• 1
  • 2
2011-06-10, 13:15
Medlem
sigurts avatar
Hej!

Det är så att mina uppgifter på mitt kort har lämnats ut via telefon utomlands (turkiet).
Alltså

Namn
kortnummer
säkerhetskod (3 sista på baksidan)

Såhär i efterhand känns det mindre smart men det var ända sättet att kunna betala.

Nu undrar jag hur det är med köp på nätet etc ifall nån får för sig att handla på mitt kort. Jag vet att hemma i Sverige ligger en dosa som jag har fått med till kortet men den har jag aldrig använt. Är det så att den måste användas vid köp på internet som bekräftelse?

Anledningen till att jag inte vet är att jag normalt använder ett annat bankkort och har enbart ICA kortet utomlands pga 0% valutaplåslag vid bankomatuttag och ej några uttag avgifter.

Så hur pass orolig ska jag vara? Uppgifterna lämnades ut via telefon till ett företag som sköter hotellbokningar.
Citera
2011-06-10, 14:14
Medlem
zonedisks avatar
Så vitt jag vet, behövs inte mer än uppgifterna som står på kortet för att handla på internet.
alltså:
Namn
Kortnummer
CVV-kod (dom 3 siffrorna på baksidan)
Kortets giltihetstid (vilket du inte verkar ha uppgätt?

Personligen skulle jag aldrig ge ut mina bankuppgifter så som du gjort till någon jag inte känner. Om jag inte misstar mig bryter du även mot din banks regler som du godkänt då du öppnade kontot, om du delar med dig av dina bankuppgifter. Vore jag du skulle jag ringa banken och fråga dom, det är dom som har bäst koll på just din banks säkerhet. Om du inte spärrar kortet så rekomenderar jag dig att kolla ditt kontoutdrag varje dag.

Har du mycket pengar på kortet?
Citera
2011-06-10, 15:17
Medlem
sigurts avatar
Jag har 25k!

Är osäker på om giltighetstiden uppgavs (det var frun som ringde) troligen så fick dom den också.

Ja såhär i efterhand var det helt klart klantigt gjort. Men jag vet att på swedbank (som jag normalt använder) finns det nån slags sista kod jag alltid får slå in när jag gör köp på nätet. Kommer ej ihåg vad tjänsten heter men det var man tvungen att ansluta sig till.

Borde ju vara något liknande på ICA banken (med dosan då) för jag har ett svagt minne av att det var olika val på dosan varav ett var "köp" eller dylikt.
Citera
2011-06-10, 15:38
Medlem
TANSTAAFLs avatar
Du måste normalt signera köp på internet med den där dosan till ICA-kortet.
Citera
2011-06-10, 16:50
Medlem
zonedisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TANSTAAFL
Du måste normalt signera köp på internet med den där dosan till ICA-kortet.
Inte helt säker, men det är väl framförallt i Svenska nätbutiker man behöver signa med dosan? Jag har handlat från massor av sidor utomlands utan att behöva använda dosan.

TS gav ju uppgifterna över telefon och personen som TS pratade med behövde uppenbarligen inte dosan för att ta betalt, det samma gäller många andra ställen. Somsagt ring till banken, dom vet bäst vad som är säkrast för dig att göra.
Senast redigerad av zonedisk 2011-06-10 kl. 16:52.
Citera
2011-06-11, 02:51
Medlem
Dosan måste du använda när nätbutiken i fråga är ansluten till SecureCode by Mastercard. (Likn system finns för VISA och heter Verified by VISA)

Har dom informationen du uppgav i trådstart så kan de göra allt med ditt kort och konto. Även lägga det på ett riktigt plastkort och handla i butiker som kräver underskrift och ej PIN.)

Blockera och fixa nytt är mitt råd.
Citera
2011-06-11, 21:52
Medlem
DXM-Redemptions avatar
http://www.arcot.com/solutions/secur...e-banking.html

Använder ICA Banken tror jag. Har det själv och brukar stå något om Arcot i länken. Varsågod.

Allt som oftast så måste man verifiera med dosa, nästan uteslutande alltid. Ibland på vissa utländska hemsidor (Handlar mycket utomlands ändå) så kan man komma vidare.
Citera
2011-09-22, 17:28
Medlem
Ledsen om jag är i tråden sent, men hur har det gått?

Vet att mitt kort hos Nordea vanligtvis kräver dosan för köp på nätet, men när man t.ex. sätter in pengar på en pokersajt behövs endast uppgifterna du uppgav. Kan man inte spärra kortet bara för att man läckt uppgifterna?
Citera
2011-09-22, 18:19
Medlem
sigurts avatar
än så länge har inget fuffens hänt med mitt kort!

Självklart är det aldrig vettigt att ge ut sina uppgifter sådär men i detta fallet så gavs dom ju till ett företag som kändes pålitligt även om jag var lite orolig i början.

Man har ju alltid lite problem med att lita på turkar
Citera
2011-09-23, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
än så länge har inget fuffens hänt med mitt kort!

Självklart är det aldrig vettigt att ge ut sina uppgifter sådär men i detta fallet så gavs dom ju till ett företag som kändes pålitligt även om jag var lite orolig i början.

Man har ju alltid lite problem med att lita på turkar

Du har alltså fortfarande inte spärrat ditt kort? Täcker verkligen försäkring ev. förlorade pengar om du har gett ut all info som krävs?
Citera
2011-09-25, 20:00
Medlem
sigurts avatar
Det vet jag faktist inte om det täcker, det troliga är väl att det inte gör det. Men samtidigt vet ju inte ICA-banken att jag har gett ut infon. Och det är ju ingenting man skulle kläcka ur sig om nånting sånt hände.

Jag skulle varit mer orolig om det var det kortet jag använde dagligen, men nu är det så att det kortet är mest till för resor pga det är bra villkor vid köp utomlands.

Så jag har bra koll på kontoutdraget och nånting borde redan ha hänt vid det här laget.
Citera
2011-09-25, 21:23
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Du har alltså fortfarande inte spärrat ditt kort? Täcker verkligen försäkring ev. förlorade pengar om du har gett ut all info som krävs?

Hur ska man kunna betala om man inte lämnar ut detaljerna till företaget man betalar till?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in