Flashback bygger pepparkakshus!
2011-06-11, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramel
Även om symptomen har blivit något mildare på sistone (kanske pga. av medicinen) så är de följande:

- Frånvarokänsla (det går inte att beakta stunden riktigt som man annars brukade göra)

- Brist på logiskt tänkande (som att vara under alkoholpåverkan ungefär)

- Sinnena är också okänsligare än tidigare

- Sömnsvårigheter

- Ingen lust o göra någonting. Då menar jag verkligen ingenting

- Konstant trött och seg i huvudet

Frånvarokänslan är däremot utan tvekan den jobbigaste utav de alla.

Av det du räknar upp skulle allt kunna passa in på depression. I svårare fall av depressioner kan man ibland ha några psykotiska symptom även. En psykos utmärker sig vanligen genom olika kombinationer av följande symptom: vanföreställningar (till exempel att tro att man har övernaturliga förmågor, eller att man är roten till det onda/goda, paranoida komplex osv), hallucinationer och tankestörningar (tanketomhet/-trängsel/-splittring osv). Psykosen är som regel en smygande process, men kan också blossa upp mer plötsligt, ibland påskyndat av droger. Vissa personlighetsstörningar kan ha glimtvisa, gränspsykotiska inträffanden. Svårare affektiva sjukdomsskov (depressioner, manier) kan ibland ha ett eller flera psykotiska symptom. Inget av det du räknar upp är nödvändigtvis tecken på psykos, enligt min uppfattning. Har du fått en diagnos?
Citera
2011-06-11, 13:47
Bannlyst
Låter som en depression,käkade SSRI medicin en period och vart dålig med den första tiden med liknande symptom du skrivit... Slutade med att jag dumpade skiten efter 3 månader typ o körde självmedicinering...

Blir det för jobbigt rekommenderar jag starkt att du kontaktar sjukvården då det är obehagligt o kan göra sakerna värre...

Krya på dig // Noco
Citera
2011-06-11, 14:17
Medlem
Ramels avatar
Men saken är den att jag inte känner mig deprimerad längre. Jag tror mer att det kan vara en personlighetsstörning med psykotiska inslag. Jag kan även tillägga att jag kände hur det började eskalera till det tillstånd som jag har nu; det började med en kombination av depression och desperation.
Senast redigerad av Ramel 2011-06-11 kl. 14:44.
Citera
2011-06-11, 14:24
Medlem
Edelweises avatar
Till TS: DU har ingen psykos!
Då kan man inte sitta på FB och skriva ner exakt
Jag har sett folk med psykos många gånger och det ska du veta att då sitter man INTE PÅ FB O SKRIVER EXAKT vad du känner och tycker!
De har vart totalt förvirrade och se hallisar och tror de är ute på havet eller ibland vet de ej sitt namn, så jag kan direkt säga att du inte har det. PUNKT SLUT!

UTRETT OCH KLART!

MEN du kan ha neuros, tillståndet innan men då ska du ha en ENORM ångest som känns som att du blir galen, ja du förstår va jag menar.

Gå till läkare direkt, ring akutpsyk, de har öppet jämt. Eller ta kontakt me just din läkare du har.

Detta är väl drogrelaterat...Isåfall går det över, annars är det allvarligt och du behöver hjälp.
Håll på tills du får RÄTT medecin och RÄTT hjälp, läkare idag har en förmåga att tala i 2 min med folk o sedan skriva ut efexor eller nåt skit.
Jag hoppas det går bra för dej TS
Senast redigerad av Edelweise 2011-06-11 kl. 14:28.
Citera
2011-06-11, 14:33
Medlem
Edelweises avatar
Eller vill du ha uppmärksamhet så finns jourhavande medmänniska eller jourhavande präst.

Har du inga kompisar så får du väl gå med i kyrkan och vara med i nån kör eller så.

u ändrar ditt tillstånd hela tiden och det är typiskt för utstötta personer som vill ha uppmärksamhet, no offence mot dej som person utan jag säger bara sanningen. Jag har jobbat inom psykiatrin ett ganska långt tag men tröttnade totalt................
Citera
2011-06-11, 14:33
Medlem
Ramels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edelweise
Till TDU har ingen psykos!då kan man inte sitta på FB och skriva ner exakt Jag har sett folk med psykos och det ska du veta att då sitter nab INTE PÅ FB O SKRIVER EXAKT vad du känner och tycker!

