2011-06-11, 13:42
Citat:
Ursprungligen postat av Ramel
Även om symptomen har blivit något mildare på sistone (kanske pga. av medicinen) så är de följande:
- Frånvarokänsla (det går inte att beakta stunden riktigt som man annars brukade göra)
- Brist på logiskt tänkande (som att vara under alkoholpåverkan ungefär)
- Sinnena är också okänsligare än tidigare
- Sömnsvårigheter
- Ingen lust o göra någonting. Då menar jag verkligen ingenting
- Konstant trött och seg i huvudet
Frånvarokänslan är däremot utan tvekan den jobbigaste utav de alla.
- Frånvarokänsla (det går inte att beakta stunden riktigt som man annars brukade göra)
- Brist på logiskt tänkande (som att vara under alkoholpåverkan ungefär)
- Sinnena är också okänsligare än tidigare
- Sömnsvårigheter
- Ingen lust o göra någonting. Då menar jag verkligen ingenting
- Konstant trött och seg i huvudet
Frånvarokänslan är däremot utan tvekan den jobbigaste utav de alla.
Av det du räknar upp skulle allt kunna passa in på depression. I svårare fall av depressioner kan man ibland ha några psykotiska symptom även. En psykos utmärker sig vanligen genom olika kombinationer av följande symptom: vanföreställningar (till exempel att tro att man har övernaturliga förmågor, eller att man är roten till det onda/goda, paranoida komplex osv), hallucinationer och tankestörningar (tanketomhet/-trängsel/-splittring osv). Psykosen är som regel en smygande process, men kan också blossa upp mer plötsligt, ibland påskyndat av droger. Vissa personlighetsstörningar kan ha glimtvisa, gränspsykotiska inträffanden. Svårare affektiva sjukdomsskov (depressioner, manier) kan ibland ha ett eller flera psykotiska symptom. Inget av det du räknar upp är nödvändigtvis tecken på psykos, enligt min uppfattning. Har du fått en diagnos?