Flashback bygger pepparkakshus!
2011-06-09, 23:48
Medlem
God afton.

Efter en kväll på stranden igår skulle jag gå hem. Efter ha varit en riktigt skön kväll så börjar det självklart att ösregna.
När jag kommer hem tar jag upp alla sakerna ur väskan och ser att min mobil är totalt vattenskadad. Jag tar ur batteriet ur mobiltelefonen, lägger delarna på lite hushållspapper och går till sängs.

Nästa morgon så går jag ner för att kolla hur det ser ut, och batteriet har svällt upp till kanske dess dubbla storlek.
Batteriet är av typen BST-33 Li-Polymer 3.6 V som sitter i en Sony Ericsson W715.

Frågan är nu, har någonting i batteriet reagerat med vattnet? Är det någon som vet vad batteriet är gjort av/innehåller?
Kan man göra någonting åt det?

Tacksam för svar!

P.S Mod får gärna flytta tråden om den ligger fel.
Citera
2011-06-10, 00:27
Medlem
GalFisks avatar
Li-poly batterier som sväller upp är fuckade. Antagligen har det blivit nån form för kortslutning, och batteriet har överbelastats. Om mobilen överlevt behöver den ett nytt batteri, det du har kan börja läcka eller brinna om du försöker ladda det.
Citera
2011-06-10, 00:44
Medlem
WriteMasterTMs avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_polymer_battery
Ena elektroden är litium uppblandat i plast och det har väl läckt in vatten på något sätt.
Vatten och litium är ingen bra kombination för det exploderar eller startar bränder.

Det ser ut som om det hänt många gånger att litium-batterier och mobiltelefoner exploderat och startat bränder.
Och ditt batteri är antagligen på väg att explodera eller starta en brand. Bara att kassera på något säkert sätt.

Citat:
If at any time you witness a battery starting to balloon or swell up, discontinue the charging process immediately. Disconnect the battery and place it in a safe observation area for approximately 15 minutes. Continuing to charge a battery that has begun to swell will result in fire.

Hur man skrotar Litiumbatterier.
Citat:
http://www.rccoh.com/rc.how-to/lipo.battery.disposal.html
1. If any LiPo cell in the pack has been physically damaged, resulting in a swollen cell or a split or tear in a cell’s foil covering, do NOT discharge the battery. Jump to step 5.

Får väl se om du överlevt imorgon ?
Citera
2011-06-10, 01:20
Medlem
Jag lever än så länge och har inte ens försökt att ladda det. Den passar inte ens i mobilen längre.

Jag ska se till att den skrotas och får väl köpa ett nytt batteri. Tack så hemskt mycket för båda svaren, speciellt länkarna!
Citera
2011-06-11, 23:28
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Hur man skrotar Litiumbatterier.
Citat:
http://www.rccoh.com/rc.how-to/lipo.battery.disposal.html
1. If any LiPo cell in the pack has been physically damaged, resulting in a swollen cell or a split or tear in a cell’s foil covering, do NOT discharge the battery. Jump to step 5.

Det sista steget får man dock inte göra i Sverige. Alla batterier ska lämnas till en återvinningsstation. Det är också bäst för miljön att återvinna batterier, istället för att behöva bryta nya råvaror. (Om jag minns rätt, är litium ganska sparsamt förekommande så det inte skulle räcka till alla världens bilar om de vore elbilar) ♫ I allt som rör sig, lyser eller låter, finns ett batteri, som ska lämnas åter ♫
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in