2011-06-10, 09:51
Medlem
Hallåå....

Har ett litet dilemma som jag inte vet hur jag ska lösa.
Har bott utomalands dom senaste 11 månaderna och om 6 veckor återvänder jag till sverige.
Arbetet jag har haft här har inte direkt varit välbetalt men på ett sätt har det ändå varit värt det!
I alla fall, Jag kommer hem i slutet av juli och har absolut inga pengar alls! inga undansparande eller något , och jag vill helst inte fråga familj eller vänner om det så inte är absolut sista utvägen.

Jag har jobb när jag kommer hem som tur är, men det kommer ju dröja ca 4 veckor innan jag får min första lön så hur tusan ska jag kunna överleva 1 månad?!
Kan jag få ekonomisktbistånd eller krävs det att man är inskriven på AF?
Jag är inte inskriven i a-kassan då jag drog utomlands direkt efter student och inte haft ett rikigt jobb i sverige ännu, ska anmäla mig där direkt jag kommit up i timmarna...
Citera
2011-06-10, 10:10
Medlem
xitunos avatar
Fråga arbetsgivaren om du kan få förskott på lönen?
Citera
2011-06-10, 10:16
Medlem
neej, jag tror inte det skulle fungera så bra då jag är timanställd och har ingen fast lön...
Citera
2011-06-10, 10:20
Medlem
erra62s avatar
Ja, det märks att du har bott "utomalands" ett tag...

OnT: Ta något säljarjobb, t.ex korvgubbe en stund så får du pengar direkt i handen. Eller så kan du ta den lata vägen och släpa dig till socialen?
Citera
2011-06-10, 10:28
Medlem
The_Aces avatar
Det var oansvarigt av dig att inte ha några pengar sparade.
Ta ett SMS-lån.
Citera
2011-06-10, 10:40
Medlem
Citat:
Det var oansvarigt av dig att inte ha några pengar sparade

Vadå oansvarigt?
För det första är det har det första jobbet jag haft, nu snart mitt andra. Mina sparade pengar gick till körkort och sen har jag knappast kunnat spara med försäkringar och räkningar man haft osv, så säg inget innan du vet hur situationen ser ut.

jag var en nybliven student och alla ar inte födda med silver sked i mun. Därför jag inte heller vill fråga familj då jag vet att dom har det dåligt ställt själv med ekonomin.

erra62
hmm.. jaa antar att jag får göra något sådant en kort stund...
Citera
2011-06-10, 10:57
Medlem
The_Aces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekommafjorton
. Mina sparade pengar gick till körkort...
hmm.. jaa antar att jag får göra något sådant en kort stund...

Så körkort är en rimlig ursäkt att inte ha något buffertsparande?
Det må vara en viktig livsinvestering men är nog en smula plastigt att knapra på när det inte finns pengar till mat och husrum.

Återigen, ta ett SMS-lån eller låna av familj och vänner.
Citera
2011-06-10, 11:00
Bannlyst
SMS-lån my ass.. Du har fan mer heder kvar om du gnuggar lite gubbkuk i en gränd ist för ockerlånen...
Citera
2011-06-10, 11:03
Medlem
The_Aces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nocolus
SMS-lån my ass.. Du har fan mer heder kvar om du gnuggar lite gubbkuk i en gränd ist för ockerlånen...

SMS-lån har sin funktion så länge man kan hantera låneformen med den respekt den kräver.
Räntan är rimlig med tanke på den risk kreditgivaren tar.
Se bara till att betala tillbaka lånet så fort den riktiga lönen kommer.
Citera
2011-06-10, 11:24
Medlem
Gotts avatar
Låna av vänner och släkt under den första månaden och gör upp en avbetalningsplan så att de vet när de får tillbaka pengarna.
Citera
2011-06-10, 13:33
Medlem
klinger75s avatar
Mat är inget problem , det plockar du ur soptunnorna och det finns ju bär och frukt så här års , sova ute är inget problem på sommaren.

hitta något schysst ställe där du kan sköta hygienen , du kanske kan få tvätta hos någon polare någon gång i veckan.. efter 2veckor kan du säkert få ett litet förskott om du skött dig .
Citera
2011-06-11, 21:56
Medlem
ganglere2s avatar
Har ett tips men det beror på vilket kön du har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in