2011-06-10, 22:24
Medlem
Zaxxons avatar
Är vi inte alla less på höra flosklerna "lokalt med regn", "lokalt med sol", "lokalt med åska", "lokalt med snöfall", "lokalt med personrån", etc.

Om nu något väder INTE skulle vara lokalt, vad är det då? Globalt?

Vad är kriteriet för att något skall vara lokalt? Någon form av måttsättning måste finnas och jag undrar: hur lyder den? "Lite runt omkring sådär lite godtyckligt chansartat ... whatever..gäääsp"? Vilken vetenskap då isf.
Senast redigerad av Zaxxon 2011-06-10 kl. 22:35.
Citera
2011-06-10, 23:01
Medlem
bowlingjockes avatar
Tror inte det finns något mått direkt.
Är väl helt enkelt bara att det kan förekomma åska i regnområdet. Är lite svårt att beräkna hur mycket molnen kommer luckras upp eller växa till under dagen.
Citera
2011-06-10, 23:19
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Tror inte det finns något mått direkt.
Är väl helt enkelt bara att det kan förekomma åska i regnområdet. Är lite svårt att beräkna hur mycket molnen kommer luckras upp eller växa till under dagen.
Nån form av måttsättning måste ju finnas, fastän den inte är vidare precis. Varför annars använda floskeln "lokalt med"? Jag menar, vad är det för kriterier som gör regn till att vara "lokalt", jämfört med att bara vara "regn" (utan lokalt-stämpeln)?

Regn kan förekomma? Visst, men grundat på vilken procentuell chans?

Alltså, jag är efter orsaken till att man slänger in "lokalt" i beskrivningen, på vilka grunder dvs.
Senast redigerad av Zaxxon 2011-06-10 kl. 23:26.
Citera
2011-06-10, 23:23
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Nån form av måttsättning måste ju finnas, fastän den inte är vidare precis. Varför annars använda floskeln "lokalt med"? Jag menar, vad är det för kriterier som gör regn till att vara "lokalt", jämfört med att bara vara "regn" (utan lokalt-stämpeln)?
Nu är inte jag professor i meteorologi, men jag antar att det är upp till meteorologen att välja om han ska säga lokalt eller bara regn.
Tror inte direkt så att om det är 23% risk för regn och området är större än 100 ha så får man säga så och så
Citera
2011-06-10, 23:28
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Nu är inte jag professor i meteorologi, men jag antar att det är upp till meteorologen att välja om han ska säga lokalt eller bara regn.
Tror inte direkt så att om det är 23% risk för regn och området är större än 100 ha så får man säga så och så
Men nån måtta, reson och vetenskapligt grundande måste det ju va! Meteorologen kan ju inte bara sitta och kackla ur sig "lokalt hit" och "lokalt dit" på rent tyckande!

Hmm, det kanske de kan?
Citera
2011-06-21, 16:30
Medlem
Citat:
Är vi inte alla less på höra flosklerna "lokalt med regn", "lokalt med sol", "lokalt med åska", "lokalt med snöfall", "lokalt med personrån", etc.

Vad är kriteriet för att något skall vara lokalt? Någon form av måttsättning måste finnas och jag undrar: hur lyder den? "Lite runt omkring sådär lite godtyckligt chansartat ... whatever..gäääsp"? Vilken vetenskap då isf.

"Mulet i Skåne, med lokala skurar." Dom säger väl så för att slippa gå in på alla olika platser där det kan tänkas regna.
Citera
2011-06-23, 21:40
Medlem
ShineCitys avatar
Citat:
Regionalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in