhet då den inte belägger något grundaktigt syfte. Teori två är jag dock benägen att hålla med om trotts att det endast är ett faktiskt konstaterande?

Människor har i alla tider mått dåligt, detta blev dock endast bemärkt i historieböckerna när någon etablerad tog steget, ex. Van Gogh. Vårt samhälle är dock beroende av detta då dessa personer oftast innehar en större kreativitet som kan förändra samhället.
Citera
2011-06-11, 15:46
Medlem
Fightern90s avatar
Det kan vara en sjukdom som dom har som får en att tänka på självmord, hade en polare som hade aspergers syndrom och han hade självmords tankar i ett halvår innan han utförde självmordet, men jag vet inte. tror det kan vara för det.
Citera
2011-06-11, 15:52
Medlem
Rulzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Im-faceless
Teori ett är rätt idiotisk i allmänhet då den inte belägger något grundaktigt syfte. Teori två är jag dock benägen att hålla med om trotts att det endast är ett faktiskt konstaterande?
Det är helt rätt, det är inget grundaktigt syfte. Dock så tror jag att det kan vara med och spela en roll i det stora hela för en människa, i alla fall i slutet. Eller?
Citat:
Ursprungligen postat av Im-faceless
Människor har i alla tider mått dåligt, detta blev dock endast bemärkt i historieböckerna när någon etablerad tog steget, ex. Van Gogh. Vårt samhälle är dock beroende av detta då dessa personer oftast innehar en större kreativitet som kan förändra samhället.
Absolut, men så som vi ser idag ser vi en ökning de senaste åren i alla fall. Vad beror detta på? Beror det helt enkelt på att det är fler människor vilket skapar fler intriger? Om det är fler människor och det i så fall skapas fler intriger borde det även vara enklare att hitta vänner? Eller är jag helt ute och cyklar?

Dela gärna med er av vad ni tror, eller vad ni har upplevt.
Citera
2011-06-11, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fightern90
Det kan vara en sjukdom som dom har som får en att tänka på självmord, hade en polare som hade aspergers syndrom och han hade självmords tankar i ett halvår innan han utförde självmordet, men jag vet inte. tror det kan vara för det.

Finns flera studier som talar emot det.
Citera
2011-06-11, 15:53
Medlem
Rulzas avatar
Citat:
Jag beklagar din väns död.

Absolut kan det vara psykiska sjukdomar, det är helt rätt. Dock så är det inte alla med psykisk sjukdom som begår självmord, och i majoritet brukar det vara mentalt friska människor som begår självmord.
Citera
2011-06-11, 15:53
Medlem
Citat:
Under den senaste tiden har jag märkt att antalet självmordsbenägna runtom i världen har ökat avsevärt.

Hur har du märkt detta?

Citat:
Självmord är alltid tragiskt och berör många runtomkring, därför tycker jag att man bör bekämpa det. I historien har vi sett självmord och massjälvmord innan, dock så dog de ofta en så kallad martyrdöd. Det låter hemskt att säga, men deras självmord hade oftast ett syfte inom t.ex krig. Vad drev en människa till att begå självmord förr i tiden då? Det handlade troligtvis ofta om anledningar såsom att man offrade sig för sitt land eller sin familj, eller att man offrade sig för högre gudar. Det handlade mer om offer, än att man var trött på livet.

Det skrivs om martyrdöd i historieböckerna, inte om självmord baserade på depressioner, därför har du fått en felaktig uppfattning.

Citat:
Idag ser vi en tydlig kontrast till de tidigare självmordsmönstren. Vi ser folk som begår självmord, vi ser folk som är deprimerade runtomkring oss varje dag.

Gör "vi"? Hur kan vi se en kontrast när vi bara har upplevt nutiden?

Citat:
Och statistiken visar att antalet deprimerade, och därmed självmordsbenägna, har ökat dramatiskt de senaste åren.

Vilken statistik visar detta? Om det stämmer så beror det väl på att jordens population har ökat avsevärt. Har du statistik på andelen, inte antalet, självmordsbenägna då och nu?

Citat:
Självmord idag tycks gå hand i hand med depressioner.

Jag är övertygad om att även dåtidens självmord gick hand i hand med depressioner.

Ledsen om jag är hård men ditt inlägg är fullt med antaganden utan grund och framlägger dem som fakta.
Citera
2011-06-11, 16:05
Medlem
Rulzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dune
Hur har du märkt detta?
De dagliga trådarna som startas på Flashback om hur illa folk mår är ett exempel.
Anti-depressiva medel skrivs ut mer och mer. Kan bero på att man får lättare tillgång till det, kanske inte.

I Japan har självmorden ökat med 50 procent de senaste 50 åren, trots att det är ett så pass välutvecklat land med hög levnadsstandard och hög medellivslängd.

Dessutom finns det studier som visar på att självmord i världen ökar.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=2527916

http://sverigesradio.se/sida/artikel...artikel=297882

Även här ser du en dramatisk ökning
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvmordsstatistik
Citat:
Det skrivs om martyrdöd i historieböckerna, inte om självmord baserade på depressioner, därför har du fått en felaktig uppfattning.
Precis, det är det jag säger i andra ordalag i min andra teori också.

