2011-06-10, 13:22
Medlem
Jag antar att kromosomfel kan uppstå hos alla varelser men finns det djur där fostret inte spontant aborteras om det har en kromosom för mycket?
Om så; vilka symptom uppstår?
Citera
2011-06-10, 13:40
Medlem
Hittade detta på google.

[url="http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.thedanosphere.com/wp-content/uploads/2008/12/n10126284_41036231_3109.jpg&imgrefurl=http://www.thedanosphere.com/2008/12/14/down-syndrome-tiger/&usg=__yat7x9sKihNkAEhuBy2FdKe1e8w=&h=276&w=293&sz =93&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=ColNgmcQyTfoLM:&tbn h=148&tbnw=157&ei=PwLyTdmlDpHJsgbX0vWHBw&prev=/search%3Fq%3Ddowns%2Bsyndrome%2Banimal%26um%3D1%26 hl%3Dsv%26biw%3D1280%26bih%3D911%26tbm%3Disch&um=1 &itbs=1&iact=rc&dur=297&page=1&ndsp=31&ved=1t:429, r:2,s:0&tx=83&ty=108&biw=1280&bih=911"[/URL]
Citera
2011-06-10, 13:41
Medlem
Hankatter med kromosomfel kan få sköldpaddsfärgen (en pälsfärg som endast finns hos honor), det är det enda kromosomfel med överlevnad jag känner till hos kissar.

Vad jag förstått brukar de andra bli dödfödda/dö tidigt pga för usel livsduglighet.
Citera
2011-06-10, 13:45
Medlem
gsonators avatar
Tror ej att djuren överlever födseln isåfall, har aldrig tänkt på det, vill också veta mer!
Citera
2011-06-10, 13:46
Medlem
Jag har för mig att denna har downs syndrom;
http://www.thedanosphere.com/2008/12...yndrome-tiger/
Citera
2011-06-10, 15:46
Medlem
förnekar inte att den tigern onekligen *ser* ut att ha Downs... men är det inte väldigt otroligt att en tiger skulle uppvisa samma symptom på ett kromosomfel som människor gör?
Citera
2011-06-10, 16:16
Medlem
Vita djurparkstigrar kan tyvärr vara rätt inavlade, jag skulle tro att den har en massa problem, men att downs syndrom inte är ett av dem.
Citera
2011-06-10, 18:10
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Hankatter med kromosomfel kan få sköldpaddsfärgen (en pälsfärg som endast finns hos honor), det är det enda kromosomfel med överlevnad jag känner till hos kissar.

Vad jag förstått brukar de andra bli dödfödda/dö tidigt pga för usel livsduglighet.

Det stämmer med just sköldpaddsfärgade. Där är normalt honor sköldpaddsfärgad (3 färgad) och hanarna röda-rödrandiga.

Jag kan räkna med minst 4000 katter jag sett.
Av dessa var en hane felfärgad och en hona. Och detta just av sköldpaddsfärgad mamma.
Dom var sterila och dom fick ingen lång livstid, men uppnådde vuxen ålder.

Övriga försvinner vanligen via missfall eller är dödfödda, kan även dö strax efter förlossningen.
Däremot tror jag inte att någon kontrollerade kön på dödfödda ungar så det kan vara ett mörkertal.
Citera
2011-06-10, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Det stämmer med just sköldpaddsfärgade. Där är normalt honor sköldpaddsfärgad (3 färgad) och hanarna röda-rödrandiga.

Jag kan räkna med minst 4000 katter jag sett.
Av dessa var en hane felfärgad och en hona. Och detta just av sköldpaddsfärgad mamma.
Dom var sterila och dom fick ingen lång livstid, men uppnådde vuxen ålder.

Övriga försvinner vanligen via missfall eller är dödfödda, kan även dö strax efter förlossningen.
Däremot tror jag inte att någon kontrollerade kön på dödfödda ungar så det kan vara ett mörkertal.

Så varför överlever människor med kromosomfel?
Sjukvård kan väl knappast få äran för det är väl ingen speciell behandling som ges mongolider?
Citera
2011-06-10, 20:37
Medlem
tzjs avatar
Jag fångade en fiskmås med vad jag tror är downs alldeles nyss. Den verkar inte ha några muskler i huvudet:

http://f.cl.ly/items/0m1g1W3M0K1k421M0z1g/IMG_0186.JPG

Den satt på en skorsten på andra sidan min innergård. Bilden är lite dålig, för min kamera är inte så bra när det kommer till digital zoom.
Citera
2011-06-12, 14:56
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clownsoldat
Så varför överlever människor med kromosomfel?
Sjukvård kan väl knappast få äran för det är väl ingen speciell behandling som ges mongolider?

Det kanske finns djur med kromosomfel som är så lindriga att omgivningen inte märker av det?
Men sedan finns missbildade katter pga att ägarna gett hundmat (billigare än kattmat och med annat innehåll)
Dessa katter kan föda vanskapta el döda ungar.
Det är då ämnet Tiamin som saknas i kosten. Jag har sett 3-benta kattungar, svanslösa, katter med nervskador. Men det är ju inte genetiskt.
Citera
2011-06-12, 21:22
Medlem
bringeroflights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan

Detta kromosom fel uppkommer pga XXY katter om jag minns rätt. Sådant kromosom fel är inte så allvarligt mer än sterilitet. Det finns ju XXY människor som är svåra att utskilja från vanliga män XY. Mer allvarliga kromosom förändringar som Downs syndrom brukar inte vara livskraftiga. Det är väl endast vid tre kromosom 21 som människor kan överleva om vi undantar könskromosomer. Jag skulle tro att det kan hända hos vissa djur också men deras omsorg om ungarna är nog inte tillräckligt bra för att de ska överleva mer än någon dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in