• 2
  • 3
2011-06-11, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anpe91
Intet är inte någonting man har lyckats demonstrera. Intet är endast ett koncept. Därför bör vi inte basera teorier på att intet existerar.

Precis som du påpekar så kan man inte jämföra Jorden med en Bil. Bilar har särskilda drag som gör att vi känner igen de som mänskligt gjorda. Med andra ord så utesluter det att vi inte skapat bilar. Planeter är ingenting vi känner igen som skapade. Däremot har planeter, solsystem och galaxer naturliga förklaringar på hur de uppkommer.

Min föreslagna teori säger ju ioförsig att ingenting inte existerar, utan det finns alltid någon form av dimension som samtidigt existerar. Dock använder jag intet som koncept,för att i min teorin förklara att något sånt inte finns.
Senast redigerad av AspergerDeluxe 2011-06-11 kl. 19:14.
Citera
2011-06-12, 12:24
Medlem
anpe91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AspergerDeluxe
Min föreslagna teori säger ju ioförsig att ingenting inte existerar, utan det finns alltid någon form av dimension som samtidigt existerar. Dock använder jag intet som koncept,för att i min teorin förklara att något sånt inte finns.

Ah, okej.
Citera
2011-08-26, 03:22
Medlem
Julistajas avatar
Ahem.. för att svara på TS "teori" (orkade inte läsa hela tråden, sry) så kan jag säga att naturlagar+dimension kan aldrig skapa något. Betänk detta att de fyra fundamentala krafterna var tvungna att koexistera exakt samtidigt för att universum över huvud taget ens skulle ha en chans att fungera över huvud taget, då talar vi alltså om att: svag och stark kärnkraft, elektromagnetiska kraften och gravitationskraften, dessa fyra måste existera "födas" exakt samtidigt och vara i direkt balans med varandra för att - som tidigare nämnt - universum över huvudtaget ska existera... tron på att detta i sig skulle ha skett av sig självt är... ja befängt helt enkelt. Dessutom... vad fanns innan "Big Bang"? Varifrån kom all materia?
Citera
2011-09-21, 07:16
Medlem
liffens avatar
Universum innehåller något men om detta något är perfekt jämnt fördelat kan inga punkter skiljas från omgivningen. I ett sådant tillstånd saknar begreppet "avstånd mellan två punkter" innebörd vilket innebär att det inte finns något rum. Och inga punkter ändrar läge i förhållande till varandra så att en händelse inträffar. I ett sådant tillstånd finns alltså ingen tid.

Det finns alltså ett möjligt tillstånd utan rum och tid. Under oändlig tid genomlöper ett ändligt universum alla möjliga tillstånd oändligt många gånger. Men eftersom det finns ett möjligt tillstånd där rum och tid inte existerar kommer tiden att ta slut när vi kommer dit. Vi kommer från Nirvana och vi går mot Nirvana. Kanske har det vid ett eller flera tillfällen inträffat någon Big Bang.

Ett starkt stöd för antagandet att universum är ändligt är Olbers paradox.
Citera
2011-09-21, 09:05
Medlem
Kanske-Ingens avatar
...Dimensioner...kanske inte finns , har ni tänkt på det ?
Dimensioner sätter gränser för allting men allting kanske sätter gränserna för dimensionerna också...
Dimensioner är ytterliggare ett mänskligt påhitt för att försöka beskriva och dela upp för att förklara det som verkligen finns.
Ett skåp är ett skåp ...sedan har den hyllor , lådor ,höjd,bredd,djup,lukt,yta mm , när vi försöker beskriva det,men det är fortfarande ett skåp som står där,med molekyler,atomer osv.
Att vi sedan har lärt oss att göra beräkningar över dimensioner och bygga utifrån dem , säger inte att vi förstår hela bilden.
Vi har lärt oss att hitta i mörkret , och använder vår teknik för att hitta framöver också , men vi har inte lärt oss att tända lampan än,och kommer förmodligen aldrig att lära oss heller....
My humble opinion.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in