Citat:
Gör "vi"? Hur kan vi se en kontrast när vi bara har upplevt nutiden?
Korrekt uttalat. Det är sant att vi inte kan vara säkra på denna kontrast, men om vi ska lita på den konkreta fakta vi vet så finns det en kontrast.

Citat:
Vilken statistik visar detta? Om det stämmer så beror det väl på att jordens population har ökat avsevärt. Har du statistik på andelen, inte antalet, självmordsbenägna då och nu?
Postade länkar vid ditt första inlägg. Om du vill ha fler källor så är det bara att säga ordet, så får du ditt.

Här är även en länk som visar mellan 1950-2003
http://www.suicide.org/suicide-stati...ml#death-rates

Global suicide rates have increased 60% in the past 45 years.

Citat:
Jag är övertygad om att även dåtidens självmord gick hand i hand med depressioner.
Säkerligen stämmer detta in på flertal, men under de senaste decennierna har ändå depression och självmord ökat. Varför?
Citat:
Ledsen om jag är hård men ditt inlägg är fullt med antaganden utan grund och framlägger dem som fakta.
De är inte antaganden utan grund, utan det är fakta. Men det är rätt att jag ska redovisa källor, annars kan ju vem som helst påstå vad som helst.
Citera
2011-06-11, 16:11
Medlem
Fightern90s avatar
Citat:
Jag beklagar din väns död.

Absolut kan det vara psykiska sjukdomar, det är helt rätt. Dock så är det inte alla med psykisk sjukdom som begår självmord, och i majoritet brukar det vara mentalt friska människor som begår självmord.

Tack så mycket.

Jo sant det som du säger, oftast är dom friska som begår självmord. men oftast är dom deprimerade, tex har ingen att umgås med eller inte lyckas med skola eller jobb eller ngt annat. och det leder ju till att man får självmords tankar om man inte lyckas i livet. Men det kan också vara för att man har problem inom familjen. mamman tar droger pappan alkoholist exempelvis.
Citera
2011-06-11, 16:13
Bannlyst
självmord beror på det här samhället vi lever i. mest är det pengarna som är problemet. dom borde brännas. se filmen zeitgeist: addendum på youtube.

moderna människor är inte skapade för att leva i ett sånt här samhälle, därför mår dom dåligt.
Citera
2011-06-11, 16:15
Medlem
Citat:
Det är helt rätt, det är inget grundaktigt syfte. Dock så tror jag att det kan vara med och spela en roll i det stora hela för en människa, i alla fall i slutet. Eller?

Absolut, men så som vi ser idag ser vi en ökning de senaste åren i alla fall. Vad beror detta på? Beror det helt enkelt på att det är fler människor vilket skapar fler intriger? Om det är fler människor och det i så fall skapas fler intriger borde det även vara enklare att hitta vänner? Eller är jag helt ute och cyklar?

Dela gärna med er av vad ni tror, eller vad ni har upplevt.

Detta beror troligtvis på att människor i exempelvis afrika börjat rapportera och på så sätt blivit en del av självmordstatestiken. Vi har inte nått en ny era av överlägntande dödsönskan.
Citera
2011-06-11, 16:20
Medlem
Rulzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
självmord beror på det här samhället vi lever i. mest är det pengarna som är problemet. dom borde brännas. se filmen zeitgeist: addendum på youtube.

moderna människor är inte skapade för att leva i ett sånt här samhälle, därför mår dom dåligt.
Jag har sett Zeitgeist, de har dock en ganska upprepande tendens att överdriva saker och ting och i vissa fall i dokumentären rent utsagt ljuga om fakta.

Dock så har dokumentären en poäng. Vi sitter fast i vårat liv, under det monetära systemet. Går till jobbet klockan 8, går hem klockan 4, tittar på Hey Baberiba sedan upprepar vi dagarna för att vänta på vår avlöning för att spendera pengarna i sparande eller kanske en gång vartannat år resa ut en vecka till ett exotiskt land.

För majoriteten ser livet ut så här, i många år. Jag gissar att när man lever så här är det lätt att man tillslut blir så trött och ser ingen poäng med allting. Därför vill man göra en drastisk förändring. Men vad vet jag, jag bara spekulerar.
Citat:
Tack så mycket.

Jo sant det som du säger, oftast är dom friska som begår självmord. men oftast är dom deprimerade, tex har ingen att umgås med eller inte lyckas med skola eller jobb eller ngt annat. och det leder ju till att man får självmords tankar om man inte lyckas i livet. Men det kan också vara för att man har problem inom familjen. mamman tar droger pappan alkoholist exempelvis.
Du har rätt, oftast är det långvariga problem som skapar depression vilket leder till att man i slutändan begår självmord. Ensamma människor som begår självmord är också vanligt.

Dock så finns det undantag. Min väns pappas arbetskamrat levde ett till synes härligt liv. Han hade två barn, en hustru, ett jobb och en fastighet. Helt oväntat gick han ändå ut och sköt sig i skogen. Man kan ställa sig frågan varför? Ingen annan än han själv kan klart och tydligt besvara den frågan. Vi kan endast spekulera kring vad som driver en sådan människa till att begå självmord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in