• 1
  • 2
2011-06-10, 20:50
Medlem
Ramels avatar
Jag har drabbats utav en psykos och känner mig i stort sett borta, som om verkligheten inte fanns längre, och ett helt avtrubbad känsloliv. Jag undrar om det är någon som känner för att dela med sig av sina erfarenheter om ni haft/har liknande eller samma tillstånd? Mest orolig är jag över när känslan (psykoset) går över. Just nu tar jag också antipsykosmedicin men den har dock inte fått någon effekt ännu.
Citera
2011-06-10, 21:01
Bannlyst
Ring läkare...
Citera
2011-06-10, 21:08
Medlem
Försök att härda ut tills det att medicinen biter tag, blir det olidligt ring psyket.

Hur mår du då, lider du eller känner du dig mest bortkopplad?
Citera
2011-06-10, 22:15
Medlem
KiaWs avatar
PoP -> Psykiska problem
/Mod
Citera
2011-06-11, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramel
Jag har drabbats utav en psykos och känner mig i stort sett borta, som om verkligheten inte fanns längre, och ett helt avtrubbad känsloliv. Jag undrar om det är någon som känner för att dela med sig av sina erfarenheter om ni haft/har liknande eller samma tillstånd? Mest orolig är jag över när känslan (psykoset) går över. Just nu tar jag också antipsykosmedicin men den har dock inte fått någon effekt ännu.

På vilket sätt är du psykotisk?
Citera
2011-06-11, 00:33
Medlem
Om du är psykotisk så vet du inte om det. Samtidigt luktar det troll.

Ställ en rak fråga om du är intresserad av vad det innebär att ha en psykos istället.
Citera
2011-06-11, 10:01
Medlem
Ramels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeme
Försök att härda ut tills det att medicinen biter tag, blir det olidligt ring psyket.

Hur mår du då, lider du eller känner du dig mest bortkopplad?

Jo precis, det där med att vara bortkopplad stämmer in precis på mig.

Citat:
Ursprungligen postat av aeme
På vilket sätt är du psykotisk?
Man har drömkänslor 24/7. Sömnsvårigheterna är även jobbiga.
Citera
2011-06-11, 10:05
Medlem
Ramels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tipptipp

Ställ en rak fråga om du är intresserad av vad det innebär att ha en psykos istället.

Nu är det så att jag heller inte visste om att jag hade någonting i början, jag vägrade med andra ord tro att jag hade någonting. Men med tiden började läkaren spekulera i de kretsarna.
Citera
2011-06-11, 13:11
Medlem
redigtsnurrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tipptipp

Så man kan inte känna att något är fel när man känner typ att man är sjukt mycket paranoidare och
folk kollar snett på en hela tiden så har man inte psykos eller ? klart man känner om något är fel
med en själv även om man inte uppfattar hur illa det är så vet man oftast om något är fel.
tycker det är bull att man inte skulle kunna uppfatta det själv.
Citera
2011-06-11, 13:11
Medlem
Det kan ju vara ett gränspsykotiskt tillstånd, eller ett dissociativt tillstånd, det finns även neurologiska tillstånd (globala amnesier, epilepsier med "lukthallucinationer" osv osv). Hur länge har det pågått? Rada upp symptomen.
Citera
2011-06-11, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redigtsnurrig
Så man kan inte känna att något är fel när man känner typ att man är sjukt mycket paranoidare och
folk kollar snett på en hela tiden så har man inte psykos eller ? klart man känner om något är fel
med en själv även om man inte uppfattar hur illa det är så vet man oftast om något är fel.
tycker det är bull att man inte skulle kunna uppfatta det själv.

Självklart man ha sjukdomsinsikt, ibland endast en sjukdomskänsla med partiell insikt, och ibland ingen insikt alls.
Citera
2011-06-11, 13:22
Medlem
Ramels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det kan ju vara ett gränspsykotiskt tillstånd, eller ett dissociativt tillstånd, det finns även neurologiska tillstånd (globala amnesier, epilepsier med "lukthallucinationer" osv osv). Hur länge har det pågått? Rada upp symptomen.

Även om symptomen har blivit något mildare på sistone (kanske pga. av medicinen) så är de följande:

- Frånvarokänsla (det går inte att beakta stunden riktigt som man annars brukade göra)

- Brist på logiskt tänkande (som att vara under alkoholpåverkan ungefär)

- Sinnena är också okänsligare än tidigare

- Sömnsvårigheter

- Ingen lust o göra någonting. Då menar jag verkligen ingenting

- Konstant trött och seg i huvudet

Frånvarokänslan är däremot utan tvekan den jobbigaste utav de alla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in