2011-06-09, 22:28
Medlem
Hej!

Nyutexaminerad Civilekonom som precis fått min första anställning; ett 6 månaders vikariat och en muntlig överenskommelse om fortsättning ifall allt "känns bra". Jag är intresserad utav ett bolån, vilket vore mitt enda lån utöver CSN, till en bostadsrätt för köpesskilling på ~600k varav jag har 100k i egen insats(alltså strävar efter ett bostadslån på 500,000).

Har inga prickar eller oegentligheter på banken, så hur bedömer ni mina chanser till ett bolån? Vad är normerna man går efter?

Min ingångslön är på 23,300 brutto
Citera
2011-06-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Hej!

Nyutexaminerad Civilekonom som precis fått min första anställning; ett 6 månaders vikariat och en muntlig överenskommelse om fortsättning ifall allt "känns bra". Jag är intresserad utav ett bolån, vilket vore mitt enda lån utöver CSN, till en bostadsrätt för köpesskilling på ~600k varav jag har 100k i egen insats(alltså strävar efter ett bostadslån på 500,000).

Har inga prickar eller oegentligheter på banken, så hur bedömer ni mina chanser till ett bolån? Vad är normerna man går efter?

Min ingångslön är på 23,300 brutto

Alla banker kräver nästan en tillsvidareanställning för bolån. Så du skulle nog behöva ragga upp en medsökande, typ mor eller far.
Citera
2011-06-10, 23:35
Medlem
Tack för svaret!

Ska givetvis kontakta min bank för ett mer fördjupat svar, men det är ändå skönt att ha på fötterna om vad som "gäller" och vilka riktlinjer bankerna har för att ge ut lån.

Kan jag förbättra mina möjligheter till bostadslån ifall jag kan styrka att jag har en obelånad aktieportfölj med realiserbart värde på 1msek?

och/eller

Om jag erbjuder mig att lägga 50% av köpeskillingen i kontantinsats,förbättrar detta mina chanser till bostadslån?

Problematiken är som tidigare att jag bara är under vikariatanställning.
Citera
2011-06-10, 23:58
Medlem
klinger75s avatar
Hej

Du kan nog få banklån, särskilt med de låga summurna och din kontant insats + att du har andra tillgångar , föreslår att du talar med en bank personligen .

i värsta fall kan du ju gå till tex bluestep , du åker på en saftig ränta på ca 6-10 % under de första 2åren men det blir ju delvis avdragsgillt
Citera
2011-06-11, 00:03
Medlem
klinger75s avatar
vilken lusig lön

trodde man hade bättre ingångslön som civilekonom men jag antar att det är på en mindre ort du ska jobba ?
Citera
2011-06-11, 18:47
Medlem
Tack!

Definitivt en mindre ort, men ett kvalificerat yrke. Tycker också lönen är låg i jämförelse mot vad man "hörde" när man påbörjade utbildningen. Å andra sidan är lönen representativ för ett tiotal andra ur mitt civilekonomprogram, som ingångslöner. Vissa av mina kurskamrater som t.ex. börjar inom bank nu till sommaren - har även lägre löner.

Till rubriken, ni tror alltså att uppvisandet av min aktiedepå alternativt 50 % kontantinsats väger upp osäkerheten mitt vikariat innebär?
Citera
2011-06-11, 20:12
Medlem
Vad lönen beträffar, känns det som en helt normal ingångslön för en akademiker (i synnerhet om man valt något så alldagligt som civilekonom). Däremot har akademiker bättre löneutvecklig på sikt (och mycket större karriärmöjligheter) än sin industriknegar-kollega.

Vad själva lånet beträffar, skulle jag nog väntat och se hur saker och ting utvecklar sig (trots risk för att bostadspriserna går upp). Att sitta arbetslös med banklån på 500 laxar är nog inte det allra roligaste, även om du kanske är a-kassaberättigad sedan tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in