UTRETT OCH KLART!

MEN du kan ha neuros, tillståndet innan men då ska du ha en enorm ångest som känns som stt du blir galen, ja du förstår va jag menar.

Gå till läkare direkt, ring akutpsyk, de har öppet jämt. Eller ta kontakt me din läkare du har.

Detta är väl drogrelaterat...Isåfall går det över, annars är det allvarligt och du behöver hjälp.
Håll på tills du får rätt medecin och hjälp, läkare idag har en förmåga att tala i 2 min med folk o sedan skriva ut efexor eller nåt skit.
Jag hoppas det går bra för dej TS

Då är jag iallafall någorlunda övertygat om att jag inte har en psykos och kanske bara något väldigt likt det. Jag kan i varje fall säga att ångesten var något jag hade, men pga. att känslorna är ganska avtrubbade så blir det svårt o känna mycket (kanske är en fördel). Jag kanske även glömde tillägga att jag redan varit o besökt en läkare, och tar för närvarande Risperidon. Har dock inte fått någon diagnos ännu.
Citera
2011-06-11, 14:39
Medlem
Ramels avatar
Citat:
Eller vill du ha uppmärksamhet så finns jourhavande medmänniska eller jourhavande präst.

Har du inga kompisar så får du väl gå med i kyrkan och vara med i nån kör eller så.

u ändrar ditt tillstånd hela tiden och det är typiskt för utstötta personer som vill ha uppmärksamhet, no offence mot dej som person utan jag säger bara sanningen. Jag har jobbat inom psykiatrin ett ganska långt tag men tröttnade totalt................

Det kan jag förstå, men jag söker inte uppmärksamhet. Jag vill däremot ha andras erfarenheter inom just frånvarokänslor och liknande. Då det är jobbigt o leva med..
Senast redigerad av Ramel 2011-06-11 kl. 15:01.
Citera
2011-06-11, 14:42
Medlem
Edelweises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramel
Då är jag iallafall någorlunda övertygat om att jag inte har en psykos och kanske bara något väldigt likt det. Jag kan i varje fall säga att ångesten var något jag hade, men pga. att känslorna är ganska avtrubbade så blir det svårt o känna mycket (kanske är en fördel). Jag kanske även glömde tillägga att jag redan varit o besökt en läkare, och tar för närvarande Risperidon. Har dock inte fått någon diagnos ännu.

OK!! Det vore bra om du fick en diagnos, denna beskrivning låter som Drag av psykotiskt syndrom.
Dock ej HELA diagnosen, men du kan absolut ha en annan diagnos, bli undersökt och hitta RÄTT läkare, byt direkt om du är missnöjd!!!!

Gör undersökningen! Skaffa RÄTT Läkare! OCH RÄTT Medecin, denna passar inte dej, alltså är du felbedömd av läkaren ,vilket inte är ovanligt... DÅ kommer du få bäst hjälp.

LYCKA TILL TS, Jag håller på dej, detta fixar du
Citera
2011-06-11, 14:44
Medlem
Edelweises avatar
Du verkar vara en bra kille. LOVA NU att stå på dej så du får hjälp att må bra!
Va hård och byt, tro mej TS, jag vill bara ditt bästa.

MVH E
Citera
2011-06-11, 14:48
Medlem
Ramels avatar
Citat:
Du verkar vara en bra kille. LOVA NU att stå på dej så du får hjälp att må bra!
Va hård och byt, tro mej TS, jag vill bara ditt bästa.

