Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-09, 22:02
  #1
Medlem
LightEmittingDiodes avatar
Jag såg denna tråd:https://www.flashback.org/t1555750 och blev nästan förskräckt: De flesta flashbackare brukar väl vara måna om den personliga integriteten, men när det gäller "kampen" mellan iPhone/Android/övriga så verkar ingen veta, eller bry sig, om övervakningen!

Google samlar och sparar mängder med personligt identifierbar information om sina användare!

I licensavtalet på Android-telefonerna står bl.a. att Google får ta reda på vem du ringer och skickar SMS till/blir uppringd och får SMS från, och även innehållet i dessa SMS!

Jag finner det mycket integritetskränkande och ser det som ett starkt argument mot att skaffa Android-telefon, men ingen annan verkar bry sig. Varför?
Citera
2011-06-09, 22:08
  #2
Avstängd
Migrationsverkets avatar
Jag kan inte svara på "varför?"

Men själv så slutade jag använda en helt fungerande Android för 3000 kr och köpte en mobil för 400 kr just på grund av att juden sparar allt man gör. Man kan inte äns gå in på kalendern utan att rutan för att logga in på gmail kommer fram.

Hur är det med Iphone sparar dom allt man gör?
Citera
2011-06-09, 22:20
  #3
Medlem
Encias avatar
Jag håller med dig i din bedömning. Google är ett företag man får akta sig för.
Citera
2011-06-09, 22:51
  #4
Medlem
gsonators avatar
Vad har ni att dölja? Gör mig inte ett skit om de vill kolla igenom mina sms samt samtal (vilket de aldrig någonsin under hela min livstid kommer att göra) då jag inte har någonting att dölja. Tror ni på allvar att Google, världens största företag vill se vad just DU smsar? Tror du att de har en anställd per ägare utav deras telefoner som ständigt kolla igenom dina sms?

Herregud... Foliehattning på hög nivå.
Citera
2011-06-09, 23:12
  #5
Medlem
Encias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsonator
Vad har ni att dölja? Gör mig inte ett skit om de vill kolla igenom mina sms samt samtal (vilket de aldrig någonsin under hela min livstid kommer att göra) då jag inte har någonting att dölja. Tror ni på allvar att Google, världens största företag vill se vad just DU smsar? Tror du att de har en anställd per ägare utav deras telefoner som ständigt kolla igenom dina sms?

Herregud... Foliehattning på hög nivå.
Det handlar om maktkontroll och man vill gärna känna sig trygg när man har sin personliga tid framför datorn eller mobilen i en förövrigt redan kontrollerande och övervakad värld. De här s.k verktygen kan också hamna i fel händer i en möjlig framtida konflikt(er) då dessa system redan är i bruk och fullt funktionsdugliga, bör man vara varse om dom och vilka som besitter förmågan att kontrollera medborgare. Det handlar inte om att dölja, jag har inget att dölja men jag behåller gärna min rätt att stänga dörren när jag pissar.
Citera
2011-06-10, 00:32
  #6
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightEmittingDiode
Jag såg denna tråd:https://www.flashback.org/t1555750 och blev nästan förskräckt: De flesta flashbackare brukar väl vara måna om den personliga integriteten, men när det gäller "kampen" mellan iPhone/Android/övriga så verkar ingen veta, eller bry sig, om övervakningen!

Google samlar och sparar mängder med personligt identifierbar information om sina användare!

I licensavtalet på Android-telefonerna står bl.a. att Google får ta reda på vem du ringer och skickar SMS till/blir uppringd och får SMS från, och även innehållet i dessa SMS!

Jag finner det mycket integritetskränkande och ser det som ett starkt argument mot att skaffa Android-telefon, men ingen annan verkar bry sig. Varför?
Vilket system har vi egentligen mer kontroll över?
Du har även detta att brottas med: http://sv.wikipedia.org/wiki/Datalagringsdirektivet

Google har varit på tapeten en hel del i dessa sammanhang och det är svårt att avfärda alla företagets misstag, läckor, upptäckter, tjänster m.m. som oskyldiga.
Det finns många trådar som bearbetar företaget ur integritetssynpunkt, tex: https://www.flashback.org/t1095786
Citat:
Ursprungligen postat av Migrationsverket
Jag kan inte svara på "varför?"

Men själv så slutade jag använda en helt fungerande Android för 3000 kr och köpte en mobil för 400 kr just på grund av att juden sparar allt man gör. Man kan inte äns gå in på kalendern utan att rutan för att logga in på gmail kommer fram.

