Flashback bygger pepparkakshus!
2011-06-10, 14:26
Bannlyst
Kollade runt lite på wimp och hittade detta klippet

http://www.wimp.com/hugeexplosion/

Det man ser är en enorm explosion på högerkant, det jag undrar
är hur påverkar detta jorden ? Försökte googla men fick ej fram
hur explosioner i solen påverkar Jorden, tacksam för seriösa svar!
Citera
2011-06-10, 14:31
Bannlyst
ser ut som en vanlig

en.wikipedia.org/wiki/Sunstorm
Citera
2011-06-10, 14:34
Medlem
cephs avatar
Dessa CMEs slungar iväg en massa plasma och skräp, om de träffar jorden får vi lite häftigt norr/sydsken. I vissa fall kan det störa radiokommunikation och elnäten en aning.

Häromdagen så nådde norrskensaktiviteten en femma enligt GI, se karta:
http://www.gi.alaska.edu/sites/www.gi.alaska.edu/modules/local/auroraforecast/images/Europe_5.png

Detta just på grund av den där CMEn.

Men det är för ljust på nätterna för att man ska få se mycket. Nu så har aktiviteten redan klingat av.

Solen börjar bubbla till på allvar ungefär vart 10-11 år, under de perioderna blir dessa saker vanligare. Vid 89-91 och runt senaste sekelskiftet var det rätt rejält, vilket framför allt syntes på norrskenen som smet längre söderut än vanligt.
Senast redigerad av ceph 2011-06-10 kl. 14:37.
Citera
2011-06-10, 15:06
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Dessa CMEs slungar iväg en massa plasma och skräp, om de träffar jorden får vi lite häftigt norr/sydsken. I vissa fall kan det störa radiokommunikation och elnäten en aning.

Häromdagen så nådde norrskensaktiviteten en femma enligt GI, se karta:
http://www.gi.alaska.edu/sites/www.gi.alaska.edu/modules/local/auroraforecast/images/Europe_5.png

Detta just på grund av den där CMEn.

Men det är för ljust på nätterna för att man ska få se mycket. Nu så har aktiviteten redan klingat av.

Solen börjar bubbla till på allvar ungefär vart 10-11 år, under de perioderna blir dessa saker vanligare. Vid 89-91 och runt senaste sekelskiftet var det rätt rejält, vilket framför allt syntes på norrskenen som smet längre söderut än vanligt.

Hur långt söder snackar vi?
Citera
2011-06-10, 15:37
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Hur långt söder snackar vi?

Jag är inte bekant med de aktuella prognoserna men vid solmaximum i slutet på 80-talet/början av 90 så fick de i Nordamerika norrsken ända ned till Texas vid något tillfälle. Det motsvarar ju något i höjd med medelhavsländerna (sedan så går det inte att jämföra rakt av eftersom "norrskensovalen" inte är jämnt fördelad och inte heller har sitt nav i den geografiska nordpolen, men ändå, grovt sett).

Här i Europa vet jag att det vid senaste maximum syntes i åtminstone Danmark rakt ovanför huvudet på folk. Jag såg det i Östergötland då.

Förra året var det tydligen en CME vars effekter syntes bra långt söderut också. Bild från Danmark:
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2010/08/06/article-1300874-0AAF8EA7000005DC-364_964x489.jpg

Det träliga är ju att nätterna är så ljusa just nu så man knappt ser något, annars hade man nog sett norrsken igår så långt söderut som Blekinge (fast lågt över horisonten).
Senast redigerad av ceph 2011-06-10 kl. 15:43.
Citera
2011-06-10, 15:48
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Jag är inte bekant med de aktuella prognoserna men vid solmaximum i slutet på 80-talet/början av 90 så fick de i Nordamerika norrsken ända ned till Texas vid något tillfälle. Det motsvarar ju något i höjd med medelhavsländerna (sedan så går det inte att jämföra rakt av eftersom "norrskensovalen" inte är jämnt fördelad och inte heller har sitt nav i den geografiska nordpolen, men ändå, grovt sett).

Här i Europa vet jag att det vid senaste maximum syntes i åtminstone Danmark rakt ovanför huvudet på folk. Jag såg det i Östergötland då.

Förra året var det tydligen en CME vars effekter syntes bra långt söderut också. Bild från Danmark:
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2010/08/06/article-1300874-0AAF8EA7000005DC-364_964x489.jpg

Det träliga är ju att nätterna är så ljusa just nu så man knappt ser något, annars hade man nog sett norrsken igår så långt söderut som Blekinge (fast lågt över horisonten).

Har aldrig sett norrsken, får hoppas på att det håller i sig till vintern så man kan se det från skånska breddgrader.

Ljuset är extremt jobbigt. Sommaren är enda gången man kan se in mot galaxens centrum men det är så ljust på natten att mitt teleskop blir värdelöst
Citera
2011-06-10, 18:08
Medlem
Gotts avatar
Hur kraftig är en sådan här explosion/sunstorm/CME? Vad skulle hända om den skedde på jorden?
Citera
2011-06-10, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gott
Hur kraftig är en sådan här explosion/sunstorm/CME? Vad skulle hända om den skedde på jorden?

Ja du, jorden skulle behöva vara en stjärna och då skulle samma sak ske som på solen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in