MVH E

Men jag har ju kvar de symtomen jag beskrivit ovan. Låt dig inte luras utav min förmåga av att vara verbal, då även denna förmåga var bättre tidigare.
Citera
2011-06-11, 20:44
Medlem
När jag var gränspsykotisk levde jag i ständig skräck och såg monster överallt, skönt att du verkar slippa det iaf. När har du fått tid hos psykiater? Du borde ju utredas snarast. Till dess är det väl inte annat än att fortsätta ta medicinen och kämpa på. Du säger att du känner dig lite bättre vilket ju är positivt.
Citera
2011-06-12, 01:29
Medlem
echelonxs avatar
Jag har haft tre större psykoser. Efter de två första blev jag tvångsinlagd på LPT. Båda gångerna har varit absolut hemska. Skötarna hånade mig och behandlade mig som skit. Det har varit i stort sett total isolering och tvångsdrogning. Mina psykoser orsakas av kundalinienergi och brukar bestå av ett supermaniskt extas/rus/tripp. Jag har själv inte tagit några droger men det känns just nu som att detta kan vara den typen av tripp många kan vara ute efter när det är helt rent dvs. Ju längre fram jag kommer så blir psykoserna renare dvs mindre paranoida inslag dvs det blir mer ett rent skönt extas rus. Jag får alltid psykos kring april/maj, ofta maxas det kring påskhelgen och då långfredagen. Sen lägger det sig automatiskt utan antipsykotika. Denna psykos uppkommer oavsett hur mycket antipsykotika jag tar. Jag är i stort sett alltid medveten om psykosen under dess gång förutom möjligtvis under den absoluta toppen. Jag minns även i stort sett allt från psykosen. Jag minns det mycket starkare än andra händelser.

Tyvärr har jag stått på antipsykotika ett tag och det har varit ett extremt helvete, ett helvete där jag inte fått nån ordentlig hjälp. Psykiaterna lovade mig att antipsykotika var ofarligt men det stämde inte. Jag har fått piller, men sen vid klagomål om extrema biverkningar så har jag fått kalla handen. Antipsykotikan har varit värre än själva psykosen speciellt då den lägger sig efter ett tag. Nu har jag fått klartecken att sluta så jag trappar ut. Jag fick söka privatvård för att få bukt med mina biverkningar, har fått gå igenom en hemsk period och fick massa olika diagnoser av olika psykiater.

Här är biverkningar jag fått erfara, många av dessa på samma preparat

Slötänkt/Seg/Trög
Befinner mig i konstant dimma
Viktuppgång/Kulmage/Konstant ätande - Absolut hemskt!!!
Gynekomasti/Förstorade bröst - Inte kul!!!
Deprimerad
Torra slemhinnor - Omöjligt att öppna ögonen, blod ur näsan, karies i tänderna (som tur är inte så mycket karies, men det är svindyrt att fixa och det finns inget grönt kort här)
Extrapyramidala symptom - Skakningar, ryckningar, svårt att sitta still, svårt att röra sig
Extrem huvudvärk
Markant försämrad lever - Diverse symptom bl a gick jag runt likblek i flera månader, blodproverna visade dålig lever
Svår huvudvärk/tryck i huvudet - Extremt svårt att tänka med detta
Problem med hjärtat - Tänker inte gå in på exakt vad
Nerdumning av alla sinnen

Som psykiatern säger så reagerar jag på alla möjliga sätt när jag tar dessa droger.

Psykiatrin här är helt äcklig. Det enda de gör i mitt fall är att skriva ut "medicin". De ger mig ingen kbt eller annan form av ordentlig terapi trots att jag har svårt trauma från tonåren som antagligen utlöste allt. De ger inget riktigt stöd för biverkningar heller. Ofta när jag får biverkningar står de som frågetecken eller så vill de bara skriva något nytt preparat som ger ännu mer biverkningar.

De anställda är även högst otrevliga, dömer och är oengagerade.

Så nu satsar jag nästan helt på privatvård även om det är dyrt.

Jag hoppas att jag en dag blir kvitt psykiatrin.

TILL TS:

Det du ska göra är att sova ordentligt, äta rätt och satsa på fysiska aktiviteter.

Satsa på någon terepeutisk aktivitet typ målning, keramik, snickeri eller något liknande.

Borsta tänderna ordentligt och använd tandtråd.

Försök hitta bra sällskap om du inte har något. Föräldrar räcker inte alltid.

Lägg upp en ordentlig budgetplan om du inte har en sådan.
Senast redigerad av echelonx 2011-06-12 kl. 01:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in