Hur är det med Iphone sparar dom allt man gör?
Apple hamnade i en besvärlig sits nyligen då det framkom att både iPhone och iPad registrerade positionsdata. Apple gick senare ut med att det var en bugg, som skulle komma att åtgärdas.
Citat:
I både Iphone och Ipad har en dold fil upptäckts där information om var användaren befinner sig och tidpunkten registreras. Uppgifterna sparas okrypterat och följer dessutom med i den inbyggda backupprocessen. Det upptäckte två dataforskare som på onsdagen offentliggjorde det i en blogg.
http://www.idg.se/2.1085/1.381380/ap...re-i-hemlighet
Citera
2011-06-11, 20:32
  #7
Medlem
LightEmittingDiodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
Vilket system har vi egentligen mer kontroll över?
Du har även detta att brottas med: http://sv.wikipedia.org/wiki/Datalagringsdirektivet

Datalagringsdirektivet blev minoritetsbordlagt, så det problemet kan först komma nästa år.
Vi har ingen kontroll alls över något av systemen, förutom genom självcensur eller kryptering.

Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
Google har varit på tapeten en hel del i dessa sammanhang och det är svårt att avfärda alla företagets misstag, läckor, upptäckter, tjänster m.m. som oskyldiga.
Det finns många trådar som bearbetar företaget ur integritetssynpunkt, tex: https://www.flashback.org/t1095786

Ursäkta om jag startat en tråd i onödan, men jag tyckte att det behövdes en om just Android-telefoner.

Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
Apple hamnade i en besvärlig sits nyligen då det framkom att både iPhone och iPad registrerade positionsdata. Apple gick senare ut med att det var en bugg, som skulle komma att åtgärdas.
http://www.idg.se/2.1085/1.381380/ap...re-i-hemlighet

EDIT: jag såg att detta inte var till mig, men jag låter mitt svar stå kvar ändå:

Ja, det kände jag till. Illa, men Apple själva har inte använt dessa data (vad jag har förstått) utan de finns som sagt på grund av en bugg. Android däremot sparar data i syfte att överföras till Google, vilket användaren informeras om i licensavtalet. Det är självklart bra att användaren blir informerad om vad som sker, men det vore ju mycket bättre om det inte skedde till att börja med...
__________________
Senast redigerad av LightEmittingDiode 2011-06-11 kl. 20:36.
Citera
2011-07-12, 02:25
  #8
Medlem
Självklart finns det i slutändan en maktfaktor med i spelet, att google vill kunna extrahera så mycket personinfo som möjligt och i slutändan erbjuda den till högstbjudande regering eller företag.

Androidlurar synkar saker till höger och vänster, utan att man bett om det. Kontaktlista? Slurp! Mail? SLURP! Foton? SLUUURRRGGG

Hade de varit måna om kundernas integritet hade de kunnat sett till att information kan synkas med Google, dock krypterat med en öppen standard och en passphrase som inte skickas till dem utan bara lagras på telefonen. Vilken halvduktig systemtekniker som helst kan implementera något sådant på veckor.

Så, folk accepterar Googles och Facebooks privatlivsauktionering i allmänhet. Förmodligen för att de oftast inte vet bättre. Modern IT är något ganska svårt egentligen. Men det behöver man inte själv göra.
Citera
2011-07-16, 23:52
  #9
Medlem
LightEmittingDiodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Självklart finns det i slutändan en maktfaktor med i spelet, att google vill kunna extrahera så mycket personinfo som möjligt och i slutändan erbjuda den till högstbjudande regering eller företag.

Androidlurar synkar saker till höger och vänster, utan att man bett om det. Kontaktlista? Slurp! Mail? SLURP! Foton? SLUUURRRGGG

Hade de varit måna om kundernas integritet hade de kunnat sett till att information kan synkas med Google, dock krypterat med en öppen standard och en passphrase som inte skickas till dem utan bara lagras på telefonen. Vilken halvduktig systemtekniker som helst kan implementera något sådant på veckor.
Så, folk accepterar Googles och Facebooks privatlivsauktionering i allmänhet. Förmodligen för att de oftast inte vet bättre. Modern IT är något ganska svårt egentligen. Men det behöver man inte själv göra.


Jag tror att det också finns väldigt många som bara klickar "acceptera" utan att ens läsa licensavtalet. Det gjorde jag ofta förr, men sedan jag insett hur vissa företag behandlar integritet, brukar jag åtminstone skumma efter ord som integritet, personuppgiftshantering o.dyl. och om avtalet inte är alltför långt så läser jag allt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback